2021-09-04, 11:24
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
500 000kr är nog ett bra riktvärde. De flesta har i varje fall ungefär 1 miljon vid 40-41. Folk som är väldigt ambitiösa har kanske 7 miljoner-15 miljoner vid 40. De som tjänar extremt bra har säkert 30 miljoner+ i den åldern.
Är du totalt verklighetsfrånvänd? Detta stämmer verkligen inte.
Citera
2021-09-04, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Är du totalt verklighetsfrånvänd? Detta stämmer verkligen inte.

Det har redan påpekats. Du behöver inte repetera det andra säger. Jag tycker som sagt att formeln är ett bra riktvärde.

Men återigen, folk kanske har mindre.
Citera
2021-09-04, 11:30
Medlem
Tycker ett beror lite på också om du gjort något kul i livet.

Jag hade noll sparande i princip fram till att jag fyllde 31.

Mellan 20 till 30 års åldern har jag nog rest för närmare 700 000 kronor. Har vänner som sparat och sparat men inte gjort ett skit i livet.
Citera
2021-09-04, 11:30
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Det har redan påpekats. Du behöver inte repetera det andra säger. Jag tycker som sagt att formeln är ett bra riktvärde.

Men återigen, folk kanske har mindre.
Nu har jag inte läst vad andra säger utan jag såg ditt inlägg och svarade på det. Ett bra riktvärde skulle väl vara något som är realistiskt i verkligheten. Finns ju alltid undantag men de bör inte användas som riktvärden.
Citera
2021-09-04, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

33 år, 5 års utbildning på universitet.

Vad "bör" jag ha för innehav nu?

Har lyckats spela bort mycket av mina tillgångar tidigare i livet och börjar nu fundera på vad jag hade haft om det inte hänt.

Så, vad "bör" jag ha sömn 33 år gammal man, med 5 års teknisk utbildning?

Det finns väl inget "bör" i ditt fall. Det är många som spelat/supit/slösar bort sina pengar, eller tappat 85% av sitt kapital på börsen..

Hade du sparat i aktier/fonder varje månad så borde du haft 250K kanske.

Vet att det är många som sparat ihop långt mkt mer, men jag vet även att 70% av alla från 35-70år inte alls har nån betydande summa sparat.
Citera
2021-09-04, 11:37
Medlem
Citat:
Nu har jag inte läst vad andra säger utan jag såg ditt inlägg och svarade på det. Ett bra riktvärde skulle väl vara något som är realistiskt i verkligheten. Finns ju alltid undantag men de bör inte användas som riktvärden.

När det gäller trådstartaren så krävs det ju mer eftersom han/hon inte har sparat än men att spara ihop 1 miljon till ens 40 års ålder om man börjar rätt tidigt? Väldigt realistiskt.

Börjar man spara 3000kr i 25 års ålder så har man runt 1 miljon till 40. Det kan många klara tänker jag? Krävs bara lite disciplin och tålamod!
Citera
2021-09-04, 11:46
Medlem
yessyys avatar
Citat:
När det gäller trådstartaren så krävs det ju mer eftersom han/hon inte har sparat än men att spara ihop 1 miljon till ens 40 års ålder om man börjar rätt tidigt? Väldigt realistiskt.

Börjar man spara 3000kr i 25 års ålder så har man runt 1 miljon till 40. Det kan många klara tänker jag? Krävs bara lite disciplin och tålamod!
Tror du att de flesta 25åringar kan spara 3000kr i månaden? Vet du vad hyrorna ligger på? Och även om de KAN så kanske de vill lägga pengarna på annat, resor och upplevelser exempelvis. Bara dumt att missa sånt för att spara pengar.

Sen blir ioförsig inte 3000kr i månaden 1 miljon vid 40. Du kan inte räkna med att de flesta håller på med lyckade investeringar. TS undrar inte vad som är möjligt att ha, utan vad som är normalt att ha som 33åring.
Citera
2021-09-04, 11:50
Medlem
Citat:
Tror du att de flesta 25åringar kan spara 3000kr i månaden? Vet du vad hyrorna ligger på? Och även om de KAN så kanske de vill lägga pengarna på annat, resor och upplevelser exempelvis. Bara dumt att missa sånt för att spara pengar.

Sen blir ioförsig inte 3000kr i månaden 1 miljon vid 40. Du kan inte räkna med att de flesta håller på med lyckade investeringar. TS undrar inte vad som är möjligt att ha, utan vad som är normalt att ha som 33åring.

Har man ett jobb så bör det gå, absolut. Det är skillnad på att inte vilja och inte kunna. 3000kr kan de flesta klara av om man anstränger sig?

Det ena behöver inte utsluta det andra. Kör man bra fonder och lite hävstång så kan 3000kr i 15 år mycket väl ge cirka 1 miljon till 40. Det är ingen orealistisk förväntning.

Nej, det är ju omöjligt att säga vad det exakt blir, men på ett ungefär.

är det inte rätt normalt att ha 500 000kr som 33 åring?

Ja, man ska resa och ha kul men återigen, det är skillnad på vad man kan och vill.

Kortsiktig belöning är inte alltid rätt!

Realism handlar väl om vad som är möjligt? Gör man inga kortvariga uppoffringar så får man skylla sig själv tänker jag.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-04 kl. 11:55.
Citera
2021-09-04, 11:51
Medlem
Citat:

Jag har blåst ca 250K på trav och övriga spelformer och skulle göra likadant igen om jag var 20. Möjligen spela bättre och vinna då.
Har upplevt så jvla mkt roligt de åren på travbanor, fotbollsmatcher, K1-galor och Ufc-galor runtom i Sverige så det skulle jag aldrig vilja ha ogjort.
Citera
2021-09-04, 11:55
Medlem
Citat:
Vad arg du blev Hasse! Då har folk mindre än vad jag trodde. Jag går efter en formel hämtad ur boken ''The Millionaire Nextdoor''.

Formeln för att räkna ut var man bör ligga är: Åldern * bruttoårsinkomsten/10.

Om man är 42 och har en lön på 400 000kr om året så bör man alltså ha åtminstone 42 * 400 000/10 = 1,68 miljoner.

Har man mindre än vad du bör ha så är du en UAW, annars en PAW.

Författarna delar mer eller mindre upp människor i två kategorier beroende på hur det går för dem att bygga upp en förmögenhet:

De som underpresterar – Underaccumulators of Wealth (UAWs)
De som överpresterar – Prodigious Accumulators of Wealth (PAWs)

https://rikatillsammans.se/miljonar-kannetecken/

Tycker detta är ett bra riktvärde. 1 miljon vid 40 är dock väldigt lite anser jag!

Arg blev jag inte, men kanske lite trött.

Jag delar inte uppfattningen att gemene kvinna eller man runt 40 är miljonärer, även om det såklart i vissa kretsar är mer regel än undantag att det är så.

Googlade till mig en analys gjord av FI där det klart och tydligt framgår att de allra flesta inte har tillgång till miljonbelopp i likvida medel (sparkonto, fonder, värdepapper etc.)

https://www.fi.se/contentassets/d125...tillgangar.pdf
Citera
2021-09-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilhandlarHasse
Arg blev jag inte, men kanske lite trött.

Jag delar inte uppfattningen att gemene kvinna eller man runt 40 är miljonärer, även om det såklart i vissa kretsar är mer regel än undantag att det är så.

Googlade till mig en analys gjord av FI där det klart och tydligt framgår att de allra flesta inte har tillgång till miljonbelopp i likvida medel (sparkonto, fonder, värdepapper etc.)

https://www.fi.se/contentassets/d125...tillgangar.pdf

OK! Jag förstår! Blev väldigt förvånad men det var talande. Jag försöker alltid lägga in stora felmarginal men då har folk mindre än vad jag trodde! Hemskt ju.
Senast redigerad av Lukas17 2021-09-04 kl. 12:01.
Citera
2021-09-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allantom
Hej!

33 år, 5 års utbildning på universitet.

Vad "bör" jag ha för innehav nu?

Har lyckats spela bort mycket av mina tillgångar tidigare i livet och börjar nu fundera på vad jag hade haft om det inte hänt.

Så, vad "bör" jag ha sömn 33 år gammal man, med 5 års teknisk utbildning?

Vadå bör ha?

Det du ska fråga dig är vad har du gjort med ditt liv och vad vill du göra med det?

Man behöver inte vara rik för att vara lycklig.

Det finns de som levt knapert till 35 och de som levt 35.

Problemet med de som lever knapert och har pengar vid äldre ålder är att de oftast vill leva ut sina yngre år vilket inte är en bra kombo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in