2021-09-04, 20:39
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrrrrr
Är ni några slags uteliggare, knarkare eller luffare? Normala friska människor saknar inte halva munnens tänder.

Något i din ts får mig att tro att ni är missbrukare.

Har man genetik för dålig tandhälsa samt dåligt med pengar så är det fullt möjligt att det händer.

Jag har inte lika dåliga tänder som ts flickvän, men har en del tänder jag inte har råd att fixa fast jag kan känna att det skulle behövas. För min del började problemet när jag tog en viss medicin.

Jag har alltid varit noga med tänderna faktiskt.
Citera
2021-09-04, 20:41
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndGame
Om det är akut sjukvård kan din partner gå till tandläkare och få den bekostad av soc i efterhand.

Det här låter dock som icke-akut tandvård och då finns det lite olika möjligheter.

Ni kan gå till privat tandläkare och upprätta en behandlingsplan. Om de är något sånär humana kan ni komma överens om att varje månad göra åtgärd X till en kostnad om Y.
När jag fixade garnityren gjorde jag så inte pga dålig ekonomi utan eftersom jag inte ville lägga upp hela summan på ett bräde. Jag har inga skulder och men i och med att jag betalade för varje besök och inte per faktura existerade inte möjligheten att låta det förfalla till Kronkalle.

De flesta tandläkare går ej med på faktura just eftersom risken att bli blåst är större än om betalning görs på plats i samband med besöket.

//tandsköterska.

Man kan bara få bistånd för tandvård från soc om man uppbär försörjningsstöd redan, inte annars. Man måste först få ett godkännande från soc om att de går med på det, annars får man en skuld.

Finns även tandläkare som inte går med på faktura, fast är osäker på om folktandvården får neka vid akuta besvär egentligen.

Jag gick i 3 månader med infektion i käken en gång. Blev nekad tandvård tills jag fick 40 graders feber. Det var en av de värsta somrarna i mitt liv.
Citera
2021-09-04, 20:42
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Fick veta detta först nu, att min sambo saknar i princip alla kindtänder.
Har trott att hon bara var lite kinkig i maten, men tydligen är det mycket hon helt enkelt inte kan äta för att en hel uppsjö av hennes tänder bara har roten kvar. Jordnötter och knäckebröd är ett sådant exempel.

Vår ekonomi är inte den bästa, men vad har hon för alternativ?
Vad brukar implantat kunna kosta?
Har man alltid rätt till implantat så får det gå på faktura och vidare till fogden, eller måste sådant betalas i förskott?

Det kommer kosta 17k-30k per tand. Jag spräckte en tand i somras och är precis i processen att byta ut den.
Citera
2021-09-04, 20:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Av någon orsak så får hon karies från insidan av tänderna.

Troligen är det tandlossning hon har, då blir det ofta karies under tandköttskanten, man behöver regelbundet gå och rengöra för att detta inte ska ske.
Citera
2021-09-04, 20:45
Medlem
f30malmos avatar
Gör det ont så är det akut för övrigt.
Citera
2021-09-04, 20:46
Medlem
Grrrrrrrs avatar
Citat:
Ja det olyckliga är att jag som var missbrukare så gott som merparten av tiden mellan 17 och 22 års ålder bara bitit av en visdomstand, men hon som inte rört droger tidigare i sitt liv hade sådan otur med tandhälsan.

Däremot är det inget som syns, jag hade aldrig kunnat gissa att de saknades på hennes leende.
Så du menar att din flickvän aldrig drogat och levt ett normalt hederligt liv och ändå saknar en massa tänder? Ni är dessutom unga som jag förstår det?

Något sådant går inte att skylla på dålig genetik, hon måste på något sätt aktivt misskött sig något så in i helvete. Borstar hon inte? Ser hon extremt dåligt så hon misstagit munsköljflaskan för sirapsflaskan under alla dessa år?
Citera
2021-09-04, 21:44
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrrrrr
Så du menar att din flickvän aldrig drogat och levt ett normalt hederligt liv och ändå saknar en massa tänder? Ni är dessutom unga som jag förstår det?

Något sådant går inte att skylla på dålig genetik, hon måste på något sätt aktivt misskött sig något så in i helvete. Borstar hon inte? Ser hon extremt dåligt så hon misstagit munsköljflaskan för sirapsflaskan under alla dessa år?
Fruktansvärd ekonomi och stress kan spela in.
Citera
2021-09-04, 21:48
Medlem
ja ca 20 000 per tand.
Citera
2021-09-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
ja ca 20 000 per tand.
Hej 20 lök per tand låter otroligt mycket har hört 10 - 12 lök per tand det är väl ändå 50 % från försäkringskassan???
Citera
2021-09-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej 20 lök per tand låter otroligt mycket har hört 10 - 12 lök per tand det är väl ändå 50 % från försäkringskassan???
vet inte om försäkringskassan tar nått 20 000 är vad jag hört....går nog få fram på nätet.
Citera
2021-09-04, 22:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Försäkringskassan täcker någon tusenlapp eller två, inte mer.
Citera
2021-09-04, 22:09
Medlem
Citat:
det verkar stämma att försäkringskassan tar ca hälften. 20 000 stämmer inte...snarare 7 till 8 000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in