2024-06-11, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag har bokstavligen citerat dig i mitt förra inlägg. Alltså bokstavligen vad du har skrivit. Du förstår inte vad du själv skriver, helt uppenbart.
Att Gud är sin egen orsak eller vad menar du? Ja, han är sin egen orsak och orsaken till allt annat som existerar mer än noll.
Citera
2024-06-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Att Gud är sin egen orsak eller vad menar du? Ja, han är sin egen orsak och orsaken till allt annat som existerar mer än noll.
Kom tillbaka när du förstår varför det är ett cirkelargument att påstå att gud är sin egen orsak.
Citera
2024-06-11, 20:39
Medlem
Citat:
Kom tillbaka när du förstår varför det är ett cirkelargument att påstå att gud är sin egen orsak.
Jag har förklarat hur och det är inte ett cirkelargument. Det förutsätter en transcendent och tidlös komponent som är skapad och som ger upphov till sin skapare.
Citera
2024-06-11, 20:42
Medlem
Citat:
Jag har förklarat hur och det är inte ett cirkelargument. Det förutsätter en transcendent och tidlös komponent som är skapad och som ger upphov till sin skapare.
Din förklaring håller inte. Det är likväl ett cirkelargument.
Citera
2024-06-11, 20:43
Medlem
Citat:
Din förklaring håller inte. Det är likväl ett cirkelargument.
Du tycker det.
Citera
2024-06-11, 20:45
Medlem
Citat:
Du tycker det.
Det är uppenbart att du antingen trollar eller inte har tillräcklig intellektuell kapacitet för att förstå. Jag tycker att det lutar åt det sistnämnda. Du är helt enkelt lågbegåvad.
Citera
2024-06-11, 21:09
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du antingen trollar eller inte har tillräcklig intellektuell kapacitet för att förstå. Jag tycker att det lutar åt det sistnämnda. Du är helt enkelt lågbegåvad.
Då kanske du kan förklara så att en lågbegåvad kan förstå varför det är omöjligt för i tid och rum skapade logiska objekt av en avgörande sort att existera oberoende av tid och rum och således redan finnas när de skapas?
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-11 kl. 21:32.
Citera
2024-06-11, 22:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Då kanske du kan förklara så att en lågbegåvad kan förstå varför det är omöjligt för i tid och rum skapade logiska objekt av en avgörande sort att existera oberoende av tid och rum och således redan finnas när de skapas?

Om de fanns innan de skulle komma att skapas så skulle de ju inte behöva skapas.
Det borde vara helt uppenbart.
Citera
2024-06-12, 03:45
Medlem
Citat:
Det är redan förklarat, men du har en tendens till att inte läsa vad andra skriver.
Citera
2024-06-12, 06:02
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:

Precis, den flygande osynliga tekannan som är upphovet till universums existens fanns innan universum och är själva universum. Tekannan är oändlig och bör därför avgudas likt YVHV, Allah eller någon annan supersuperviktig gud.

On topic: Anledningen att inte tro på gud som bibeln, koranen eller valfri organiserad religion definierar den/det är att man då säljer sin spiritualism i utbyte mot en platt, tråkig och ganska ensidig förklaring för livets filosofiska frågor.
Innan alla förbannade monoteistiska religioner kom in i människlighetens medvetande och dödade individuell världsåskådning.

Jag är tacksam som vuxit upp i ett icke-religöst hem. På så vis har jag skapat en egen, något oförklarlig, spirituell syn på universum.
Citera
2024-06-12, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om de fanns innan de skulle komma att skapas så skulle de ju inte behöva skapas.
Det borde vara helt uppenbart.
Hade de inte gett upphov till sin skapare så hade de inte existerat alls naturligtvis.

Tänk att det är möjligt för logiska objekt att existera omnicient i samma ögonblick de skapas.

Edit. Tog bort sådant som bara kommer avleda diskussionen.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2024-06-12 kl. 08:49.
Citera
2024-06-12, 08:42
Medlem
Traveller7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Precis, den flygande osynliga tekannan som är upphovet till universums existens fanns innan universum och är själva universum. Tekannan är oändlig och bör därför avgudas likt YVHV, Allah eller någon annan supersuperviktig gud.

On topic: Anledningen att inte tro på gud som bibeln, koranen eller valfri organiserad religion definierar den/det är att man då säljer sin spiritualism i utbyte mot en platt, tråkig och ganska ensidig förklaring för livets filosofiska frågor.
Innan alla förbannade monoteistiska religioner kom in i människlighetens medvetande och dödade individuell världsåskådning.

Jag är tacksam som vuxit upp i ett icke-religöst hem. På så vis har jag skapat en egen, något oförklarlig, spirituell syn på universum.
Det är du som är platt isf. Vi är platta. Jag vet hur det kan se ut. Du vet hur jag sett på det.

Det blir platt för dig med dina människotankar. När vi försöker tänka oss fram. tror gör man med hjärtat. Framförallt. Du får vara som när du var som ett barn. Kan vara bra att veta lite vad som hänt. Varför världen ser ut lite som den gör. Varför folk går vilse och tappar syn o hopp. Blir missbrukare. Missbrukade. Etc.

Vet inte vad du måste mena med religion. När du säger religiöst hem. Vad skiljer det från frälsande tro.

Det är Jesus som är huvudpersonen och frälsaren. I min tro. Har jag börjat förstå..

Vi ska vara som barn.

”Om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. Den som ödmjukar sig som detta barn, han är den störste i himmelriket”

Det betyder att vara på ett visst sätt i tron.

Jag fattade inte hur viktig Jesus var. Är..

Vem Han är. Sanningen och Livet.

Vårat liv. Som vi helt enkelt syndat mot. Och blivit ofullständiga.

Alla är lika där. Spelar ingen roll vad du gjort.

Vissa kanske är bättre (ser bättre ut) för de "är bättre på att synda här nere" mer härdade. Bättre på att leva med sin läggning. Självgodhet. Som ormyngel.

Sån har jag varit. Men orka inte.. mer.

Jag går till Fadern och Sonen. Livet. Kärleken. Hem. Jag är din. Du är min. Vad som är ditt är mitt. Jesus.
Senast redigerad av Traveller7 2024-06-12 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in