2022-07-06, 09:44
Moderator
Neksnors avatar
Sammanfogade Nyinspelning av Ronja på G. med Ronja Rövardotter blir ny serie på Viaplay.
Inlägg postade 3-4 juli kan vara postade i vilken som helst av trådarna, senare inlägg har postats i tråden på G och nyare i tråden på Viaplay.

/Mod
Citera
2022-07-06, 19:42
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Har också fått förstahandsinfo om att produktionen aktivt verkar leta efter folk med annat ursprung än svensk.

Serien handlar bland annat om rövare dvs kriminella människor. För bästa realism måste rövarna spelas av lägre stående negrer och araber. Vita rövare är ganska overkligt faktiskt. Hon mongot som söker statister till serien är inte dum hon.
Citera
2022-07-25, 08:01
Medlem
udons avatar
Såg Mio min Mio med barnen häromdagen. Den är ju verkligen risig men det brydde sig inte ungarna om. Jag såg den många gånger med som liten.

Men visst skulle det vara kul med en remake av den. Bröderna Lejonhjärta med.
Saltkråkan är fullständigt meningslöst att göra om då halva grejen är att den inte är gjord idag. Madicken och barnen i bullerbyn är också helt meningslösa att göra om.
Ronja har jag ingen direkt uppfattning om. Hade den inte på video . Tyckte nog den var lite obehaglig.
Citera
2022-08-02, 10:59
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
För det första så verkar det vara en tv-serie dom ska filma, tråden ligger i Film.

För det andra är det väl okej att dom framställer ALLA ETNICITETER som rövare och inte vill ha svenska rövare, det tillför ju lite realism i dagens svenska klimat.

Det är 2022 nu, inget att uppröras över, den gamla versionen finns kvar. Inte så undra på att alla gamla filmer och serier går i repriser, inga tittar på all den nya wokeskiten.

Fast varför måste allt spegla "dagen svenska klimat" om den nu inte ens utspelas i vår tid utan under tidig medeltid? Känns ju bara dumt.
Ingen kräver att asiatiska filmer och serier ska behöva ha mångfald och representation överallt, inte heller i som tar upp fiktiv svart kultur (hade någon på allvar velat ha vita som bor i Wakanda hade de blivit idiotförklarade), men när det kommer till europeisk så är det helt plötsligt jätteviktigt.
Det är en sak om historien utspelar sig i nutid, men inte om den utspelar sig under medeltiden, vikingatiden eller andra tidigare tidsepoker.
Citera
2022-08-02, 11:11
Medlem
Intelligenss avatar
Den enda Astrid Lindgren-produktion jag skulle vilja se en remake på är "Bröderna Lejonhjärta" då den gamla filmen verkligen är urusel. De båda hjältarna springer runt i vad som ser ut att vara långkalsonger, de onda riddarna ser ut att ha silverpyjamas och svartmålade trähjälmar och den fula Katla-draken ser ut som en förklädd grävmaskin.
Filmen "Mio min Mio" är också dålig, men där är ju även boken ingen höjdare direkt.

Men detta känns verkligen så fantasilöst då den gamla filmen av Tage Danielson från 1984 fortfarande håller hög klass (förutom det lökiga skådespelet från Birk, men barnskådespelare är oftare dåliga än bra).
Plus att det för några år sedan kom en välgjord japansk animerad anime tv-serie som var väldigt trogen boken. Den hade till och med saker som inte är med i den svenska filmen (som t ex skumtrollen). Och visar slagsmålet där Mattis och Borka bestämmer om vem som ska vara hövding som mycket våldsammare än den humoristiska versionen som är med i originalfilmen.

Och de tänker dessutom dra ut detta till en tv-serie på två säsongen. Boken är inte jättetjock så det kommer betyda att de kommer behöva för att få ut längden slänga in massa saker som inte ens finns med i böckerna. Skulle gissa på bl a tröttsam identitetspolitik.
Citera
2022-08-02, 11:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Serien handlar bland annat om rövare dvs kriminella människor. För bästa realism måste rövarna spelas av lägre stående negrer och araber. Vita rövare är ganska overkligt faktiskt. Hon mongot som söker statister till serien är inte dum hon.

Frågan är väl hur mycket cis-normativ heteropropaganda vissa klarar av nuförtiden. Det måste väl rimligtvis göra Birk till en kvinna, för Ronja måste ju vara en kvinna för att vara relevant.
Citera
2022-08-03, 01:01
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Frågan är väl hur mycket cis-normativ heteropropaganda vissa klarar av nuförtiden. Det måste väl rimligtvis göra Birk till en kvinna, för Ronja måste ju vara en kvinna för att vara relevant.

Birk tyckte man ju redan som barn var en irriterande ful liten stjärtis. Rödhårig dessutom. Minns att jag ville slå honom på käften, den bögige.och rödhårige muppfan.

Blir svårt att ersätta Allan Edwall som Skalle-Per. Kanske Jonas Gardell kan spela rollen som en bögpedofil variant, Sperma-Skalle.
Citera
2022-09-06, 10:29
Medlem
Rollistan är klar

Citat:
... i övriga roller syns Jack Bergenholtz Henriksson som vännen Birk Borkason, Christopher Wagelin som Mattis, Krista Kosonen som Lovis, Sverrir Gudnason som Borka och Maria Nohra som Undis.

Vad vore svensk film utan Sverrir? Bra, kanske. Antar att Kristofer Hivju var upptagen för rollen som Borka.
Citera
2022-09-06, 13:22
Medlem
Christopher Wagelin är mest känd som Bobo i Sommaren med släkten. Jag är tveksam till om han kan spela Mattis i Ronja Rövardotter.
Citera
2022-09-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
- Ny fantasyserie på Viaplay 2023.
Astrid Lindgrens berättelse om Ronja Rövardotter blir ny serie. Bakom satsningen står
Hans Rosenfeldt, skapare till den hyllade kriminalserien Bron. Vi är väldigt stolta och
hedrade över det här stora uppdraget, säger Mattias Arehn, producent på Filmlance.
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...-blir-ny-serie

Vilka kommer att axla om rollerna måntro?
Antar att ni inte sett Ronja-animen då?

Jag såg första avsnittet, men den verkade inte bra så jag sket i resten.
Citera
2022-09-06, 13:36
Medlem
peterZiipens avatar
Av bilden att döma så känns castingen av Ronja riktigt bra.
Citera
2022-09-06, 20:52
Medlem
Krista Kosonen lär bli fantastisk som Lovis!

Men varför måste Sverrir Gudnason vara med i PRECIS. ALLTING? Och som Borka? Det är orimligt.
Senast redigerad av sachos_legs 2022-09-06 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in