2024-06-11, 15:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag ska inte bli semantisk allt för mycket, men det är ju mer fel universum finns ju, vilket inte är visat gällande en gud.
Ja, visst, men jag pratar mycket förenklat för att inte röra till det.
Citera
2024-06-11, 15:34
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du kan ju försöka dina krumbukter, men att du är rädd för Gud och inte drar dig för att rentav nämna honom visar med all önskvärd tydlighet att du inte brädar demonerna, som också vet att Gud är, och darrar inför det.
Ja, visst är jag häftig som "vågar" nämna "honom".
Jahweh, jehova, pellejöns, snopp-niklas, hans överhöghet styrbögen Gud.
Självklart är jag rädd. Eller inte speciellt.
Citera
2024-06-11, 15:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Supermajoriteten av människosläktet, globalt, historiskt, i alla åldrar,
håller inte med dig och menar att det är fel på dig.
Och ändå kan du inte demonstrera dessa slutsatser och hur du når dem.
Citera
2024-06-11, 15:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Att Gud finns är uppenbart.
Vem han är, i den frågan är du inte ens med i matchen.
Erkänn hans existens först.
Om det är uppenbart borde du inte ha några som helst problem att demonstrera hur du avgör det.
Metodologi, tack. Visa nu.
Citera
2024-06-11, 15:52
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och ändå kan du inte demonstrera dessa slutsatser och hur du når dem.
1.Skåda din navel.
Reflektera.
2. Titta ut genom fönstret dagtid & gå sedan ut och se dig omkring.
Reflektera.
3. Gå ut nattetid när det är stjärnklart. Skåda.
Reflektera.
4. Gå in, gå in, dra något gammalt över dig.
5. Skäms och gråt över hur illa ställt det är med dig som inte trott, vördat, dyrkat, älskat, fruktat, älskat och bett till Gud samt över vilken diarré du spritt här på FB i åratal, hur många du smittat.
Citera
2024-06-11, 15:53
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Om det är uppenbart borde du inte ha några som helst problem att demonstrera hur du avgör det.
Metodologi, tack. Visa nu.
Men sluta hyckla, du är inte intresserad av någon metod, för du har redan kallat Gud sagofigur. Men för andras skull och till ett vittnesbörd mot dig på domedagen kan det vara befogat att emellanåt tala om den naturliga gudskunskapen och dess källor.
Citera
2024-06-11, 15:54
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, visst är jag häftig som "vågar" nämna "honom".
Jahweh, jehova, pellejöns, snopp-niklas, hans överhöghet styrbögen Gud.
Självklart är jag rädd. Eller inte speciellt.
Sa jag att demoner är häftiga? Nej.
Se där, återigen erkände du att du är rädd för Gud.
Citera
2024-06-11, 15:55
Medlem
Citat:
Här är cirkelargumentet.
En transcendent entitet skapar en icke transcendent entitet som skapar en transcendent entitet som skapar en icke.... O.s.v.... Det är en teoretiskt begriplig cirkulär beskrivning av en engångshändelse.

Citat:
Vilken inneboende natur? Du antar en inneboende natur, det är inget du demonstrerat i verkligheten.
Ok. Är det för att detta inte går att demonstrera som du kallar min problembeskrivning av en fysisk värld utan början för "special pleading"?

Citat:
Behöver en oändlighet passeras? Varför? Tiden är inte stillastående, nuet är ett konstant skeende och därmed inte omöjligt givet en oändlighet.
Ok, ger dig det. Det finns andra problem. T.ex. Varför något alls finns eller det faktum att universum har en livslängd. Kan universum uppstå och dö ut så måste oändligt många universum föregå oss. Oändligt många versioner av dig och mig t.ex. Man får lägga till oändligt mycket bara för att man vill utesluta en Gud. En Gud, ett universum. Det ena som ger det andra.

Citat:
Att alltid ha funnits är motsats till att inte finnas, och vi vet att universum finns, eller hur?
Nej, att finnas är motsatsen till att inte finnas. Att alltid finnas är motsatsen till att finnas i en begränsad tid.
Citera
2024-06-11, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
En transcendent entitet skapar en icke transcendent entitet som skapar en transcendent entitet som skapar en icke.... O.s.v.... Det är en teoretiskt begriplig cirkulär beskrivning av en engångshändelse.
Nej, det är en oändlig regress som du bara bryter med din special pleading. Detta argumentet är ju gammal skåpmat.
Citat:
Ok. Är det för att detta inte går att demonstrera som du kallar min problembeskrivning av en fysisk värld utan början för "special pleading"?
Nej, det är special pleading därför att om man skulle godta argumentet med en startpunkt så får du svårigheter att förklara varför det enbart skulle gälla ”gud”. Det enda du kan göra då är att använda special pleading.

Citat:
Ok, ger dig det. Det finns andra problem. T.ex. Varför något alls finns eller det faktum att universum har en livslängd. Kan universum uppstå och dö ut så måste oändligt många universum föregå oss. Oändligt många versioner av dig och mig t.ex. Man får lägga till oändligt mycket bara för att man vill utesluta en Gud. En Gud, ett universum. Det ena som ger det andra.
Svaret på ”varför” vet vi ju inte i dagsläget. Det hjälper inte att peta in gud där det finns hål. Det skapar mer problem. Och det är okej att inte veta, eller?
Citat:
Nej, att finnas är motsatsen till att inte finnas. Att alltid finnas är motsatsen till att finnas i en begränsad tid.
Motsatsen till att alltid finnas kan också vara att inte finnas.
Citera
2024-06-11, 16:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du är konsekvent i ditt tänkande men problemen som jag beskriver finns kvar. Något bara finns utan orsak.

Jag påstår att ett påstående som gör frågan "varför" illegal är ett illegalt påstående.

Varför måste det finnas en orsak till att något finns?
Det har du bara hittat på.
Citera
2024-06-11, 16:16
Medlem
Citat:
Nej, det är en oändlig regress som du bara bryter med din special pleading. Detta argumentet är ju gammal skåpmat.

Nej, det är special pleading därför att om man skulle godta argumentet med en startpunkt så får du svårigheter att förklara varför det enbart skulle gälla ”gud”. Det enda du kan göra då är att använda special pleading.
Jag försöker förstå vad du menar och om du har poänger som kan falsifiera det jag tror på och på så vis leda mig till större kunskap. Men ärligt talat så förstår jag inte vad du menar så det är inte till någon hjälp för mig.

Vilken "oändlig regress" och vilken "startpunkt"?

Citat:
Svaret på ”varför” vet vi ju inte i dagsläget. Det hjälper inte att peta in gud där det finns hål. Det skapar mer problem. Och det är okej att inte veta, eller?
Man vet inte allt men även påståendet ingen Gud innehåller implicita antaganden om verkligheten som behöver vägas emot. Som jag ser det så väger detta för lätt.
Citera
2024-06-11, 16:33
Medlem
Citat:
Jag försöker förstå vad du menar och om du har poänger som kan falsifiera det jag tror på och på så vis leda mig till större kunskap. Men ärligt talat så förstår jag inte vad du menar så det är inte till någon hjälp för mig.

Vilken "oändlig regress" och vilken "startpunkt"?

Man vet inte allt men även påståendet ingen Gud innehåller implicita antaganden om verkligheten som behöver vägas emot. Som jag ser det så väger detta för lätt.
Vem skapade gud? Vem skapade den som skapade gud osv, dvs en oändlig kedja. Det enda sättet du tar dig ur kedjan är att magiskt påstå att en gud är oskapad.

Jag kan absolut gå med på att det finns saker som är oskapade, men du får ju problemet att du inte kan förklara bort varför universum då inte är oskapat. Och lägg där till skillnaden mellan gud och universum- nämligen vi är båda överens om att universum finns, inte sant?

Det får du se det som, men du har på intet sätt visat på varför eller vilka antaganden.

Jag visar tydligt skillnaden, eftersom vi inte dividerar om universum finns, och därför är påståendet ”gud” mer extraordinärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in