• 1
  • 2
2021-09-06, 18:08
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ett fretag har 3 r p sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gtt mer n tre r anses fordran vara preskriberad.

Fretaget skickade ju en faktura fr 2 r sedan, och TS har inte betalat den. Det innebr att fretaget nu har en 2 r gammal fordran p TS. Nuvarande krav r allts samma fordran men med en uppdaterad summa (rnta/avgifter).

Preskribering r drmed knappast aktuellt hr, snarare ska TS tacka sin lyckliga stjrna att han inte sitter hos Kronofogden (vilket faktiskt gr att det hela verkar vldigt skumt).
Citera
2021-09-06, 18:46
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Kan jag det ven om det r en advokat firma som snt ut den fr bodelning.

r du sker p att det r en advokatbyr?

Det r stor skillnad p advokat och jurist.
Citera
2021-09-06, 19:21
Medlem
Jag har aldrig bestllt ngon tjnst. Det r mitt ex som varit initiativtagare till att infrskaffa en bodelare fr mig var det allts tvingande. Exet anvnde tjnsten. Jag var knappt i kontakt med dom. Enda mailet jag ftt frn dom 2019 r att de ej kommer fortstta bodelningen d de vill ha frskott frn bda parter och jag har aldrig betalt in frskott. Mitt ex betalade dock in men ingen meddelade mig att bodelningen fortsatt. Delen som r kvar r vi solidariskt betalningsansvariga fr.
Citera
2021-09-06, 20:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Varfr skall TS ange vad han tycker r skligt?
Varfr inte det r bttre att frska komma verens om vad som bestllts och vad som levererats innan det gr s lngt som till rtten och man behver blanda in jurister som kostar mer n vad tvisten handlade om frn brjan?
Citera
2021-09-06, 21:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Varfr inte det r bttre att frska komma verens om vad som bestllts och vad som levererats innan det gr s lngt som till rtten och man behver blanda in jurister som kostar mer n vad tvisten handlade om frn brjan?

Jag frstr vad du menar, men jag delar inte din instllning i frgan.

Jag vill inte i frsta taget tala om fr motparten vad jag r beredd att betala, mjligen ger jag ett skambud.
Citera
2021-09-06, 21:23
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarsLiander
Jag har aldrig bestllt ngon tjnst. Det r mitt ex som varit initiativtagare till att infrskaffa en bodelare fr mig var det allts tvingande. Exet anvnde tjnsten. Jag var knappt i kontakt med dom. Enda mailet jag ftt frn dom 2019 r att de ej kommer fortstta bodelningen d de vill ha frskott frn bda parter och jag har aldrig betalt in frskott. Mitt ex betalade dock in men ingen meddelade mig att bodelningen fortsatt. Delen som r kvar r vi solidariskt betalningsansvariga fr.

"Delen som r kvar r vi solidariskt betalningsansvariga fr"

Finns det ngot avtal som styrker detta?
Citera
2021-09-07, 10:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ett fretag har 3 r p sig efter avslutat arbete att skicka fakturan om det gtt mer n tre r anses fordran vara preskriberad.

Bestrid ven det nya kravet skriftligen och ange vad du tycker r skligt och vnta p svar frn fretaget. Dom gr d antingen med p ditt erbjudande eller lmnar ver rendet till tingsrtten och det blir en frhandling dr du kan lgga fram dina argument. Eftersom det rr sig om en fordran som verstiger 22000 s br du skaffa juridisk hjlp.

Firman kan vl skicka fakturan direkt till inkasso utan att g till tingsrtten frst?
Citera
2021-09-07, 14:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Firman kan vl skicka fakturan direkt till inkasso utan att g till tingsrtten frst?
Ja det kan dom men dom skall inte gra det om fakturan r bestriden och man angett ett sakligt grundat bestridande, d r steg ett att frska komma verens om vad som bestllts och vad som levererats. Kan man inte komma verens kan fretaget skicka fakturan till tingsrtten. r fakturan under 23250 handhas det som ett frenklat ml och kostnaderna r lga om man frlorar. r fakturan ver 23250 handhas det som ett smml och om du frlorar tvisten kan du bli tvungen att betala bde dina och fretagets rttegngskostnader i detta fall rekommenderar jag att du frst tar kontakt med ditt frskringsbolag och ser vilken hjlp du kan f genom din hemfrskrings rttsskydd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in