2024-03-29, 23:11
Medlem
logiskts avatar
Åh helvete vad besviken jag är. Fruktansvärda skådespelarinsatser. Milsvid skillnad mellan Ulvesons och Edwalls insatser, och Ahlstedt framstår som en Oscarsvinnare jämfört med han den nya som spelar Mattis. Teatralisk leverans, ingen inlevelse och det är så jävla cringe att jag skäms å alla tittares vägnar.

Slarvigt att blanda dialekter och etniciteter dessutom. Synd att produktionen sjabblade bort något som hade så mycket potential.
Senast redigerad av logiskt 2024-03-29 kl. 23:12. Anledning: Stavfel
Citera
2024-03-29, 23:19
Medlem
Barnserie. Ska man inte vara 18 på Flashback? Va?
Citera
2024-03-30, 01:28
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Var det någon som såg vindkraftverk? En propeller som snurrade? 😁😁😁 Avsnitt 2 17:50

När de panorerar över skogen längst uppe till vänster bland grenarna..

Förtydligar din tidsangivelse: 17:50 är ej från början utan från slutet.
Mer exakt så får jag att det är 27 min in från start = 18,01 från slutet.

Snyggt observerat men riktigt klantigt av produktionen. Borde ju varit lätt att redigera bort i och med att det var så långt till vänster i bild dessutom, knappt ens synligt.
Frågan är om man inte trodde att någon skulle se det och därför lät det vara kvar eller om man helt enkelt inte har sett det vilket är konstigt eftersom det måste ha varit väldigt uppenbart vid själva inspelningstillfället.
Citera
2024-03-30, 01:41
Medlem
Haha, Hans Rosenberg på Efter fem i tv4 och tilde de paula var såklart tvungen att smöra och påtala "såååå bra recensioner serien haft"..
Och VARFÖR ska de trycka in den värdelösa skådisen Christopher Wagelin (sommaren med släkten) överallt?
Senast redigerad av Villekulla90 2024-03-30 kl. 02:17.
Citera
2024-03-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Hur ofta levde rumpnissar ute i skogen då? Realism är väl inte prio 1 i Astrid Lindgrens historier. Varför måste just demografin vara realistisk?
Måste och måste, varför måste serien ens göras? Rumpnissar är SAGOVÄSEN, och appellerar till den fornnordiska folktro, om än i annan tappning. människor ska väl ändå föreställa människor. Varför är det snarare så viktigt att trycka in negrer överallt, gäller detsamma att trycka in vitingar i Nigerias filmindustrin?
Senast redigerad av Villekulla90 2024-03-30 kl. 02:07.
Citera
2024-03-30, 01:56
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Nån snackar grov skånska, nån dalmål, en annan stockholmska, Lovis bryter på finska, Tjegge låter sp, han pratar nån form av rinkebysvenska (men inte hans syster).
Jaja det är för barn men även barnunderhållning är värld att ta på allvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hofftitoffti
Inte förtjust i att Lovis har finsk brytning och varför måste Ronja se ut som en kille? Är det som vanligt att hon ska vara könsneutral nu eller? Hur kom den mörkhyade mannen in i bilden? Hur vanligt tror ni det är att en rövarfamilj på denna tiden har en finlandssvensk och en mörk man i sin bekantskapskrets.

Skådespelerskan är finländsk, Krista Kosonen. Tycker faktiskt att hon är bra i rollen. Finland är ju dessutom ett grannland så det är ju naturligt med förbindelser över gränserna, till skillnad från de främmande element de lagt till bland övriga rövare.
Finlandssvenska är dessutom vackert (ej samma sak som att bryta på finska).

En Undis med arabiskt utseende är däremot betydligt värre. Varför är det ingen som reagerat på det?
En avkomma mellan Borka och denna Undis hade resulterat i en betydligt mörkare Birk än vad som presenteras här.
Undis-skådespelerskan Maria Nohras föräldrar kommer från Libanon.
Typexempel på woke casting som helt förstör rollen eftersom det ej är rimligt.
Citera
2024-03-30, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Well…. De har lyckats trycka in en och annan snubbe från icke skidåkande nation endån.
Dessutom pratar en del av skådisarna med väldigt gääääälllll röst.

Ska man gå all in så är det omöjligt att denna Ronja i denna version är Lovis och Mattis dotter då hon har gröna/blå ögon. Nya numera halvfinsk talande Lovis har bruna och Mattis mera blå vilket gör att den dominanta genen (bruna ögon) tar över till barnet. Så Ronja ska då ha bruna ögon om man ska vara petiga.

Men efter att ha sätt ett avsnitt så tycker jag ändå att det ser rätt lovande ut. Finns många skådespelare som gör rollerna riktigt bra och som jag sagt tidigare så är både vildvittrorna och grådvärgarna sjukt jävla obehagliga även för oss vuxna
Nej, stämmer inte. Hon kan mycket väl få blå ögon.
Citera
2024-03-30, 02:00
Medlem
ThaiPads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Snyggt observerat men riktigt klantigt av produktionen. Borde ju varit lätt att redigera bort i och med att det var så långt till vänster i bild dessutom, knappt ens synligt.
Frågan är om man inte trodde att någon skulle se det och därför lät det vara kvar eller om man helt enkelt inte har sett det vilket är konstigt eftersom det måste ha varit väldigt uppenbart vid själva inspelningstillfället.

Kan inte vindkraftverket vara ett så kallat ”Easter egg”?
Produktionen ville säkert förmedla någon typ av klimatmedvetenhet till tittarna. Mycket fokus läggs ju trots allt på miljön i serien. Vindkraftverk och eldrift är ju trots allt en stor del av hela woke-grejen.
Citera
2024-03-30, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SablarKonstaplar
https://tobiashubinette.wordpress.co...rna-i-sverige/

Du förstår väl att även om vi främst varit svenskar så har vi ändå haft invandrare? Och vi var inte så många på medeltiden att de människorna inte bör ha stuckit ut lite ur mängden. Dock är det en saga för barn, inte en historiebeskrivning.

Sannolikt för att det är en barnfilm och 25% av befolkningen är utlandsfödd eller har två utlandsfödda föräldrar. Utöver det så är det inte som så att alla som har arbetat med filmen är etniska svenskar eller ens vita.

Men jag håller med om talet. De saknar det där ur magen. Jag är dock inte målgruppen och överlever.
Tobias Hübinette?! har du ingen annan gammal avdankad vänsterextremist du kan länka till drägg?
Citera
2024-03-30, 02:11
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThaiPad
Kan inte vindkraftverket vara ett så kallat ”Easter egg”?
Produktionen ville säkert förmedla någon typ av klimatmedvetenhet till tittarna. Mycket fokus läggs ju trots allt på miljön i serien. Vindkraftverk och eldrift är ju trots allt en stor del av hela woke-grejen.

Nja, lite väl långsökt tycker jag... Då borde det väl ha varit mer synligt, krävs att man är observant för att upptäcka och de flesta missar det nog.
Citera
2024-03-30, 02:27
Medlem
zombie-nations avatar
Håller med om vissa saker, att det är konstigt med olika dialekter, konstigare än med olika utseende, för det kunde de väl ha om de reste runt, de är ju i en sagovärld som inte egentligen är Sverige. Det är stelt spelat. Men det jag reagerade på att det var så våldsamt och mörkt, trots fiendeskapet i den gamla filmen så låg det mer på ytan och var mer en glad film.
Citera
2024-03-30, 02:33
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Den där teaterföreställningen tänker jag på rätt ofta. Hade den inspelad på VHS och såg den säkert hundra gånger som barn. Gillade faktiskt den! Det var väl Malin Berghagen som spelade Ronja? Du råkar inte ha nån aning var man kan hitta eller se den nu? Verkar omöjlig att få tag på. Mitt gamla VHS-band är borta sedan länge. Hade varit kul att se den idag.

Mor och dotter på riktigt, Malin Berghagen och Barbro "Lill-Babs" Svensson, spelade Ronja och Lovis 1990.
Jag har inte heller hittat den upplagd någonstans tyvärr.

Bilder från föreställningen:
https://www.facebook.com/photo/?fbid...9&locale=en_GB
https://www.facebook.com/theheartofy...6156566180861/
https://www.facebook.com/photo?fbid=...9&locale=en_GB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här