Citat:
Ursprungligen postat av
Millstart
Evolutionsläran är i stora drag korrekt. Känslor, till exempel ångest, är verktyg för att överleva. Tankar, till exempel förmågan att kunna förutspå ett händelseförlopp, är verktyg för att överleva.
Även om (någon variant av) evolutionsläran (i stora drag) är korrekt, tror jag varken att den implicerar att t.ex. känslor/tankar
är, eller ens
har varit, verktyg för att överleva.
Evolutionsteorin tycks gå att förena med tanken att
vissa av ens egenskaper ej är ärftliga (i någon grad) – oberoende av hur väl de förbättrar ens reproduktionschanser under ens liv.
Självfallet måste inte heller det som du kallar för "verktyg för att överleva" (som jag förhoppningsvis tolkar korrekt) vara det i
alla miljöer/situationer.
Oavsett vilket har jag läst att vissa sociobiologer/evolutionspsykologer försöker evolutionistiskt förklara varför vi har olika sorters mentala tillstånd, eller i varje fall varför vi har något
kvantifierbart såsom en
pålitlig perception (som producerar perceptioner) eller en viss arbetsminneskapacitet.
Ett sätt att invända mot vissa/alla av deras argument är genom att påpeka att mentala tillstånd tycks vara
överflödiga.
Antag t.ex. att någon påstår att vi nu har en pålitlig perception (och vi kan därutöver anta att pålitlighetsgraden hos ens perception är ärftlig i viss grad och att den individuella variationen kan ske åt båda håll och i liten grad, [och måhända en del annat]).
Varför skulle en pålitlig perception höja ens överlevnads- och reproduktionschanser? Kanhända att den som sanningsenligt/veridikalt ser sådant som lejon, krokodiler, stup och andra faror, kommer att
med större (frekventistisk) sannolikhet undvika dessa faror än en individ med en mindre pålitlig perception. Eventuellt att man tänker sig att så är fallet för att enskilda perceptioner har
kausal kraft.
Man kan ju tänka sig att sådant som ens
rädsla för lejon är vad som (i en viss mening)
orsakar att man
flyr från lejon. Närvaron av lejonrädsla hos en individ skulle måhända kunna höja hans reproduktionschanser i vissa miljöer. Fast varför inte bara bry sig om det rent
behavioristiska i stället? Det verkar
tillräckligt att en individ helt enkelt
flyr i samband med att han
är nära ett lejon, för att hans chanser att överleva skall höjas. Varför ha t.ex.
rädsla och en
perception (av ett lejon) som mellansteg?
Det är alltså fråga om att man postulerar
empiriskt odetekterbara,
kausala mellansteg – utan att man därigenom verkar
bättre förklara explanandum.
För att det hela skall fungera måste man nog ha
filosofiska uppfattningar om dessa mentala tillstånds kausala egenskaper, och förkasta t.ex. epifenomenalism.
Citat:
Ursprungligen postat av
Millstart
Om känslor och tankar blir verktyg för att dö (som vid självmord), så måste det bero på att känslorna och tankarna misslyckats som verktyg för att överleva. Alltså är självmord ett misslyckat försök att leva.
Ja, jag antar att man kan säga att det som blir ett verktyg för att dö har
misslyckats som verktyg för att överleva. (Även om man vanligen nyttjar ordet "misslycka" på ett
mentalistiskt vis, tror jag inte att man alltid gör det.)
Det känns dock underligt att säga: "Självmord är ett
misslyckat försök att leva". Jag presumerar att de som begår självmord inte
försöker leva. Enligt mitt sätt att uppfatta meningen hos de inblandade orden är det t.o.m. av begreppsliga skäl sant att den som begår självmord
inte försöker leva. (Det att man
råkar döda sig själv, vilket ej är självmord, skulle nog ibland kunna vara ett
misslyckat försök att leva.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Millstart
Lite enklare uttryckt: längtan efter döden är hjärnan som tror att döden leder till livet.
Jag är lite osäker på hur jag skall förstå det här.
Oavsett vilket kan jag också nämna att det i varje fall är
logiskt möjligt att det att faktiskt begå självmord (under vissa omständigheter) höjer sannolikheten för ens gener att sprida sig över flera generationer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Millstart
Anledningarna till att jag delar med mig av detta argument är två: I det fall det är oriktigt, vill jag veta det. I det fall det är riktigt, kanske det kan hjälpa någon.
Gällande ditt argument beskriver du det som ett "argument emot
självmord". Det bör påpekas att
argument är för eller mot
påståenden. Med hänsyn till det antar jag att det
egentligen är fråga om t.ex. ett
argument mot att man bör begå självmord eller ett
argument mot att självmord är moraliskt tillåtet.
Vill man argumentera för/mot ett deontiskt/normativt påstående, verkar man av rent deduktiva skäl behöva ha åtminstone en deontisk/normativ premiss. Emellertid verkar du inte ha explicitgjort en. Det ser ut som att du bara skriver om vad som höjer ens överlevnadschanser och dylikt, och plötsligt sluter dig till (något i stil med) att man
bör inte begå självmord – fastän det inte
logiskt följer ur det som rimligen är dina premisser.
Jag är också osäker på varför du tänkte dig att ditt argument är det
ultimata argumentet emot självmord (eller påståendet du egentligen hade i åtanke).