2024-04-09, 22:03
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
Man ska inte ta allt på Flashback på för stort allvar men detta är inget påhitt.

Jag har fått informationen från en väldigt tillförlitlig källa så jag är själv 100% säker på att det stämmer.

F ö är hon 16 år.
Ja, ditt svar var ju inte lite självmotsägande. Sen spelar det ingen roll vad du menar är tillförlitligt så länge du inte kan lägga fram några bevis eller - åtminstone - indikationer till att påståendet är sant.

Struntsamma förresten. Det angår väl ingen härinne vilket kön hon föddes till.
Citera
2024-04-09, 22:22
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Om Ronja spelas av en tjej med snopp så lär det ju bli enorma svallvågor... Särskilt här på Flashback.
Citera
2024-04-09, 22:34
Medlem
dead-arsons avatar
Citat:
Ja, ditt svar var ju inte lite självmotsägande. Sen spelar det ingen roll vad du menar är tillförlitligt så länge du inte kan lägga fram några bevis eller - åtminstone - indikationer till att påståendet är sant.

Att hennes föräldrar betraktar sig själva som transföräldrar är tillräckliga indikationer. Eller menar du att de har andra barn som bytt kön?
Citera
2024-04-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreHugger
Anneli Jonsson och Anna Linden är Kerstins mammor.

https://www.svd.se/a/2Gp2x4/att-vant...-stort-lidande

Citat:
Låter påhittat. Kerstin ser inte ut som en pojke, den kortklippta frisyren till trots. Hon är väl i 13-14-årsåldern och vid det laget ser man oftast skillnaden på pojkar och flickors ansikten.

Citat:

Det tycks ju faktiskt vara sant. På Kerstins instagram finns hennes mammor och det tycks vara tydligt att de är med i den länkade artikeln med sina namn, som är en lista med föräldrar till transbarn.

Och nej det är väl inte relevant för serien eller denna tråd. Men jag känner mig lite snopen. Var så många i tråden som skrev att man inte kunde se om det var en tjej eller kille. Jag trodde man bara hånade typ frisyren men uppenbarligen så såg dessa något som jag själv inte hade tänkt på. Och med tanke på all woke i denna serie så blir det inte direkt förmildrande kritik om de valt att sätta en transperson som huvudperson.
Senast redigerad av iceink 2024-04-09 kl. 22:40.
Citera
2024-04-09, 22:39
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Att hennes föräldrar betraktar sig själva som transföräldrar är tillräckliga indikationer. Eller menar du att de har andra barn som bytt kön?
Var har de sagt detta och hur vet du att Kerstin har två mammor?

Men som sagt, jag bryr mig inte om vilket kön Kerstin föddes med, det är hennes ensak. Hon var helt okej i rollen som Ronja oavsett.
Citera
2024-04-09, 22:42
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Om Ronja spelas av en tjej med snopp så lär det ju bli enorma svallvågor... Särskilt här på Flashback.

Det intressanta är att hen har transföräldrar. Har de månne påverkat hennei så fall? Verkar inte allt för långsökt.

edit. Skrev fel. Vet ej om de är trans.
Senast redigerad av bandspelaren 2024-04-09 kl. 22:46.
Citera
2024-04-09, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Det intressanta är att hen har transföräldrar. Har de månne påverkat hennei så fall? Verkar inte allt för långsökt.

Är föräldrarna, mammorna också trans?
Citera
2024-04-09, 22:45
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Är föräldrarna, mammorna också trans?
Jag skrev fel. Det var två kvinnor.
Citera
2024-04-10, 09:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Vad är det för konstnärligt att kasta in en neger i svensk medeltid?

Det är svensk medeltid. De pratar svenska, omgivningarna är typiskt svenska. Det är en historia skriven av en svensk. Om författaren hade velat ha en osvensk miljö så skulle hon beskrivit det så?

Anser du inte heller Pippi vara svensk?

Konstnärliga val görs av regissör, producent osv. Om du vill veta något om de konstnärliga valen i just detta fall får de fråga dem.

Jag visste inte att det fanns grådvärgar, vildvittror och rumpnissar under svensk medeltid. Har heller aldrig hört att det fanns en skog som hette Mattisskogen så det där tror jag du fått om bakfoten.

Tycker du att Sagan om ringen utspelar sig i medeltida England bara för att de snackar engelska och för att författaren är en britt?

Var i böckerna/filmerna om Pippi står det att hon är svensk? Hennes morsa är död och av okänd härkomst och hennes farsa är negerkung i Söderhavet.
Citera
2024-04-10, 11:29
Medlem
dead-arsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Konstnärliga val görs av regissör, producent osv. Om du vill veta något om de konstnärliga valen i just detta fall får de fråga dem.

Jag visste inte att det fanns grådvärgar, vildvittror och rumpnissar under svensk medeltid. Har heller aldrig hört att det fanns en skog som hette Mattisskogen så det där tror jag du fått om bakfoten.

Tycker du att Sagan om ringen utspelar sig i medeltida England bara för att de snackar engelska och för att författaren är en britt?

Var i böckerna/filmerna om Pippi står det att hon är svensk? Hennes morsa är död och av okänd härkomst och hennes farsa är negerkung i Söderhavet.

Netflix är ju extremt woke, så de tar alla chanser de kan få för att slänga in homosexuella, minoriteter etc där det går att göra. I fiction funkar det ju något bättre än filmer/serier av historisk karaktär.
Cleopatra gjorde de svart vilket blev ett rejält magplask.
Det är ett faktum man måste ha med sig om man öht ska se något på Netflix.

Nu har jag bara sett ett avsnitt av Ronja men inget som störde mig, trots allt en uppdiktad berättelse.
Citera
2024-04-10, 11:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Netflix är ju extremt woke, så de tar alla chanser de kan få för att slänga in homosexuella, minoriteter etc där det går att göra. I fiction funkar det ju något bättre än filmer/serier av historisk karaktär.
Cleopatra gjorde de svart vilket blev ett rejält magplask.
Det är ett faktum man måste ha med sig om man öht ska se något på Netflix.

Nu har jag bara sett ett avsnitt av Ronja men inget som störde mig, trots allt en uppdiktad berättelse.

Nu var det dock Viaplay som i stort sett gjort klart serien när Netflix köpte den så du får skylla på dem om du tycker den är för woke.
Citera
2024-04-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Den där var lite rolig! Jag har inte läst bok eller sett filmer väldigt nyligen men jag ett försök!

Hennes namn Pippi-Lotta Viktualia Rullgardina Krusmynta Efraimsdotter Långstrump är såklart ett lustigt namn men med mycket svensk klang.
* Lotta - Rullgardin - Krusmynta - Dotter - Lång strumpa = svenska ord och svenska namn

Sen tänker jag
* Fräknar och rött hår
* Bor i Sverige och testar gå i svensk skola, samt så görs försök att få in henne på svenskt barnhem
* Ingen frågar henne vilket land hon kommer ifrån

Egentligen är det väl inte mycket som talar emot att hon skulle vara svensk

Nu handlar inte tråden om pippi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in