2022-09-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Av bilden att döma så känns castingen av Ronja riktigt bra.

Ja, hon ser precis ut som i boken.
Citera
2022-09-24, 17:43
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det blir riktigt bra med en uppfräschning som speglar det samhälle vi lever i idag.

Och som någon skrev, detta är en saga och det är inte definierat att det utspelar sig i Sverige ens.

Varför ska det spegla det samhälle vi lever i idag när sagan inte utspelar sig i det samhälle vi lever idag?

Det finns vita afrikaner, men jag kan garantera att folk inte skulle att man slängde in några vita invånare av Wakanda i en Black Panther, trots att Wakanda inte finns på riktigt.
Citera
2022-10-11, 10:47
Medlem
Jag undrar hur de kommer gestalta Borkas rövarband. Borka är ju inte någon ond person. Mattis är ju en rätt mycket "sämre människa" än vad vi får lära oss av hur Borka är.

Saken är att Borkas familj är en fattig familj som haft det väldigt mycket tuffare än Mattis. Samtidigt som Mattis haft sin trygga borg, som tillhört hans familj sedan flera generationer, fick Borka leva i en grotta. Mattis och Borka lekte med varandra när de var små, på borgen, ändå måste något hänt som gjorde att Borka fick flytta ut till grottan. Där fick de det så svårt med knektarna att de var tvungna att fly. Knappast vad norrborgen det första alternativet, utan snarare en sista utväg för att överleva.

Innan Borka tog över norrborgen så fick de göra sig av med alla sina hästar och annat som de omöjligt kunde ta med sig in i borgen. När vintern kom fick Borka, naturligtvis det väldigt svårt, och de höll på att svälta ihjäl. I originalserien så hade ju Birk blivit väldigt mager och han berättade att de inte hade något att äta. Extremt svårt att leva i en borg, vars enda ingång och utgång var en vertikal bergvägg. Och utan hästar. Mat och vatten blir uppenbart problematiskt.

Mattis å andra sidan, tvekar inte att kidnappa Birk - och använda för att tvinga ut Borka ur norrborgen - som han inte ens använde själv. Borka, en gammal barndomsvän, som han en gång lekt tillsammans med.

osv osv.

Det finns med andra ord ett djup i Borka som karaktär som jag tycker saknas. I originalserien framställs han som en ful bad guy som barnen hoppas ska förlora. Och som givetvis förlorar tvekampen på slutet om vem som ska bli hövding.
Citera
2022-10-16, 15:30
Avstängd
Craiggs avatar
Kan slå vad om hela mitt sparkapital på att serien kommer innehålla en gnutta mångfalld. Mattis och Borkas rövare kommer spelas av lilahåriga hens och invandrare. I filmen äter de bara närodlat och växtbaserat till lunch och middag. Ronja och Birk kommer bara äta gräs och bär när de bor ute i skogen. Fisk? Glöm det!
Citera
2022-10-17, 02:33
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kan det vara så att de som hanterar Astrid Lindgren AB har sett en nedgång i försäljning av Astrid Lindgrens böcker och filmer senaste åren kopplat till att Astrid Lindgrenvärld i Vimmerby balanserar på ruinens brant tack vare covid och de måste göra något för att den generation som växer upp nu ska få en koppling till Astrid Lindgrens böcker? Kom ihåg, de som föds nu har föräldrar födda på 90-talet och även unga föräldrar från 00-talet som växte upp utan en Astrid i media och nya filmer hela tiden. Ronja och Mio. Astrids filmvåg började 1964 med Saltkråkan med nästan en film per år ur hennes värk till 1987 med Bullerbyn och Mio min Mio. Sedan kom det filmer på mindre verk som Lotta på bråkmakargatan de facto är.

När det gäller remakes på Lindgrenfilmer så kom första Mästerdetektiven redan 1947, 1957 gjordes ny version med nya skådisar, 1966 ytterligare en version och sedan en 1996.
Rasmus på luffen finns i två versioner.
Bullerbyn finns i två versioner

Emil har inte rörts sedan 70-talet heller.

Jag vill se Madicken göras på nytt. Det är en av de mörkare historierna Astrid skrivit och handlar om Sverige i början av seklet.

Men varför får Viaplay producera? Ramaskriet när alla inte kan se kommer bli värre än vildvittrorna.

Specialeffekterna kommer bli bättre.

Börje Ahlstedt kan ju vara med här som Skallepär
Persbrandt som stöddige Mattis
Ronja och Birk får vi leta efter i auditions med unga skådespelare
För att ytterligare koppla till gamla filmen så kan Loise Reader åter få vara rumpnisse.
Ricky Brusch var Labbas, här kan castingen också koppla till gamla filmen och låta Daniel Stål som slagit Rickys rekord göra Labbas
Tommy Körberg var Lill-Klippen, då är det inte mer än rätt att Anton Körberg får köra honom i nya versionen
Lovis spelades av Lena Nyman då, varför inte någon som Hedda Stiernstedt som Lovis?
Vem som ska spela Borka är väl ganska självklart. Han är stor, han är rödhårig. Finns ju bara en nordisk skådespelare som med trovärdighet kan spela honom. I stort sett samma tokiga roll som i Game of Thrones, Kristofer Hivju.
På vilket sätt är Madicken mörk? Tycker att den speglar klasskillnader kring sekelskiftet på ett ganska så snällt sätt.

Däremot så håller jag med om mycket angående skådespelarna du föreslår. Hivju som Borka hade varit en fröjd. Persbrandt som Mattis är lite mer tvek på dock.

Hoppas att de håller sig med det gamla soundtracket då musiken var en stor del av behållningen med den gamla serien.
Citera
2022-10-27, 01:16
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Av bilden att döma så känns castingen av Ronja riktigt bra.
Lite besviken jag. Trots att den nya Ronja är mycket lik bokens illustrationer av rövarflickan så tycker jag hon känns fel i rollen.

Lite förvirrande sen att Birks skådespelare inte är det minsta lik varken bokens eller originalfilmens version av honom. Har ju alltid varit rödhårig vad jag minns. Fanns hockeyfrillan på medeltiden förresten?

Sen så tycker jag att de båda ser för gamla ut för sina rollfigurer. Skulle de inte föreställa 11-12 år i boken? Här ser de mer ut som två slumpmässiga fjortisar.
Citera
2022-10-27, 01:28
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Varför ska det spegla det samhälle vi lever i idag när sagan inte utspelar sig i det samhälle vi lever idag?

Det finns vita afrikaner, men jag kan garantera att folk inte skulle att man slängde in några vita invånare av Wakanda i en Black Panther, trots att Wakanda inte finns på riktigt.
För att folk av idag lättare ska kunna relatera till handlingen förstår du väl? Om vi ser till Ronja själv så har hon alltid varit tänkt som en feministisk symbol vilket också ligger helt rätt i tiden nu.
Citera
2022-12-01, 02:12
Medlem
Alepherons avatar
Ville bara tillägga här att den text där jag klagade lite över Ronja och Birks unga skådespelare inte på något vis var ment att rikta ett personligt hat mot någon av dem. Ledsen om det skulle uppfattas så.

Jag råkar nog vara en sån där jobbig filur som är lite övernitisk med att allt i en filmatisering måste vara samstämmigt in i minsta detalj med originalkällan, i detta fall då romanen av Astrid Lindgren.

Men vid närmare eftertanke så är det väl inte de ytliga detaljerna kring ålder och utseende det är tänkt att vi ska lägga vårt fokus på.

Det viktigaste är väl själva handlingen och att denna förblir i enlighet med vad vi tidigare sett, läst och lärt oss att älska. Inget ont om skådespelarna.
Citera
2022-12-06, 09:54
Medlem
Kolwezi-Nisses avatar
Nu börjas det, nu ska nya kvinnliga karaktärer som inte har någon som helst verklighetsförankring få specialskrivna roller för nya serien.

Pernilla August - Borgmästare
Aldrig i helvete att en kvinna hade varit borgmästare under tiden som detta utspelas

Vera Vitali - Fogden Cappa.
Återigen, aldrig i helvete att en kvinna hade varit fogde.

Detta är typiskt dagens samhälle, tryck in så mycket kvinnor som möjligt i roller som borde varit manliga.

https://www.aftonbladet.se/nojesblad...ja-rovardotter
Citera
2022-12-06, 13:30
Medlem
Det som ofta slår mig i denna mångkulturens tid är att det är alltid de som ropar högst som syns. Typ afrosvenskar. Varför inga asiater? Kineser eller indier?
Citera
2022-12-06, 15:56
Medlem
Nu är det klart att det blir Johan Ulveson som ska spela Skalle-Per. https://www.filmtopp.se/intervju/via...ja-rovardotter
Citera
2022-12-06, 16:19
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolwezi-Nisse
Pernilla August - Borgmästare
Aldrig i helvete att en kvinna hade varit borgmästare under tiden som detta utspelas

Vera Vitali - Fogden Cappa.
Återigen, aldrig i helvete att en kvinna hade varit fogde.

Ajdå, men det var iofs inte otippat att det här skulle vara en PK-produktion. Synd. Har varit taggad på att se uppdaterade vildvittror (och deras byst) i 4kHD. Men antar att det inte lär hända. Antingen är de strukna från storyn eller så är vittrorna numera män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in