2024-04-09, 09:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Jag tycker inte att de är coola. Skriver ännu en gång... Yara Greyjoy, Brienne, Arya, Ygrette... dessa kvinnor är "coola". De hade kunnat vara trovärdiga som någon form av sheriffen i Mattisskogen, men INTE Cappa eller hon den andra. Vi vet ju knappt ens vad den andra heter!!!!! Vilken misslyckad karaktär att ha med i denna näst intill mainstory. Hon har fått massvis med tid och dialoger men vi vet knappt vad hon heter. Vi förstår knappt hennes relation till Cappa. Båda dessa kvinnor passar inte som prisjägare/fogdar. De passar att stå på torget och sälja karameller till barn.

När jag skrev ”coola” menade jag framförallt hur de ser ut och hur de är klädda. Speciellt Cappas rustning är snygg. Men annars håller jag helt med. Den andra tjejen som jag antar är Cappas syrra kommer jag inte ihåg namnet på och deras story är tråkig och onödig.
Citera
2024-04-09, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När jag skrev ”coola” menade jag framförallt hur de ser ut och hur de är klädda. Speciellt Cappas rustning är snygg. Men annars håller jag helt med. Den andra tjejen som jag antar är Cappas syrra kommer jag inte ihåg namnet på och deras story är tråkig och onödig.

Något jag inte förstår är varför man ska ha in nya karaktärer (och dessutom göra dem dåliga). Det finns åtminstone 30 redan befintliga karaktärer i boken (Mattis, Lovis, Ronja + 12 rövare, Borka, Undis, Birk + 12 rövare) som det går att bygga något på. Nu gjorde de det med Tjegge. Nice try, men uselt resultat. Hade jag skrivit ihop en story (vilket jag faktiskt sysselsatt mig med, s.k. fanfiction) hade jag fokuserat på någon karaktär som redan från början känns mer intressant. Såsom Borka eller Skalleper. Där kan vi hitta ledtrådar i boken och lättare att hitta ett djup. Borka har de försökt breda ut lite mer i serien... och är blev väl OK, men jag tycker ändå att han framställs i lite för dålig dager för min smak. De borde gjort honom som en tydlig karaktär man vill sympatisera med. Medan Skalleper hade man kanske kunnat framställa lite mer som en gammal bandit och rövare och inte bara som en snäll farbror.

Hade jag skrivit in Cappa och hennes side kick i handlingen hade jag förmodligen valt att göra dem något mer pengagiriga och osympatiska. Men ja vet inte. såna där karaktärer blir lätt klyschiga hur man än gör.
Citera
2024-04-09, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Något jag inte förstår är varför man ska ha in nya karaktärer (och dessutom göra dem dåliga). Det finns åtminstone 30 redan befintliga karaktärer i boken (Mattis, Lovis, Ronja + 12 rövare, Borka, Undis, Birk + 12 rövare) som det går att bygga något på. Nu gjorde de det med Tjegge. Nice try, men uselt resultat. Hade jag skrivit ihop en story (vilket jag faktiskt sysselsatt mig med, s.k. fanfiction) hade jag fokuserat på någon karaktär som redan från början känns mer intressant. Såsom Borka eller Skalleper. Där kan vi hitta ledtrådar i boken och lättare att hitta ett djup. Borka har de försökt breda ut lite mer i serien... och är blev väl OK, men jag tycker ändå att han framställs i lite för dålig dager för min smak. De borde gjort honom som en tydlig karaktär man vill sympatisera med. Medan Skalleper hade man kanske kunnat framställa lite mer som en gammal bandit och rövare och inte bara som en snäll farbror.

Hade jag skrivit in Cappa och hennes side kick i handlingen hade jag förmodligen valt att göra dem något mer pengagiriga och osympatiska. Men ja vet inte. såna där karaktärer blir lätt klyschiga hur man än gör.

Håller med. Jag är mer intresserad av Undis relation till Birk och Borka eller Lovis relation till Skalle-Per än Cappa och Tjegge.

Förstår hur de tänkt men resultatet blev tyvärr inte så bra.
Citera
2024-04-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
En intressant detalj är att Kerstin Linden som spelar Ronja är född som pojke. Huruvida hon är opererad eller ej vet jag inte.
Stämmer att hon är född pojke. Hennes två mammor (lesbiska) undertecknade båda två ett upprop gällande nya riktlinjer för transvården. Nya riktlinjerna är mycket mer restriktiva med att ge stopphormoner m.m. Uppenbart att Kerstin fortfarande tar stopphormoner, hon är 16 år och ser ut som 10-11 fortfarande. Iof väldigt gynnsamt som skådespelare, hon kan spela barnrolller i många fler år än andra barn och ungdomar.
Citera
2024-04-09, 14:43
Medlem
brianmolkos avatar
Kanske någon som skrivet innan men håller på se serien, men angående utseende, i boken, den från 80-tal man läste som liten, har Ronja lockigt burr, och i filmen från 80, har hon rakt ocårdad rufs, och i boken från 80, har Birk rakt stipppigt, och i flmen krull...man kanske störd sig lite på det som litn,

Men nu har de ju frisyrer som i 80-talsboken

Se vet jag att det finns nyare utgåtvor med andra illustratör tecknare..
Citera
2024-04-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreHugger
Hennes två mammor (lesbiska) undertecknade båda två ett upprop gällande nya riktlinjer för transvården.

Var finns denna information?
Citera
2024-04-09, 16:11
Medlem
Det tycks som att Kerstin har två mammor ja, men som bor på olika adress.
Ja då kanske det som ni skriver om Kerstins bakgrund stämmer.
Citera
2024-04-09, 17:17
Medlem
Citat:
Var finns denna information?
Anneli Jonsson och Anna Linden är Kerstins mammor.

https://www.svd.se/a/2Gp2x4/att-vant...-stort-lidande
Citera
2024-04-09, 21:39
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Kanske någon som skrivet innan men håller på se serien, men angående utseende, i boken, den från 80-tal man läste som liten, har Ronja lockigt burr, och i filmen från 80, har hon rakt ocårdad rufs, och i boken från 80, har Birk rakt stipppigt, och i flmen krull...man kanske störd sig lite på det som litn,

Men nu har de ju frisyrer som i 80-talsboken

Se vet jag att det finns nyare utgåtvor med andra illustratör tecknare..
Lite som Tommy och Annika som bytte hårfärg med varann i tv-serien. I boken var Annika blond och Tommy mörk, i serien tvärtom.

Birk i denna nya serie har en lite omodern frisyr kan jag tycka. Om inte hockeyfrillan var inne på medeltiden då. Vet faktiskt inte varifrån eller när den frisyren har sitt ursprung så.

Gillar inte heller att han saknar sitt röda hår från boken och den första filmatiseringen. Fast egentligen är väl detta bara petitesser som är rätt onödigt att hänga upp sig på.
Citera
2024-04-09, 21:42
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tror att den största anledningen till att samtliga skådisar är vita i den gamla filmatiseringen är att de flesta i Sverige och framförallt i skådisvärlden var vita på den tiden. I dag är Sverige ett mer multikulturellt land och det avspeglar sig inom kulturen.

Självklart finns det ett större handlingsutrymme när man bearbetar en fantasy-berättelse jämfört med en historisk berättelse. I slutändan är det regissör och producent som gör de konstnärliga valen och vi som publik för tycka vad vi vill om resultatet.

I denna nya serie om Ronja stör jag mig mycket mer på att många av skådisarna är ganska dåliga än att de inte är vita.

Vad är det för konstnärligt att kasta in en neger i svensk medeltid?

Det är svensk medeltid. De pratar svenska, omgivningarna är typiskt svenska. Det är en historia skriven av en svensk. Om författaren hade velat ha en osvensk miljö så skulle hon beskrivit det så?

Anser du inte heller Pippi vara svensk?
Citera
2024-04-09, 21:43
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Det tycks som att Kerstin har två mammor ja, men som bor på olika adress.
Ja då kanske det som ni skriver om Kerstins bakgrund stämmer.
Låter påhittat. Kerstin ser inte ut som en pojke, den kortklippta frisyren till trots. Hon är väl i 13-14-årsåldern och vid det laget ser man oftast skillnaden på pojkar och flickors ansikten.
Citera
2024-04-09, 21:55
Medlem
dead-arsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AuticaMinore
Låter påhittat. Kerstin ser inte ut som en pojke, den kortklippta frisyren till trots. Hon är väl i 13-14-årsåldern och vid det laget ser man oftast skillnaden på pojkar och flickors ansikten.

Man ska inte ta allt på Flashback på för stort allvar men detta är inget påhitt.

Jag har fått informationen från en väldigt tillförlitlig källa så jag är själv 100% säker på att det stämmer.

F ö är hon 16 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in