2021-09-06, 19:55
Medlem
Som rubriken nämner: är du för eller mot Abort, och motivera varför.

Kan lägga till min egen ståndpunkt, är för abort men kan samtidigt tycka att de måste finnas en övre åldersgräns (sannolikhet att foster hade överlevt utanför kroppen) samt antal aborter per person. Alltså, fri abort, men kan inte nyttjas som alternativ till preventivmedel.

Brasklapp 1: om jag öppnat tråden under fel kategori, får mod gärna flytta på den
Citera
2021-09-06, 20:00
Medlem
TLENaRtIs avatar
Alltså abort är mord. Om man är för mord, var för mord. Låtsas inte om att "det är bara celler HÖHÖ". Fan stå för era jävla åsikter och ha inte ihjäl barn för att ni finner det passande och sedan i efterhand rationaliserar det. Ni mördar barn för att ni finner de opassande.

Har inget emot mördare i sig. Vad jag stör mig på är alla jävla idioter som bara ljuger.
Citera
2021-09-06, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLENaRtI
Alltså abort är mord. Om man är för mord, var för mord. Låtsas inte om att "det är bara celler HÖHÖ". Fan stå för era jävla åsikter och ha inte ihjäl barn för att ni finner det passande och sedan i efterhand rationaliserar det. Ni mördar barn för att ni finner de opassande.

Har inget emot mördare i sig. Vad jag stör mig på är alla jävla idioter som bara ljuger.

Drar du en gräns om man haft frivilligt sex eller inte? Om man blir gravid efter våldtäkt eller dylikt?
Citera
2021-09-06, 20:05
Medlem
Carnills avatar
Jag är egentligen emot abort. Man tar ju bort ett liv. Men jag vill inte ha bort rätten att göra abort vid tex våldtäkt, grava missbildningar etc.
Citera
2021-09-06, 20:05
Medlem
TLENaRtIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palsk
Drar du en gräns om man haft frivilligt sex eller inte? Om man blir gravid efter våldtäkt eller dylikt?

Det gör det ju inte till mindre mord eller inte för att man blivit våldtagen. Är du efterbliven eller?
Citera
2021-09-06, 20:08
Medlem
Citat:
Det gör det ju inte till mindre mord eller inte för att man blivit våldtagen. Är du efterbliven eller?

Jag motsade väl aldrig att det inte var fortsatt mord? Jag frågade om du drog en gräns för att det var ”legitimt” mord om aborten görs efter en våldtäkt eller dylikt? Där personen blivit gravid mot sin vilja
Citera
2021-09-06, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jag är egentligen emot abort. Man tar ju bort ett liv. Men jag vill inte ha bort rätten att göra abort vid tex våldtäkt, grava missbildningar etc.

Är du även emot tidiga aborter?
Citera
2021-09-06, 20:11
Medlem
TLENaRtIs avatar
Citat:
Jag motsade väl aldrig att det inte var fortsatt mord? Jag frågade om du drog en gräns för att det var ”legitimt” mord om aborten görs efter en våldtäkt eller dylikt? Där personen blivit gravid mot sin vilja

Hur är det barnets problem om modern blivit våldtagen eller inte? Modern kanske borde tagit åtgärder barnet inte hade kunnat göra för att motverka att det hela hände ifrån början.

Våldtäkter sker inte ifrån klar himmel, ofta är det för att kvinnan inte tog åtgärder som kunde minskat risken för våldtäkter ifrån början, tex vandra omkring ensam och berusad i okända områden eller i okända kretsar.
Citera
2021-09-06, 20:11
Medlem
Citat:
Är du även emot tidiga aborter? Typ vecka 1-4
Citera
2021-09-06, 20:12
Medlem
TLENaRtIs avatar
Citat:
Är du även emot tidiga aborter? Typ vecka 1-4

Ja, för allt annat blir en slippery slope annars, då ni är så jävla kåta på att mörda barn för att ni dyrkar kvinnor så mycket.
Citera
2021-09-06, 20:12
Medlem
Citat:
Hur är det barnets problem om modern blivit våldtagen eller inte? Modern kanske borde tagit åtgärder barnet inte hade kunnat göra för att motverka att det hela hände ifrån början.

Våldtäkter sker inte ifrån klar himmel, ofta är det för att kvinnan inte tog åtgärder som kunde minskat risken för våldtäkter ifrån början, tex vandra omkring ensam och berusad i okända områden eller i okända kretsar.

Vet inte om jag håller med om din syn om våldtäkt. Men okej: ett hårddraget exempel: om en 10-årig flicka blir gravid efter ha våldtagits av sin far, är aborten legitim då?
Citera
2021-09-06, 20:13
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Är du även emot tidiga aborter?

Ja, det är ju ett liv det också. Men jag är ingen moraltant för det, dömer ingen, utan bara min personliga åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in