2024-04-02, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdekvatAdiabat
Såg alla sex avsnitt under påskhelgen, första delen med familjen andra delen själv. Måste säga att jag älskar allt. Om fortsättningen leverar kommer den överträffa förra inspelningen!
Otroligt märklig tolkning!

Det måste vara skönt att vara så okritiskt lagd/ha en så genomusel smak.

Denna remake är så rutten att det är svårt att hitta orden. Jag bryr mig inte jättemycket om det sedvanligt trötta woketramset som folk verkar gå i taket över.
Jag kan tycka lite synd om de skådespelare som deltar enbart på grund av sitt ursprung/färg, då jag personligen tycker att vänster-agendan med att i alla lägen peka ut folks hudfärg och etnicitet är den sanna rasismen.
MEN detta är inte seriens stora problem...

Skådespelet är nästan genomgående skit.
Regin är slarvig och oinspirerad.
Serien saknar själ och humor, och Astrids vemod och svärta går förlorad i effektsökeriet.
Det finns liksom inget bra med serien.

Själva Ronja är väl helt okej. Fotot får också klart godkänt. Annars är detta skit.
Jag skulle gärna vara okritiskt som dig, men det är svårt när ögonen blöder.
Citera
2024-04-02, 04:21
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Fast man kommer till att man måste registrera sig med kreditkort. Inte min grej.

Då är du på helt fel sida....
Citera
2024-04-02, 07:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Efter din öppning orkade jag inte läsa mera.
Ronja är en saga ja . Kultur är överlag inte verklighetsrapportering. Betyder det att det inte finns något rätt eller fel? Spelar det någon roll om de säger helt andra saker och gör helt andra saker? Det är ju en saga.
För en normalbegåvad spelar det roll vad de säger, vad de gör, och hur de ser ut. Det är inte så att man köper avvikelser bara för att producenten hade tillgång till negrer som pratar swahili. Det är ett stycke ursvensk kultur och då duger inget annat än ursvenskt.
Att sätta in negrer är givetvis bara woke-agenda. Det skall inte finnas något svenskt där mångfalden inte får en plats. Det är politik rätt och slätt.

Verkar vara jobbigt att vara kulturkonsument med din stela inställning till skådisars utseende. Bojkottar du teater eller opera för att det finns skådisar på scen med ett utseende som avviker från hur svenskar såg ut för 100 år sedan?
Citera
2024-04-02, 07:46
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Bara släppt hälften av avsnitten än jaha, jag tyckte väl det var lite konstigt. Den är väl bra och välgjord. Lite nya teman med knektar och fogdar som inte följs i boken eller originalserien. Ronja från -84 är ju svensk filmklassiker och väldigt bra så lite synd att göra om på det sättet. Specialeffekterna är bättre nu såklart. Att det är mörkhyade med stör inte för att de är mörka, men det är ju lite kulturell appropriering och historieomskrivning. Det fanns inga som såg ut så i Sverige på medeltiden. Å andra sidan fanns inga vildvittror eller grådvärgar heller.

Det är väl ingen som hävdat att Ronja utspelar sig under medeltiden i Sverige? Det är ett fantasiland likt Midgård i Sagan om ringen.
Citera
2024-04-02, 07:55
Medlem
jenniferruless avatar
Citat:
Om du skulle se en film om Nelson Mandela och han vore vit i filmen, skulle det höja dina ögonbryn lite grand?

Men om det inte framgår tydligt att Ronja t ex utspelar sig under svensk medeltid så borde väl det inte spela roll om en neger är med?
Rumpnissar och vildvittror är heller inte realistiska i den svenska medeltida skogen.
Ronja är ju en saga. Har dock inte läst boken så jag vet inte hur "historisk" den är.
Citera
2024-04-02, 07:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Man förstår varför Viaplay övergav serien, känns som en typisk Netflix adaption där de våldtar ursprungsmaterialet.

Tror du har missförstått. Detta var ett riktigt prestigeprojekt av Viaplay som de toksatsade på. 95% av serien är gjord av Viaplay. Dock så var de tvungna att paniksälja massa serier och filmer för att försöka styra upp sin katastrofala ekonomi.

Klaga inte på Netflix om du inte gillar serien. De har i princip bara lagt ut den på sin sajt.
Citera
2024-04-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Fint skådespeleri av ungdomarna. Ovanligt fint foto för en svensk serie. Alldeles för många och långa scener som rör andra karaktärer än rövarna och deras familjer, byborna med deras intriger tillför ingenting till karaktärerna eller seriens djup. Som andra varit inne på tillför alla tillbakablickar inte heller mycket. Bättre då om vi fått lära känna rövarna bättre i deras nuvarande situation och relationer.

Det är svaga skådespeleri satser, i synnerhet av Skalleper och rövarhövdingen Mattis är en svag länk i serien. Man tar honom inte riktigt på allvar i hans känslor till skillnad från i originalet, det faller platt. Gillade scenen när Birk och Ronja lärde känna varandra och samspelet mellan Ronja och hennes mamma. Hudfärg och kön på rövare och soldaterna har redan avhandlas så det skippar jag. En småmysig serie som får 3 av 5 i betyg av mig.

Hade gärna sett en mer vuxen version med mer påkostade animeringar, bättre skådespeleri, färre biroller och mer rövarsex!

Väldigt bra recenserat. Håller med i det mesta men däremot tycker jag att tillbakablickar är rätt väg att gå om man vill utöka deras universum. Inte minst eftersom det faktiskt finns små korn om deras historia i boken, som man kan plocka upp. De lyckades läsa att Mattis och Borka hade en barndom tillsammans (duktigt!) - men sen blev det ändå rätt dåligt när de skulle hitta på vad som hände mellan dem.
Vi får lär känna Tjegge bättre, men detta blev ju ett enormt magplask. Hela hans sidostory blev extremt ointressant och känns inte som den passar in. Det känns inte som att han passar in alls.
Jag hade mycket hellre fått veta mer om Skalleper, då han är gammal och varit en av Mattis fars rövare. Men som du skriver så var skådespelarinsatsen hos honom en av seriens sämsta.

Riktigt dåligt att de tog med alla tramsiga, oengagerade och tråkiga sidokaraktärer.

Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Otroligt märklig tolkning!

Det måste vara skönt att vara så okritiskt lagd/ha en så genomusel smak.

Denna remake är så rutten att det är svårt att hitta orden. Jag bryr mig inte jättemycket om det sedvanligt trötta woketramset som folk verkar gå i taket över.
Jag kan tycka lite synd om de skådespelare som deltar enbart på grund av sitt ursprung/färg, då jag personligen tycker att vänster-agendan med att i alla lägen peka ut folks hudfärg och etnicitet är den sanna rasismen.
MEN detta är inte seriens stora problem...

Skådespelet är nästan genomgående skit.
Regin är slarvig och oinspirerad.
Serien saknar själ och humor, och Astrids vemod och svärta går förlorad i effektsökeriet.
Det finns liksom inget bra med serien.

Själva Ronja är väl helt okej. Fotot får också klart godkänt. Annars är detta skit.
Jag skulle gärna vara okritiskt som dig, men det är svårt när ögonen blöder.

Ja Ronja är helt okej. Jag tycker det förresten är väldigt fräckt och taskigt när vissa skriver att hon liknar en kille. Wtf. Hon är söt och absolut inte maskulin.

Jag gillade faktiskt en del av scenerna när Mattis plundrar köpmännen. Tycker om hans stil i hur han presenterar sig och sina rövare och genomför plundringen. I övrigt var det ju väldigt uselt skådespeleri av Mattis.
Citera
2024-04-02, 09:15
Medlem
Tervulls avatar
Jag började titta på den men stängde av när jag insåg hur mesig Mattis låter med sin späda röst och Stockholmsdialekt. När det poppade upp en neger och sedan mängder av araber bland Borka rövarna plus att Undis ser ut att vara från Persien så stängde jag av. Men jag gav det en ny chans då sonen ville att vi skulle se. Så jag plågade mig igenom skiten…

Om jag skall bortse ifrån denna vidriga woke som skall in överallt så tycker jag att det är en slarvigt tolkad version av Ronja rövardotter. Handlingen är rörig och man hänger ju inte med ordentligt. Jag trodde att man skulle satsa lite på alla sagoväsen som finns i mattisskogen men det är ju nästan samma kvalitet på dom som i originalet. Detta kommer defintivt inte bli en sån klassiker som gamla Ronja utan den kommer vara bortglömd inom kort. Man fastnar inte för någon av karaktärerna! Skalle per är väl okej men inget slår Allan Edwall. Sonen vred sig av tristess och det var betyg nog…

Men har ni lagt märke till Joakim Nätterqvist bland Borka rövarna? Herregud vad plufsig han blivit och kurvig som en gammal bondmora Han som var så slank och vältränad i Arn. Måste vara surt att gå ifrån en sån stor huvudroll till att vara en obetydlig statist. Människan är oigenkännlig.
Senast redigerad av Tervull 2024-04-02 kl. 09:22.
Citera
2024-04-02, 09:16
Medlem
Urusel serie klarade 1,5 avsnitt sen va jag tvungen att stänga av. Förövrigt undrar jag när får vi se en remake på jungelboken med en blond och blåögd mowgli? Det är väl rimligt så inte vita barn känner sig oönskade? Men nu är det ju så att inga vita barn hade några som helst problem med att varken mowgli eller alladin inte var vit! Undrar om svarta verkligen är så skitnödiga eller om det är etablissemanget som lägger det i knät på dom att de måste känna sig exkluderade? snor deras röst? Det här föder rasism som fan att allt vitt och svenskt ska attackeras
Citera
2024-04-02, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
En helt absurd besatthet vid hudfärg i den här tråden. Hudfärg är ju bara något som spelar roll om man bestämmer sig för att det ska spela roll. Jag tittar på serien med mina barn, och dom skulle aldrig få för sig att ifrågasätta varför mörkhyade skådespelare får vara med.

Jag tycker också det fånigt att tolka det som en woke-agenda, eller del av en global pk-rörelse; jag ser det bara som att man har både ljushyade och mörkhyade skådespelare att tillgå, och att man inte vill förbjuda endera varianten när det inte spelar någon egentlig roll. Förutom då att män på flashback blir rosenrasande.

Om ras eller nationalitet skulle vara något viktigt kan jag hålla med om att det kan bli förvirrande om man castar någon med uppenbart fel ursprung, men detta är ju en fantasyhistoria om rövare som bor i en skog.

Oaktat det ovanstående ger jag serien 3 av 5. Vissa delar har man gjort bra, bra kostymer och rekvisita, många specialeffekter är helt ok, lite kul att man fördjupar en del aspekter som den första filmen bara snuddade vid. Dom många nya karaktärerna i byn känns tyvärr inte helt genomarbetade, och ibland blir det lite sommarlovsserie, eller julkalender, över det hela. När det gäller karaktärer som helt plötsligt blir stående och man vet att man måste dras med ytterligare en lång återblick för att förstå en massa backdrop som man aldrig riktigt undrade över, känns det lite omodernt. Det är ju sjukt gjort nu att någon plötsligt ser sin förlorade förälder eller annan bortgången käresta framför sig i långdragna hallucinationer.

Jag behöver inte veta varför Borka och Mattis hatar varandra, eller att deras barndom eventuellt liknade Ronjas och Birks.

Tyvärr skapar den fördjupade plottråden med byn och knektarna en del logiska hål. Uppenbarligen vet alla var Mattisborgen är belägen, men den är tydligen "ointaglig". Dock borde det vara ganska görbart att ställa upp ett förband knektar någonstans vid deras ingång och plocka dom några stycken åt gången. Alternativ se till att ingen kommer ut, och svälta ut dom.

Skogen är livsfarlig för alla som inte bär många lager plot armor. Ronja och Birk spenderar i princip all sin vakna tid åt att knalla omkring där helt obekymrat - ett par gånger gör sig oknytt påmint, men det löser man lätt tillsammans. Men så fort lagmannen eller knektarna tar sig ut stryker dom med inom några minuter, trots att dom alltså också är från trakten.

I boken och första filmen framstår skogen framför allt som vansklig för barn; vildvittrorna är skrämmande men inte direkt livshotande, och det mesta går att sjasa bort för en vuxen med lite skinn på näsan. I serien framstår mattisskogen som långt värre än både Fangorn och Pandora tillsammans. Det är ett under att någon av alla dessa köpmän som rövarna står på kö för att plundra inte redan har blivit lunch åt några vildvittrebarn.

Håller verkligen med ang julkalenderkänsla.

Plothole med borgen får vi nog lämna åt Astrid. Det är ju självklart att alla känner till en stor borg upp på ett berg som funnits där i många generationer, som dessutom förr i tiden varit en borg ägd av kungar och under senare generationer varit mer av ett "herremanshus". Hur det inte går att jaga ut rövarna eller belägra borgen är en gåta som är svår att få ihop eller hitta på ett logisk svar på.

Skogen har som du säger blivit märkbart mycket farligare än boken. Ronja och Birk är där hela dagarna samtidigt som den är uppenbart livsfarlig. Framförallt vildvittrorna eller de underjordiska. Sen är det såklart väldigt fånigt att knektarna direkt styrker med efter bara någon minut. Sa förresten inte Birk att man ser dem som betyder mycket för en i dimman? Hur kommer det sig att knektarna hallucinerar fram Ronja i dimman?
Citera
2024-04-02, 16:07
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenniferrules
Men om det inte framgår tydligt att Ronja t ex utspelar sig under svensk medeltid så borde väl det inte spela roll om en neger är med?
Rumpnissar och vildvittror är heller inte realistiska i den svenska medeltida skogen.
Ronja är ju en saga. Har dock inte läst boken så jag vet inte hur "historisk" den är.

Om det inte är bortom rimliga tvivel att en neger inte passar in i sammanhanget så skall han vara med?
Det är lite så det är. Man måste bevisa något, och wokefolket har tolkningsföreträde.
Det spelar ingen roll bara negern är med.

Har negerkuksugarna något mer att komma med än "finurliga" frågor? Har ni något verkligt argument?
Orsaken till att negern inte skall vara med är att han inte finns i originalet och för att historien utspelar sig i ett sammanhang som föreställer svensk medeltid med inslag av sagoväsen. Även fantasy har en koppling till nån sorts verklighet.
Citera
2024-04-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Väldigt bra recenserat. Håller med i det mesta men däremot tycker jag att tillbakablickar är rätt väg att gå om man vill utöka deras universum. Inte minst eftersom det faktiskt finns små korn om deras historia i boken, som man kan plocka upp. De lyckades läsa att Mattis och Borka hade en barndom tillsammans (duktigt!) - men sen blev det ändå rätt dåligt när de skulle hitta på vad som hände mellan dem.
Vi får lär känna Tjegge bättre, men detta blev ju ett enormt magplask. Hela hans sidostory blev extremt ointressant och känns inte som den passar in. Det känns inte som att han passar in alls.
Jag hade mycket hellre fått veta mer om Skalleper, då han är gammal och varit en av Mattis fars rövare. Men som du skriver så var skådespelarinsatsen hos honom en av seriens sämsta.

Riktigt dåligt att de tog med alla tramsiga, oengagerade och tråkiga sidokaraktärer.

Ja Ronja är helt okej. Jag tycker det förresten är väldigt fräckt och taskigt när vissa skriver att hon liknar en kille. Wtf. Hon är söt och absolut inte maskulin.

Jag gillade faktiskt en del av scenerna när Mattis plundrar köpmännen. Tycker om hans stil i hur han presenterar sig och sina rövare och genomför plundringen. I övrigt var det ju väldigt uselt skådespeleri av Mattis.

Om något är Ronja sjukt lik illustrationerna i original-böckerna! Grejen med Ronja var ju alltid att hon var lite av en "pojkflicka" med skinn på näsan och en stark förebild för flickor. Det är rätt ofta Astrid skrev sådana karaktärer, ifall någon skulle ha råkat missa det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in