2021-09-06, 19:01
Medlem
Yoweris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Ja, en klassfråga, det har du antagligen helt rätt i. Och män är det allt som oftast, så självklart kan man se det som en genusfråga också.

Vissa här ojar sig över att "nu har det kommit till Sverige också", som om det skulle ha något med invandring att göra. Då ville jag och flera andra bara visa att sådana här offentliga holmgångar med dussintals personer inblandade har varit så vanliga i Sverige genom alla tider så att det till och med förevigas i visor och skönlitteratur.

Text: Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken (1903):
https://genius.com/Olle-adolphson-ba...lbacken-lyrics

Och med knogjärn och med påkar och med blodet rött och hett
Gick till Tegelbacken för att skipa rätt
Det dånade om busarna som kom från Gamla Stan
Med åttiåtta söderkisar, grabbar hela dan

Text: Samling vid pumpen (1942):

https://www.flashlyrics.com/lyrics/c...-vid-pumpen-94

Samling vid pumpen, Tunabergare hitåt!
Alfred har di slagi så han ligger å blör,
i grusgropa slåss di me Buskhytteborna,
länsman fick på huve, så ja tror att han dör.

Högst relevant, bara för att sätta detta i ett historiskt kontext. Stora slagsmål är inte bra och jag hoppas att polisens långa arm räcker för att sätta dit dessa odågor. Men det är sannerligen inget nytt i vår gatumiljö.

Jaha, ja men då är det okej. Jag röstar V istället för AfS nu. Tack, höll på att göra ett digert misstag
Citera
2021-09-06, 19:02
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Lustiga individer i tråden, en del som helt seriös vill framställa i början av tråden att det skulle vara 50-60 alkisar som härjade
Händelser som denna visar ytterligare att människor från diverse skithålsländer är ointegrerningsbara, de klarar helt enkelt inte av att lösa schismer civiliserat, de klara inte ens av att leva i ett civiliserat samhälle.
Men det tackar SD för förmodligen ödmjukast, valarbetare av denna kalibern går inte att köpa för pengar, helt ovärdeligt förmodligen.
När jag läste trådrubriken så kom en fråga upp för mig direkt -Vilket MENA land är de härjande från denna gången tro? Och exakt som vanligt så var det så ja.
Du tror inte det beror på att de vid tillfället endast visste att en person var förd till sjukhus efter ett bråk vid en uteservering?
Du inser väl att deras tillgång på information kan skilja sig från din?
Citera
2021-09-06, 19:03
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Absolut, dom är ju också kända för att köra Merceds
Stod inget om mercedesar mellan starten på tråden och inlägget jag citerade.
Citera
2021-09-06, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Nu är det visserligen 2 år sedan jag var i lund dagligen, men på den tiden, och de senaste 15 åren innan dess, så var alkisarnas favoritbänkar runt hörnet från uteserveringen. Alltså drygt 15-20 meter iväg. Jag håller med dig, dettd måste varit alkisarna dom bråkat med fel folk.

Du satt på väldigt lite information när du skrev det här?

Det är alltså ett citat från en sida tillbaka i tråden, då det redan var klarlagt vilka det var
Senast redigerad av Lurkarn 2021-09-06 kl. 19:07.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Nu är det visserligen 2 år sedan jag var i lund dagligen, men på den tiden, och de senaste 15 åren innan dess, så var alkisarnas favoritbänkar runt hörnet från uteserveringen. Alltså drygt 15-20 meter iväg. Jag håller med dig, dettd måste varit alkisarna dom bråkat med fel folk.

Alkisar med svart hår och adidasbrallor?

🤔
Citera
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detta.var.namnet
Ska ju tydligen handla om Fakhro mot El-Zein, alltså slagsmål mellan 2 Mhallami-klaner.

Att det har setts en massa tyskregistrerade bilar tyder ju också på det.

Fakhro är stora i Lund och äger mycket.

Är de på väg till Göteborg för att delta där eller på väg hem till Tyskland? Någon som vet?
Citera
2021-09-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tsd1703
Vad äger Fakhro klanen i Lund?`
Aldrig hört om dem i Lund, inte ens i Malmö där det bor 800 av dem så äger de något.
Den enda av de familjerna som "lyckats" är Abdo.
Skrek av skratt. Precis som du säger. Vem är fakhro ens😂 inte fan äger dem ngt. Hadrous lyckades i guldkedjan, abdo som potatissäljare och fakhro... Som ingenting.
Citera
2021-09-06, 19:06
Medlem
Citat:
Du tror inte det beror på att de vid tillfället endast visste att en person var förd till sjukhus efter ett bråk vid en uteservering?
Du inser väl att deras tillgång på information kan skilja sig från din?
Tvärt emot, tror de hade mycket klar och tydlig information om läget, tror även att det eventuella bråkstarten på uteserveringen var i högsta grad planerad.
Citera
2021-09-06, 19:06
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
"Konflikten började vid busshållplatsen"
Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2021-09-0...usshallplatsen
Citat:
Den som var mest upphetsad av männen vid busshållplatsen var en yngre man som verkade kalla på hjälp på telefon. Snart var det ett tjugotal män på plats, berättar Jonas Heide.
– Det lugnade sig lite, fast de var upprörda, det förstod jag även om jag inte förstod vad de sade.

"upphetsad"
"telefon"
"snart var det ett tjugotal män på plats"
"upprörda"
"jag inte förstod vad de sade"

Arabspåret blir allt sannolikare.
Citera
2021-09-06, 19:07
Medlem
Ja, det var ju spännande att det blev så bråkigt i Lund att Lund fick skicka en del skadade till akuten i Malmö. Det är man inte van vid.

Det var Fakhro mot El-Zein, säger ni?
Citera
2021-09-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Skrek av skratt. Precis som du säger. Vem är fakhro ens😂 inte fan äger dem ngt. Hadrous lyckades i guldkedjan, abdo som potatissäljare och fakhro... Som ingenting.

Nu ska vi inte vara för hårda mot dem, de har lyckas minst lika bra med inavel som de övriga familjerna.
Citera
2021-09-06, 19:08
Medlem
Bråk mellan familjer 😂😂 vad kostade den insatsen med poliser och allt?
Dom kan börja betala av det och Sen uteblivna bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in