2021-09-08, 17:23
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Saxat från Avanza:
Lundin Energy. Eget kapital/aktie: −56,66 SEK
Det står alltså ett minustecken framför eget kapital.
Intressant att bolaget har bra utdelningar med negativt eget kapital.

Kollade deras 2021 Q2 rapport och det verkar stämma
  • Summa tillgångar: 7 190,9
  • Summa skulder: 9 075,8
https://www.lundin-energy.com/download/q2-rapport-2021/

Jag har också noterat detta och fått förklarat för mig att värdet på oljan i marken inte tas med i bolagets balansräkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Jag är inte insatt i vare sig oljebolag eller redovisning men jag tror att de kan ha att göra med att oljekällorna bara bara har ett värde i balansräkningen som är lika stor som kostnaden för prospekteringen. Det är nog för att om ett oljefynd innebar att värdet på fyndet togs upp i balansräkningen skulle det även innebära en stor vinst och skatt redan innan bolaget hade börjat utvinna olja.
Citera
2021-09-08, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Volvo har gått från ett tjänstemannastyrt bolag utan hänsyn till ägarintresse till ett mycket välskött bolag.

Jag äger både Volvo och Lune och spelar gärna Hjulet på dem med optionsaffärer

Stabilt som fan.

Är det Christer Gardells förtjänast?
Citera
2021-09-08, 17:25
Medlem
bajssprutans avatar
Röstar också på ciggbolagen. Eller gödning till odling. Yara, K+S

Gödningsmedel har verkligen blivit dyrare på senare tid.
Citera
2021-09-08, 17:26
Medlem
Citat:
Jag tycker att det är konstigt att Volvo delar ut så mycket. Under de senaste två åren har de delat ut mer än bolagets hela EK. Och så har de mycket mindre EK än deras konkurrenter - Traton, Paccar, Hino, Daimler m.fl.

Jag tror inte att så stora utdelningar är hållbara långsiktigt och jag tror inte heller att Volvo kommer ha råd med så stora utdelningar framöver. Man ska inte glömma att en del utdelningar finansierades med försäljningar (t.ex. den gången Volvo sålde UD Trucks).

Just my 5 cents.

De har fått en stor kassa. De kommer inte kunna hålla denna takten mer än 1-2 år.
Citera
2021-09-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Är det Christer Gardells förtjänast?

Delvis är det nog så, men även Lundberg.

Volvo hade svaga ägare, men så är det inte längre. Minns att PG helt utan aktier gjorde lite som han ville.
Citera
2021-09-08, 17:33
Medlem
Min utdelningsbas i portföljen består av Castellum, Tele2 och Lundin Energy. Jag har även en del Axfood och Fortum. De två senare skulle jag inte köpa mer av just nu; Axfood är svindyrt och Fortum måste man pröjsa 15% i källskatt på utdelningen. Har man inte aktierna på Nordnet är det 35% skatt. LUNE köper jag så länge kursen ligger runt 260 kr eller under. Castellum och Tele2 har blivit ganska dyra på sistone.
Citera
2021-09-08, 17:44
Medlem
Varför bryr du dig om ditt GAV? Det spelar ingen som helst roll, om du inte vill kunna skryta för polarna möjligtvis. Inte minst då det gäller en utdelningsaktie.

Min rekommendation är Coca cola, köp via KF.
Citera
2021-09-08, 17:44
Medlem
LnddNs avatar
Alla som har sagt något annat än Bulkers 2020 pratar i nattmössan. De trycker pengar just nu och har månatliga utdelningar.
Citera
2021-09-08, 18:02
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Jag har också noterat detta och fått förklarat för mig att värdet på oljan i marken inte tas med i bolagets balansräkning.

Riktigt bra svar, tack @DekadentThaitorsk!
Citera
2021-09-08, 18:10
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De har fått en stor kassa. De kommer inte kunna hålla denna takten mer än 1-2 år.

Sant. Kollade precis och Volvos kassa verkar vara störst i branschen. Fler utdelningar kan komma, vad vet jag. Inte för att andra har små kassor, och vissa har enorm uppbackning i ryggen - Traton av VW Group och Hino av Toyota.

Men jag tycker att Volvos nuvarande värdering är lite hög. Man kan skriva lång analys om det, men detta sätter det i perspektiv allra bäst: Traton är lika stora sett till omsättning och har mer EK. Men värderingen är mer än 3x lägre än Volvo. Man kan argumentera att Volvo för tillfället har bättre marginaler och utdelningar, men det är bara tidsfråga...

Omsättning (2021 Q2)
1. Volvo = 90,6 B SEK
2. Traton Group = 91 B SEK
- Traton = 7,07 B EUR (72 B SEK)
- plus Navistar = 2.2 B USD (19 B SEK)

EK, 2021 Q2
1. Volvo = 124 B SEK
2. Traton = 13,5 B EUR (137,6 B SEK)
- plus Navistar, men har inte kollat upp Navistars EK.

BV
1. Volvo = 389,21 B SEK
2. Traton = 12,15 B EUR (124 B SEK)

Rapporter:
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-09-08 kl. 18:14.
Citera
2021-09-08, 18:44
Medlem
Citat:
Men jag tycker att Volvos nuvarande värdering är lite hög. Man kan skriva lång analys om det, men detta sätter det i perspektiv allra bäst: Traton är lika stora sett till omsättning och har mer EK. Men värderingen är mer än 3x lägre än Volvo. Man kan argumentera att Volvo för tillfället har bättre marginaler och utdelningar, men det är bara tidsfråga...

Tratons aktie har extremt dålig likviditet och därför avstår institutionella investerare från att inneha aktien. Volvos B-aktie är bland de mest omsatta på Stockholmsbörsen. Ökad likviditet i Tranton skulle sannolikt öka börsvärdet en del.
Citera
2021-09-08, 18:47
Medlem
Citat:
Eh, va? Skulle du kunna utveckla det? Jag tycker att Volvo är väldigt högt värderat, speciellt i jämförelse med sina konkurrenter. Vad missar jag?

Jag håller med dig Jag tycker också att Volvo är väldigt högt värderad just nu med tanke på vad de verkligen kan leverera, med tanke på komponentbristen.

Men annars får jag väl också säga att jag ser Volvo som en verkligen Trygg aktie, svenska folkets favorit på första plats har jag för mig den fick priset som.

Men man kan inte klaga på utdelningen detta året. Det Vad blir 24,5 kronor per aktie?
Så det blev en liten extra slant i fickan.

Jag har haft Volvo i många många år fram och tillbaka men just nu, Nu ser jag mest inte att den har så mycket att komma med.
Eventuellt kommer jag att gå in i aktien igen nästa år.

Den var uppe på 240 och här nere på 192-194 kr och jag tycker fortfarande att det är lite för högt värderat. Även om det är ett stabilt bolag med mycket pengar i kassan och fulla orderböcker.
Men så länge de inte kan leverera beställningarna så kan jag inte se att Volvo är värd detta priset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in