Citat:
Ursprungligen postat av
EndGame
Om det är akut sjukvård kan din partner gå till tandläkare och få den bekostad av soc i efterhand.
Det här låter dock som icke-akut tandvård och då finns det lite olika möjligheter.
Ni kan gå till privat tandläkare och upprätta en behandlingsplan. Om de är något sånär humana kan ni komma överens om att varje månad göra åtgärd X till en kostnad om Y.
När jag fixade garnityren gjorde jag så inte pga dålig ekonomi utan eftersom jag inte ville lägga upp hela summan på ett bräde. Jag har inga skulder och men i och med att jag betalade för varje besök och inte per faktura existerade inte möjligheten att låta det förfalla till Kronkalle.
De flesta tandläkare går ej med på faktura just eftersom risken att bli blåst är större än om betalning görs på plats i samband med besöket.
//tandsköterska.
Man kan bara få bistånd för tandvård från soc om man uppbär försörjningsstöd redan, inte annars. Man måste först få ett godkännande från soc om att de går med på det, annars får man en skuld.
Finns även tandläkare som inte går med på faktura, fast är osäker på om folktandvården får neka vid akuta besvär egentligen.
Jag gick i 3 månader med infektion i käken en gång. Blev nekad tandvård tills jag fick 40 graders feber. Det var en av de värsta somrarna i mitt liv.