• 1
  • 2
2021-09-07, 20:52
Medlem
Jag var länge självmordsbenägen. Ändå tyckte jag att förnuftet var en tillgång värd att undersöka, hur jävligt livet än tedde sig. Så jag kom på följande argument emot självmord:

Evolutionsläran är i stora drag korrekt. Känslor, till exempel ångest, är verktyg för att överleva. Tankar, till exempel förmågan att kunna förutspå ett händelseförlopp, är verktyg för att överleva. Om känslor och tankar blir verktyg för att dö (som vid självmord), så måste det bero på att känslorna och tankarna misslyckats som verktyg för att överleva. Alltså är självmord ett misslyckat försök att leva.

Lite enklare uttryckt: längtan efter döden är hjärnan som tror att döden leder till livet.

Anledningarna till att jag delar med mig av detta argument är två: I det fall det är oriktigt, vill jag veta det. I det fall det är riktigt, kanske det kan hjälpa någon.

Vad säger ni? Självklart är det inte så enkelt som ovan, men jag tycker ändå det är trevligt med ett någorlunda logiskt argument emot självmord, det är inte så ofta man stöter på dem.
Citera
2021-09-07, 20:59
Bannlyst
Det går inte att ångra sig!
Citera
2021-09-07, 21:02
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Källa på det?
Citera
2021-09-07, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Källa på det?

Hur många tar självmord och vaknar igen?
Citera
2021-09-07, 21:11
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Hur många tar självmord och vaknar igen?
Det vet jag inte.
Du sa att det inte går att ångra sig och då bad jag bara om en källa på det.
Citera
2021-09-07, 21:20
Medlem
Citat:

Detta är visserligen ett hyfsat bra argument för självmord... Dåliga beslut är beslut man ångrar, beslutet att ta självmord går inte att ångra, alltså är det inte ett dåligt beslut.
Citera
2021-09-07, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Abradolf-Lincler
Det vet jag inte.
Du sa att det inte går att ångra sig och då bad jag bara om en källa på det.

Du vill ha en källa på att en död person inte kan ångra sig?
Citera
2021-09-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millstart
Detta är visserligen ett hyfsat bra argument för självmord... Dåliga beslut är beslut man ångrar, beslutet att ta självmord går inte att ångra, alltså är det inte ett dåligt beslut.

Förändrar inte faktum att beslutet är dåligt.

Mitt trevliga bidrag: Det finns alltid mer att utforska, stenar du inte ännu lyft. Vändpunkten!
Citera
Medlem
Citat:
Vilket inte gör något eftersom man inte kommer att ångra sig. Ingen människa har någonsin ont av att ha begått självmord.

Det enda hyfsade argumentet emot självmord är att man gör eventuella nära och kära ledsna. Inte för att det kommer att bekomma en själv när man väl är död, men är man en empatisk person så vill man i det längsta förhindra att lämna denna sorg till eftervärlden.
Citera
Medlem
Abradolf-Linclers avatar
Citat:
Du vill ha en källa på att en död person inte kan ångra sig?
Ja precis
Citera
2021-09-07, 21:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Lite intressant dock sett åtminstone från de som hoppat från Golden Gate bron och överlevt. Förvisso litet antal men synonymt bland dessa är att de ångrade sig direkt. De hade hoppat men det var ånger de sekunder fallet tog. Möjligen många som resonerar så men går inte att veta då de ju är döda.

Sett till ånger så finns det faktiskt en "regel" dör gällande religion. Självmord är ju en dödsdynd men har du hoppat säg och ångrar dig för bara en sekund innan du dör är det ok enligt den kristna tron.
Citera
2021-09-07, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millstart
Jag var länge självmordsbenägen. Ändå tyckte jag att förnuftet var en tillgång värd att undersöka, hur jävligt livet än tedde sig. Så jag kom på följande argument emot självmord:

Evolutionsläran är i stora drag korrekt. Känslor, till exempel ångest, är verktyg för att överleva. Tankar, till exempel förmågan att kunna förutspå ett händelseförlopp, är verktyg för att överleva. Om känslor och tankar blir verktyg för att dö (som vid självmord), så måste det bero på att känslorna och tankarna misslyckats som verktyg för att överleva. Alltså är självmord ett misslyckat försök att leva.

Lite enklare uttryckt: längtan efter döden är hjärnan som tror att döden leder till livet.

Anledningarna till att jag delar med mig av detta argument är två: I det fall det är oriktigt, vill jag veta det. I det fall det är riktigt, kanske det kan hjälpa någon.

Vad säger ni? Självklart är det inte så enkelt som ovan, men jag tycker ändå det är trevligt med ett någorlunda logiskt argument emot självmord, det är inte så ofta man stöter på dem.

Ibland kan det vara värt det att begå självmord. Men de flesta som begår självmord tror jag faktiskt är rätt veka, vilket må låta känslokallt men jag tycker så.

Hade förväntat mig ett bra djupare resonemang med tanke på hur länge du har grubblat på detta.

Jag kan respektera folk som vill avsluta sitt liv om de känner att det inte finns något mer att ge. Funkar i princip inget i livet, varför ens leva? Krävs ett visst mått av livskvalitet för att ens vilja leva.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in