Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-06-05, 23:08
  #1
Medlem
Ufojesuss avatar
"Rosmarie Sundström och Sandra Lindgren: En sänkning av rösträttsåldern skulle vara en tydlig markering att ungdomar räknas"

"Nu släpper vi i Rädda Barnens ungdomsförbund en rapport som visar att rösträttsåldern bör sänkas till 16 år"

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt...835956,00.html

"Vår rapport finner att det inte skiljer sig märkbart mellan 14– 15-åringar och vuxna väljare i fråga om syn på medborgarskap och samhällsengagemang, demokratiska värderingar och kunskaper om demokrati och politik"

Samma argument skulle kunna användas för att ge apor rösträtt.

Själv tror jag detta skulle leda till fler röster åt vänstern då ungdomar i allmänhet är blodsröda politiskt. Tankar & funderingar kring detta, samt politiseringen av tidigare opolitiska organisationer med stort förtroende såsom Röda Korset & Rädda Barnen?
Citera
2006-06-05, 23:16
  #2
Medlem
Blå Rutas avatar
Visserligen är tydligen moderaterna största parti bland förtagångsväljare i år. Men förslaget tycker jag är korkat. Folk tycker allt möjligt utan att tänka efter i den åldern (särskilt om man får det berättat att man ska tycka på ett speciellt sätt)
Minns när jag gick i grundskolan och gymnasiet, dom som inte röstade på samma parti som föräldrarna röstade på godis-till-alla-partiet o.s.v. i skolvalet. Dessutom skulle alla rösta på det partiet som skulle höja studiebidraget.
Röda korset ska inte blanda sig in i sådana här saker. Man måste ju dra gränsen för ålder för att få rösta någonstans och jag tycker 18 är en utmärkt ålder (kanske även höja, men då blir det väldigt fånigt att vissa inte får rösta förrens dom är 22+)
Citera
2006-06-05, 23:19
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ufojesus
"Vår rapport finner att det inte skiljer sig märkbart mellan 14– 15-åringar och vuxna väljare i fråga om syn på medborgarskap och samhällsengagemang, demokratiska värderingar och kunskaper om demokrati och politik"

Det säger mer om de vuxna väljarna än om 14-15-åringar...

Men visst, sänk rösträttsåldern, men då är det myndighetsåldern som skall sänkas och inte rösträttsåldern som skall brytas ut. Är man myndig får man rösta. Punkt.
Citera
2006-06-06, 03:19
  #4
Medlem
Green Leaders avatar
Den genomsnittliga kvaiteten på väljarkåren skulle nog endast påverkas marginellt, tyvärr.

Men med lite perspektiv på tillvaron är jag benägen att säga att vi snarare borde höja rösträttsåldern till 30 eller så; för det är väl först i den åldern som man verkligen börjar formera en egen uppfattning om tillvaron?
Citera
2006-06-06, 09:35
  #5
Medlem
Prometeuss avatar
Låt oss nu ta detta principiellt, av vilken princip är det rätt att vissa ska få rösta men inte andra? Själv tycker jag det är idioti att alla ska vara med och bestämma om allt enligt vår demokratiska modell, men det vore kul att höra hur ni demokrater resonerar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback