2024-03-29, 06:57
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Där är totalt 12 avsnitt så 540 minuter blir det då ungefär.

Oj, ingen dålig förlängning av originalet då.
Citera
2024-03-29, 08:08
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Både Mattis och Borka har fått varsin neger i sina rövarband. Det tycker jag vi ska vara glada över.

"Borkasvin!!!11" btw. Sa dom så i boken? Känns krystat och nästan pinsamt.
Måste vara roligt att vara de skådespelarna och veta att man endast fick rollen pga sin hudfärg 🥴
Känns inte som om de olika rövarna kom fram utan alla var mest ett kollektiv. När de förlängt tiden så mycket kunde de gett några lite personlighet.
Citera
2024-03-29, 09:20
Medlem
Vi får vara enormt glada att Ronja inte blev en transa eller arab/asiat. Tack gode gud!
Citera
2024-03-29, 09:33
Medlem
Intelligenss avatar
Har nu sett de sex avsnitten som släppts. Och är inte ett dugg imponerad.

En sak som dock var fint är att de använt sig av delar av Björn Isfälts gamla musik från Tage Danielssons film (i nyare arrangemang såklart men en fin hyllning till den gamla). Saknar dock rövarsången (men de hittade väl inga som kunde sjunga ens i närheten av Tommy Körberg, Rune Andersson och Claes Janson som sjöng stämsång i originalet).
Grådvärgarna blev bra, Rumpnissarna blev ok. Men vildvittrorna misslyckades. De var läskigare i både den gamla filmen och i den japanska anime tv-serien , här har de inte ens särskilt läskiga röster och skrik i jämförelse med den 40 år gamla (där de verkligen lät psykopatiskt galna med sina skrikande röster). De ser dessutom ut för mycket som stora fåglar med för få mänskliga drag vilket gör de mindre obehagliga. Hoppas skumtrollen kommer vara med i senare avsnitt.

Och mycket är så... lamt.
När de t ex hoppar över helvetesgapet (beskrivs i boken hur de intensivt hoppar länge i ren ilska), känns som de oengagerat hoppar lite halvhjärtat över vad som verkar mindre brett än ett dike (i filmen "flög" fram och tillbaka över avgrunden) vilket gör att det bara ser löjligt. Såg som barn en dålig teaterversion på scen som gick på tv där Ulf Brunnberg spelade Mattis. Till och med hoppet där var bättre (och då är det verkligen illa).
Samma sak när Birk räddar Ronja från att lockas med av de underjordiska (där han i boken håller fast henne med all kraft medan hon som i trans ursinnigt försöker slita sig loss och till och med river och biter honom så att han blöder från kinderna), var över på någon sekund och kändes mest som "jaha, var det allt?". I boken berättar han inte ens vad som hänt för henne men hon känner hur hon plötsligt inte kan tycka illa om honom längre. De blir dock vänner först när han räddar henne när hon fastnat med benet på vintern men här verkar de bli kompisar mer eller mindre nästan direkt efter deras andra möte.

Barnskådespelare är barnskådespelare och är sällan särskilt bra, men det får man nog ofta mer skylla på regissören som inte lyckas locka fram det ur dem. I den gamla gjorde hon som spelade Ronja rätt bra ifrån sig medan Birk mest sög. I denna är båda rätt dåliga och det känns det mest som random ungar som utan någon större inlevelse halvt innantill läser sina repliker (som i nån random amatör-barnteater i nån skola).
Det märks dessutom att de nya vuxna skådespelarna inte är lika bra skådespelare som Allan Edwall, Lena Nyman, Börje Ahlstedt och de andra. Märks speciellt på hon som spelar Lovis att hon inte på långa vägar har lika stor bredd och karisma som Lena Nyman. Samma med Undis, som i boken är överbeskyddande och är den som är mest arg över att hennes son har ihop det med Ronja (Birk säger till Ronja, när hon undrar om deras föräldrar sörjer att de har rymt hemifrån, att Borka nog är den som är mer ledsen medan hans mamma är mer arg). I den här nya går Undis runt i Borkafästet och mest och gnäller och känns korkad då hon klagar över att de inte har lyx och inte lika god mat som Mattisrövarna, plus sägs det var överklass men rymde med en fattigrövare som Borka.

Och Skalle-Per, det är fan inte bra betyg för en modern "storproduktion" att en 40 år gammal svensk film lyckades bättre med sminkning av den karaktären. Dessutom hörs det då och då hur Johan Ulvessons försök till att låta gammal verkar glömma bort det och hans egen röst smyger sig fram. Hans gammelgubbe-mask och sminkning gör dessutom att han har ett förvånansvärt uttryckslöst ansikte.

Dessutom... Hur i helvete tänkte de när de såg till att alla i rövarborgen har helt olika dialekter?! Även i den lilla närliggande byn pratar alla bybor helt olika dialekter. Nån snackar grov skånska, nån dalmål, en annan stockholmska, Lovis bryter på finska, Tjegge låter sp, han pratar nån form av rinkebysvenska (men inte hans syster).
Jaja det är för barn men även barnunderhållning är värld att ta på allvar.
Citera
2024-03-29, 09:39
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vi får vara enormt glada att Ronja inte blev en transa eller arab/asiat. Tack gode gud!

Hon kanske blir det under seriens gång, vem vet?
Citera
2024-03-29, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Hon kanske blir det under seriens gång, vem vet?

Hon är ju en form av pojkflicka men vi alla vet att hon är en flicka.
Citera
2024-03-29, 10:06
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Well…. De har lyckats trycka in en och annan snubbe från icke skidåkande nation endån.
Dessutom pratar en del av skådisarna med väldigt gääääälllll röst.

Ska man gå all in så är det omöjligt att denna Ronja i denna version är Lovis och Mattis dotter då hon har gröna/blå ögon. Nya numera halvfinsk talande Lovis har bruna och Mattis mera blå vilket gör att den dominanta genen (bruna ögon) tar över till barnet. Så Ronja ska då ha bruna ögon om man ska vara petiga.

Men efter att ha sätt ett avsnitt så tycker jag ändå att det ser rätt lovande ut. Finns många skådespelare som gör rollerna riktigt bra och som jag sagt tidigare så är både vildvittrorna och grådvärgarna sjukt jävla obehagliga även för oss vuxna
Citera
2024-03-29, 11:56
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulrikaskriver
Missuppfattade jag eller...

Funderade också på det, skulle det sen vara någon symbolik att skogen hämnades?
Och varför fick han den kistan överhuvudtaget vad var grejen?
Citera
2024-03-29, 12:31
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Funderade också på det, skulle det sen vara någon symbolik att skogen hämnades?
Och varför fick han den kistan överhuvudtaget vad var grejen?

Det var förmodligen med störst trolighet en liten grådvärg i säcken som Borkarövarna skickade och som lagmannen brände då de förstått att han bröt deras avtal. Då den fräste och morrade och rumpnissar är helt ofarliga varelser som nog mest skulle undra "vofför då då" om någon stoppade de i en säck.

Det känns som rätt rejäla manusluckor att den fega lagmannen, efter att precis ha förlorat tre av sina knektar till oknytt helt plötsligt får för sig att plötsligt helt ensam ge sig iväg själv för att undersöka i skogen trots att han vet hur farliga de människoätande vildvittrorna är. Likaså att de fega knektarna gav sig i väg i mindre grupper på de sättet när de också mycket väl kände till vittror och underjordiska. I boken nämns det att de underjordiska var farliga om man lät sig lockas av deras sång, men att de flesta inte lockades (och det är mer som i första filmen i boken, att de med sin sång lockar andra att komma följa dem ner i underjorden inte att de jagar och ger dem mardrömmar).

Sedan verkar de ha skrivit in att alla manliga knektar är fega, korkade, själviska, odugliga etc, medan de kvinnliga (självklart) är klokare, modigare, duktigare etcetera. Hade väntat mig mer av manusförfattaren Hans Rosenfeldt men han fick nog vika sig en hel del då det här är på nivån där korkade manusförfattare (t ex i Disney-rullar) inte vet hur man skriver smarta karaktärer och därför när de vill visa någon som smart gör alla andra istället bara gör alla mer korkade och inkompetenta.
Senast redigerad av Intelligens 2024-03-29 kl. 12:35.
Citera
2024-03-29, 12:52
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Såg som barn en dålig teaterversion på scen som gick på tv där Ulf Brunnberg spelade Mattis. Till och med hoppet där var bättre (och då är det verkligen illa).
Den där teaterföreställningen tänker jag på rätt ofta. Hade den inspelad på VHS och såg den säkert hundra gånger som barn. Gillade faktiskt den! Det var väl Malin Berghagen som spelade Ronja? Du råkar inte ha nån aning var man kan hitta eller se den nu? Verkar omöjlig att få tag på. Mitt gamla VHS-band är borta sedan länge. Hade varit kul att se den idag.

I övrigt håller jag med dig i allt gällande serien. Såg trailern och tänkte att detta kan nog bli ganska bra ändå, men jag orkade bara med tre avsnitt. Det blir för mycket sidospår och skådisarna är kassa. Ja, du har redan skrivit allt som jag tycker så jag behöver nog inte upprepa det.

Såg originalet bara för nån vecka sen och det blir då så OTROLIGT tydligt hur dålig serien är om man jämför rakt av. Allt känns stelt och skådisarna är som sagt usla och pratar olika dialekter. Birk gillar jag knappt i originalet men här är han ju ÄNNU sämre... Kanske kan den locka en ny generation som inte sett originalet, vem vet.
Citera
2024-03-29, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Har nu sett de sex avsnitten som släppts. Och är inte ett dugg imponerad.

En sak som dock var fint är att de använt sig av delar av Björn Isfälts gamla musik från Tage Danielssons film (i nyare arrangemang såklart men en fin hyllning till den gamla). Saknar dock rövarsången (men de hittade väl inga som kunde sjunga ens i närheten av Tommy Körberg, Rune Andersson och Claes Janson som sjöng stämsång i originalet).
Grådvärgarna blev bra, Rumpnissarna blev ok. Men vildvittrorna misslyckades. De var läskigare i både den gamla filmen och i den japanska anime tv-serien , här har de inte ens särskilt läskiga röster och skrik i jämförelse med den 40 år gamla (där de verkligen lät psykopatiskt galna med sina skrikande röster). De ser dessutom ut för mycket som stora fåglar med för få mänskliga drag vilket gör de mindre obehagliga. Hoppas skumtrollen kommer vara med i senare avsnitt.

Och mycket är så... lamt.
När de t ex hoppar över helvetesgapet (beskrivs i boken hur de intensivt hoppar länge i ren ilska), känns som de oengagerat hoppar lite halvhjärtat över vad som verkar mindre brett än ett dike (i filmen "flög" fram och tillbaka över avgrunden) vilket gör att det bara ser löjligt. Såg som barn en dålig teaterversion på scen som gick på tv där Ulf Brunnberg spelade Mattis. Till och med hoppet där var bättre (och då är det verkligen illa).
Samma sak när Birk räddar Ronja från att lockas med av de underjordiska (där han i boken håller fast henne med all kraft medan hon som i trans ursinnigt försöker slita sig loss och till och med river och biter honom så att han blöder från kinderna), var över på någon sekund och kändes mest som "jaha, var det allt?". I boken berättar han inte ens vad som hänt för henne men hon känner hur hon plötsligt inte kan tycka illa om honom längre. De blir dock vänner först när han räddar henne när hon fastnat med benet på vintern men här verkar de bli kompisar mer eller mindre nästan direkt efter deras andra möte.

Barnskådespelare är barnskådespelare och är sällan särskilt bra, men det får man nog ofta mer skylla på regissören som inte lyckas locka fram det ur dem. I den gamla gjorde hon som spelade Ronja rätt bra ifrån sig medan Birk mest sög. I denna är båda rätt dåliga och det känns det mest som random ungar som utan någon större inlevelse halvt innantill läser sina repliker (som i nån random amatör-barnteater i nån skola).
Det märks dessutom att de nya vuxna skådespelarna inte är lika bra skådespelare som Allan Edwall, Lena Nyman, Börje Ahlstedt och de andra. Märks speciellt på hon som spelar Lovis att hon inte på långa vägar har lika stor bredd och karisma som Lena Nyman. Samma med Undis, som i boken är överbeskyddande och är den som är mest arg över att hennes son har ihop det med Ronja (Birk säger till Ronja, när hon undrar om deras föräldrar sörjer att de har rymt hemifrån, att Borka nog är den som är mer ledsen medan hans mamma är mer arg). I den här nya går Undis runt i Borkafästet och mest och gnäller och känns korkad då hon klagar över att de inte har lyx och inte lika god mat som Mattisrövarna, plus sägs det var överklass men rymde med en fattigrövare som Borka.

Och Skalle-Per, det är fan inte bra betyg för en modern "storproduktion" att en 40 år gammal svensk film lyckades bättre med sminkning av den karaktären. Dessutom hörs det då och då hur Johan Ulvessons försök till att låta gammal verkar glömma bort det och hans egen röst smyger sig fram. Hans gammelgubbe-mask och sminkning gör dessutom att han har ett förvånansvärt uttryckslöst ansikte.

Dessutom... Hur i helvete tänkte de när de såg till att alla i rövarborgen har helt olika dialekter?! Även i den lilla närliggande byn pratar alla bybor helt olika dialekter. Nån snackar grov skånska, nån dalmål, en annan stockholmska, Lovis bryter på finska, Tjegge låter sp, han pratar nån form av rinkebysvenska (men inte hans syster).
Jaja det är för barn men även barnunderhållning är värld att ta på allvar.

Äntligen en som är vettig och som kan analysera serien nyanserat och som läst boken ordentligt! Jag håller med i allt. Dock har jag bara sett två första avsnitten. Någon som har lite fler åsikter än hudfärgen på rövarna (vilket försig är rätt värdelöst).

Något jag själv saknar och som jag skrivit om på rätt många ställen är att jag saknar ett litet mer rättvist porträtt av Borka. Det finns ingenting i boken som säger att han skulle vara en bad guy eller en skurk. Det är ju Mattis och hans familj som är skitstövlar. Framförallt Mattis och hans pappa. Borka är en fattig man som växt upp i en grotta. De fick överge den, låta alla djur bo långt bort hos en bonde och sedan fick de ta sig i och ur borgen via norrsidan, vertikalt upp mot klippväggen. Inte konstigt att de svalt under vintern. Samtidigt så sitter hans barndomsvän och äter sig fet hela vintern. Vi vet inte varför de blev ovänner som vuxna men jag tycker serien ger en rätt kass förklaring.
Skumtroll vet jag inte om jag saknar/önskar. Vad vet vi om dem? Att de dansade i månskenet?

Undrar hur många tagningar de gjorde innan de blev nöjd med när Birk missar hoppet? Var det första försöket? Eller tvärtom efter 70 tagningar så blev det helt enkelt inte bättre?

Skalle Per och hans röst och sminkning är horribel. Mattis är riktigt "meh". Ingen pondus eller karisma. Och dålig skådespelarinsats.
Byn med dess karaktärer är riktigt oengagerade. Till och med Pernilla August gör en högst medioker insats.
Rövarna och alla deras dialekter, sätt att uttrycka sig och hudfärger är absolut något man reagerar på.
Senast redigerad av iceink 2024-03-29 kl. 13:11.
Citera
2024-03-29, 15:44
Medlem
Ronja Rövardotter på Netflix

Den hade premiär igår 28 mars och tyvärr måste jag säga att jag är riktigt besviken. Skådespeleriet känns väldigt stelt och låter som om de läser direkt ur manus. Inte förtjust i att Lovis har finsk brytning och varför måste Ronja se ut som en kille? Är det som vanligt att hon ska vara könsneutral nu eller? Hur kom den mörkhyade mannen in i bilden? Hur vanligt tror ni det är att en rövarfamilj på denna tiden har en finlandssvensk och en mörk man i sin bekantskapskrets.

Nej, den får en 2 av 5, knappt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in