Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-04, 23:05
  #1
Medlem
Jag brukar förolämpa mina motståndare på internetschack, särskilt i vinnande positioner.

Ibland svarar de dock tillbaka på trevligt humör vilket jag misstänker är ett psykologiskt spel för att få mig skämmas och må dåligt på grund av mitt egna otrevliga bemötande.

De försöker ju trots allt psykologiskt besegra mig så varför skulle jag visa barmhärtighet när borden vänder sig till min fördel liksom.

Är det okej att förolämpa sin motståndare på schack?
Citera
2021-09-04, 23:07
  #2
Medlem
Captinheros avatar
Hatar personer man spelar mot som börjar kaxa. För fan väx upp och spela som en gentleman.

Enda gången det är ok att ”retas” är om
Någon inte flyttat på en väldigt lång tid ( som att den ska lämna spelet)
. Kan man ge en liten pik så att den förhoppningsvis lämnar snabbare.
Citera
2021-09-04, 23:25
  #3
Avstängd
Radjaidjahs avatar
Är väl mest ryssar ändå och dom begriper ju inte vad man säger.
Citera
2021-09-04, 23:28
  #4
Medlem
Det är väl lika (lite) okej som i andra onlinespel. Dock, schackspelare har ofta en uppfattning om att deras spel har högre värde eller borde anses finare än andra spel och blir därför argare än vanligt när man hetsar.
Citera
2021-09-04, 23:31
  #5
Medlem
Schack är en gentlemanna sport. För intelligenta, bildade personer. Så ja, de flesta är nog bara artiga tillbaka.

Skönt att höra att det finns ett område där anständigheten fortfarande råder.
Citera
2021-09-04, 23:37
  #6
Avstängd
Radjaidjahs avatar
Vore spännande om Schack blev trendigt i andra kretsar:

"EY mannen varför väljer du alltid vit bre? RASIST"
"Jag knullar din dam!"
Bror, du kan inte gå hur som helst med kungen!
EY HAN ÄR KUNG HAN GÅR VART HAN VILL FATTAR DU LEN
Citera
2021-09-04, 23:43
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
Jag brukar förolämpa mina motståndare på internetschack, särskilt i vinnande positioner.

Ibland svarar de dock tillbaka på trevligt humör vilket jag misstänker är ett psykologiskt spel för att få mig skämmas och må dåligt på grund av mitt egna otrevliga bemötande.

De försöker ju trots allt psykologiskt besegra mig så varför skulle jag visa barmhärtighet när borden vänder sig till min fördel liksom.

Är det okej att förolämpa sin motståndare på schack?

Ja, det är helt okej att förolämpa någon som är så kass att denne förlorar mot dig i schack.
Citera
2021-09-04, 23:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radjaidjah
Vore spännande om Schack blev trendigt i andra kretsar:

"EY mannen varför väljer du alltid vit bre? RASIST"
"Jag knullar din dam!"
Bror, du kan inte gå hur som helst med kungen!
EY HAN ÄR KUNG HAN GÅR VART HAN VILL FATTAR DU LEN
Kanske inte just bland gangsterblattar, men mig veterligen är schack populärt bland alla rasfolk.
Citera
2021-09-05, 00:49
  #9
Medlem
SwizzerNöts avatar
Det är väl därför man har /spit, eller finns inte den i schack?
Citera
2021-09-05, 02:59
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realnigga
J

Är det okej att förolämpa sin motståndare på schack?
Får man väl göra som man vill.
Spelar jag mot ngn som är dum så avbryter jag spelet helt enkelt direkt och skiter i honom.
Jag vill nämligen kunna koncentrera mig på själva spelet på brädet.
Oftast är det så enkla personer som inte kan göra matt på två drag ens utan kan endast skolmatt.
Citera
2021-09-06, 01:48
  #11
Medlem
Psykologiska manipulationer är en viktig del av spelet, men rena osofistikerade förolämpningar duger sällan. Den legendariska matchen Karpov-Kortjnoj 1978 har många fina exempel.
Citera
2021-09-06, 01:58
  #12
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Får man väl göra som man vill.
Spelar jag mot ngn som är dum så avbryter jag spelet helt enkelt direkt och skiter i honom.
Jag vill nämligen kunna koncentrera mig på själva spelet på brädet.
Oftast är det så enkla personer som inte kan göra matt på två drag ens utan kan endast skolmatt.
Att sätta motståndaren i matt på två drag är omöjligt om man spelar som vit.

Schack är en sport för gentlemen. Känner man ett behov att förolämpa sin motståndare bör man inte spela schack alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback