2021-09-06, 20:13
Medlem
Jag är för...

...av den enkla anledningen att vi människor KAN, ska man hårddra det så skulle mänskligheten varken bota sjukdomar eller vaccinera mot sjukdomar heller om allt skulle följa naturens ordning. Nu både vaccinerar och botar vi sjukdomar för att vi KAN. Kvinnor har på samma sätt ett val att "ångra" en graviditet genom att tekniken finns, till skillnad från djuren som inte har kunnandet att avbryta en graviditet.

Sedan kan man diskutera antal veckor som får ha passerats och andra frågeställningar.

Frågan TS ställde är bara "för" eller "emot"....inte att bryta ner frågan i minsta detalj.
Citera
2021-09-06, 20:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Jag är emot mord på människor, och jag anser att foster är människor, alltså är jag emot abort.
Citera
2021-09-06, 20:16
Medlem
TLENaRtIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palsk
Vet inte om jag håller med om din syn om våldtäkt. Men okej: ett hårddraget exempel: om en 10-årig flicka blir gravid efter ha våldtagits av sin far, är aborten legitim då?

Ok. Hur är detta ens ett problem? Du får seriöst lägga av för detta är en jävla ickefråga. Majoriteten av alla jävla aborter har noll med våldtäkter att göra, särskilt på barn. De allra flesta aborter sker pga ren jävla lathet. Sedan tar du ett extremexempel för att försöka visa på en poäng, seriöst? Är du på riktigt?

Är att barn som blivit våldtagna av sina fäder vid 10års ålder ett typexempel på alla aborter som sker? Ta livet av dig i så fall.
Senast redigerad av TLENaRtI 2021-09-06 kl. 20:23.
Citera
2021-09-06, 20:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag är för...

...av den enkla anledningen att vi människor KAN, ska man hårddra det så skulle mänskligheten varken bota sjukdomar eller vaccinera mot sjukdomar heller om allt skulle följa naturens ordning. Nu både vaccinerar och botar vi sjukdomar för att vi KAN. Kvinnor har på samma sätt ett val att "ångra" en graviditet genom att tekniken finns, till skillnad från djuren som inte har kunnandet att avbryta en graviditet.

Sedan kan man diskutera antal veckor som får ha passerats och andra frågeställningar.

Frågan TS ställde är bara "för" eller "emot"....inte att bryta ner frågan i minsta detalj.

Människor kan skjuta varandra också, så då är det okej?
Citera
2021-09-06, 20:17
Medlem
InnesIs avatar
Jag var för abort under en lång tid, men hade bara konfronterats med religiösa motargument vilka jag ansåg var lätta att bortförklara (det tycker jag fortfarande eftersom jag inte är troende). Men när jag började läsa på om saken från ett vetenskapligt perspektiv insåg jag att de som hade bäst argument var de som var mot abort och för livet.

Det hela kokar egentligen ner till (1) när det mänskliga livet anses börja och (2) när det är rätt att döda ett mänskligt liv. All forskning är överens om att det mänskliga livet börjar vid befruktningen av ägget. Det finns ingen annan teori som är hållbar. Människans liv börjar därför just vid det tillfället. Om man sedan är mot att döda mänskligt liv, särskilt ett svagt mänskligt liv som aldrig gjort någon illa, blir den logiska konsekvensen att man borde vara mot abort. Det var en ändring som kom gradvis för min del men som jag står fast i idag.

Jag finner att nästan all argumentation för abort utgår från fel premisser (att fostret inte är ett mänskligt liv och därför är ok att döda), att de värderar andra saker högre än mänskligt liv (ekonomisk situation, familjesituation, karriär) och/eller att de inte är stringenta i sina argumentation (t.ex. att det skulle vara ok att döda ett foster för att det inte är vid medvetande samtidigt som de inte är för dödandet av personer som ligger i coma, i.e. som saknar medvetande).
Citera
2021-09-06, 20:18
Medlem
Retroaktiv abort för t ex vissa politiker tycker jag verkar helt okej. Annars inte.
Citera
2021-09-06, 20:18
Medlem
yz44s avatar
Det är svårt att komma ifrån att abort innebär ett avslutande av liv.
Och barnet/fostret kan ju inte sägas vara skyldig till något, så nej till abort.
Citera
2021-09-06, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Jag är för...

Då borde jag formulerat mig annorlunda. Bryt gärna ned så mycket som du vill.

Jag är, som du, för. Men till en viss gräns. Vet inte om jag står bakom dagens gräns på 18 veckor (eller 21+6 om socialstyrelsens godkännande)
Citera
2021-09-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TLENaRtI
Ok. Hur är detta ens ett problem? Du får seriöst lägga av för detta är en jävla ickefråga. Majoriteten av alla jävla aborter har noll med våldtäkter att göra, särskilt på barn. De allra flesta aborter sker pga ren jävla lathet. Sedan tar du ett extremexempel för att försöka visa på en poäng, seriöst? Är du på riktigt?

Är att barn som blivit våldtagna av sina barn vid 10års ålder ett typexempel på alla aborter som sker? Ta livet av dig i så fall.

Man måste älska hur du brinner för en fråga. Och läser in så mycket mer än vad som står. Du sade ”abort är alltid mord”. Jag frågade om det fanns legitima undantag. Sade aldrig (och tror heller inte) att de flesta aborter sker vid efter en våldtäkt.

Ngnstans undrar jag om även den som är lika emot som du, har sin undantag från sitt starka avståndstagande.

Förstår att diskussionen var för svår för dig, jag mer om ursäkt. Typ
Citera
2021-09-06, 20:24
Medlem
TLENaRtIs avatar
Citat:
Man måste älska hur du brinner för en fråga. Och läser in så mycket mer än vad som står. Du sade ”abort är alltid mord”. Jag frågade om det fanns legitima undantag. Sade aldrig (och tror heller inte) att de flesta aborter sker vid efter en våldtäkt.

Ngnstans undrar jag om även den som är lika emot som du, har sin undantag från sitt starka avståndstagande.

Förstår att diskussionen var för svår för dig, jag mer om ursäkt. Typ

Mörda barn är ju ett problem för er jävla humanister i vanliga fall, men att mörda foster går alldeles utmärkt. Vad jag stör mig på är inte mord i sig, utan för att ni anser er stå över alla andra moraliskt sätt, men att döda foster går utmärkt. Fan bestäm er.

Jag är inte emot mord per se, jag däremot absolut avskyr hyckeri.
Citera
2021-09-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag var för abort under en lång tid, men hade bara konfronterats med religiösa motargument vilka jag ansåg var lätta att bortförklara (det tycker jag fortfarande eftersom jag inte är troende). Men när jag började läsa på om saken från ett vetenskapligt perspektiv insåg jag att de som hade bäst argument var de som var mot abort och för livet.

Det hela kokar egentligen ner till (1) när det mänskliga livet anses börja och (2) när det är rätt att döda ett mänskligt liv. All forskning är överens om att det mänskliga livet börjar vid befruktningen av ägget. Det finns ingen annan teori som är hållbar. Människans liv börjar därför just vid det tillfället. Om man sedan är mot att döda mänskligt liv, särskilt ett svagt mänskligt liv som aldrig gjort någon illa, blir den logiska konsekvensen att man borde vara mot abort. Det var en ändring som kom gradvis för min del men som jag står fast i idag.

Jag finner att nästan all argumentation för abort utgår från fel premisser (att fostret inte är ett mänskligt liv och därför är ok att döda), att de värderar andra saker högre än mänskligt liv (ekonomisk situation, familjesituation, karriär) och/eller att de inte är stringenta i sina argumentation (t.ex. att det skulle vara ok att döda ett foster för att det inte är vid medvetande samtidigt som de inte är för dödandet av personer som ligger i coma, i.e. som saknar medvetande).

Tack för ditt inlägg! Svar som dessa eftersöktes!

Kan du, som emot, fortsatt tycka att de finns gråskalor på frågan eller är du konsekvent emot?

Gråskalor då menade som sjukt foster etc
Citera
2021-09-06, 20:26
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg! Svar som dessa eftersöktes!

Kan du, som emot, fortsatt tycka att de finns gråskalor på frågan eller är du konsekvent emot?

Gråskalor då menade som sjukt foster etc

Nu var det inte mig du frågade, men en motfråga - Finns det gråskalor efter födseln? Är det okej om jag går ut och pangar en snubbe på stan om han sitter i rullstol? Eller att han synbart har Downs syndrom? eller att han är döv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in