Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
När jag skrev ”coola” menade jag framförallt hur de ser ut och hur de är klädda. Speciellt Cappas rustning är snygg. Men annars håller jag helt med. Den andra tjejen som jag antar är Cappas syrra kommer jag inte ihåg namnet på och deras story är tråkig och onödig.
Något jag inte förstår är varför man ska ha in nya karaktärer (och dessutom göra dem dåliga). Det finns åtminstone 30 redan befintliga karaktärer i boken (Mattis, Lovis, Ronja + 12 rövare, Borka, Undis, Birk + 12 rövare) som det går att bygga något på. Nu gjorde de det med Tjegge. Nice try, men uselt resultat. Hade jag skrivit ihop en story (vilket jag faktiskt sysselsatt mig med, s.k. fanfiction) hade jag fokuserat på någon karaktär som redan från början känns mer intressant. Såsom Borka eller Skalleper. Där kan vi hitta ledtrådar i boken och lättare att hitta ett djup. Borka har de försökt breda ut lite mer i serien... och är blev väl OK, men jag tycker ändå att han framställs i lite för dålig dager för min smak. De borde gjort honom som en tydlig karaktär man vill sympatisera med. Medan Skalleper hade man kanske kunnat framställa lite mer som en gammal bandit och rövare och inte bara som en snäll farbror.
Hade jag skrivit in Cappa och hennes side kick i handlingen hade jag förmodligen valt att göra dem något mer pengagiriga och osympatiska. Men ja vet inte. såna där karaktärer blir lätt klyschiga hur man än gör.