Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-03, 11:20
  #1
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Vi ser i flera länder nu, framförallt i USA, hur anställda inom sjukvården får sparken då de inte vill vaccinera sig.
Även alltfler privata företag, som t.ex. Google m m, kommer med samma krav.

Här i Sverige kunde man i förra veckan läsa följande artikel;
Citat:”

Oklara bud om vaccintvång från arbetsgivare
Det är oklart vad som gäller kring arbetsgivares befogenheter om en anställd inte vill vaccinera sig. Till SvD säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega, att även om det finns grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp så ”finns inget grundlagskydd för att samtidigt behålla jobbet”.
LO-juristen Sofie Rehnström gör bedömningen att vaccinering inte är ett rimligt krav, men säger till tidningen att rättspraxis saknas, så det är från situation till situation.
Arbetsgivarverkets chefsjurist Hedda Mann säger till SvD:
– Om en anställd väljer att inte vaccineras kan denne komma att omplaceras om verksamheten är känslig, men uppsägning är troligen att gå för långt.”


https://www.svd.se/vaccinkrav-pa-ans...-storforetagen

Hur vården i Sverige hanterar frågan om vaccintvång;
Citat

” Kan inte agera
När det gäller frågan hur personal som vägrar coronavaccin ska hanteras svarar kommunerna att de inte kan påverka det beslutet eller agera mot anställda på grund av det.

– Vi kan uppmana, men vi har ingen rätt att tvinga någon eller bestraffa någon för att de inte vaccinerar sig, säger Torill Skaar Magnusson, omsorgschef i Karlshamn
.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...estraffa-nagon

Så vad säger egentligen Svea Rikes Grundlag om vaccintvång?

I Patientlagen i 5:e kapitlet och 1:a paragrafen står det följande;

5 kap. Delaktighet

1 § Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.

3 § Patientens närstående ska få möjlighet att medverka vid utformningen och genomförandet av vården, om det är lämpligt och om bestämmelser om sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-2014-821

Patientens självbestämmande och integritet skall respekteras. Det kan inte bli
mer tydligare.

I övrigt så kan det konstateras att grundlagen (Patientlagen) alltid går före alla andra nationella lagar.
Det betyder att grundlagen gäller.
Står det i grundlagen att var och en ör skyddat mot påtvingat kroppsligt ingrepp, så gäller detta och inget annat.

Din chef kan således inte ens hävda till någon arbetsbeskrivning eller något arbetsavtal som åsidosätter grundlagen, eftersom grundlagsskyddade rättigheter inte kan avtalas bort.

Du har inte ens skyldighet att svara din arbetsgivare om du vaccinerat dig.
Citera
2021-09-03, 11:35
  #2
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Nej, de kan (förmodligen) inte säga upp någon av den anledningen allena.
Däremot går det att omplacera en person och ge den sådana arbetsuppgifter att den självmant väljer att sluta.
Citera
2021-09-03, 11:46
  #3
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Har inget svar på din fråga.

Men det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Vem vet vad politikerna gör? Kanske dom gör undantag (vilket är olagligt men det skiter väl dom i) eller om på något sätt hittar något loop-hole så dom kan ändra grundlagen utan att följa nuvarande regler, vilket är att förslaget måste läggas mandatperiod #1 och sedan klubbas igenom mandatperiod #2.

Eller om man helt enkelt står emot allt vad vaccinpass och skit heter.

Uffe från M ha väl dock satt upp vaccinpass på tapeten, han måste ju ha någon form av plan för hur han ska få igenom detta utan att bryta mot lagen.

Hörde något snack på radion här om dagen om att någon Region kikar på möjligheter att införa krav på vaccinering. Dom lät väldigt självsäkra på att detta skulle gå att få igenom utan att bryta mot lagen. Däremot så var det diskrimineringslagen som det syftades på där. Detta kanske kan sätta käppar i hjulet dock.
Citera
2021-09-03, 11:46
  #4
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Nej, de kan (förmodligen) inte säga upp någon av den anledningen allena.
Däremot går det att omplacera en person och ge den sådana arbetsuppgifter att den självmant väljer att sluta.

Arbetsgivaren har ingen rätt att få veta om jag är vaccinerad eller ej ens?
Citera
2021-09-03, 11:48
  #5
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Arbetsgivaren har ingen rätt att få veta om jag är vaccinerad eller ej ens?

De kan ju kräva ett vaccinintyg för att utföra vissa arbetsuppgifter. Om du inte visar upp det så får du pyssla med annat.
Citera
2021-09-03, 11:49
  #6
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Arbetsgivaren har ingen rätt att få veta om jag är vaccinerad eller ej ens?

Så tolkar jag det.
Citera
2021-09-03, 11:49
  #7
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
De kan ju kräva ett vaccinintyg för att utföra vissa arbetsuppgifter. Om du inte visar upp det så får du pyssla med annat.

Men det vaccinintyget är enligt grundlagen olagligt.
Citat:
2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.
Citera
2021-09-03, 11:50
  #8
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Så tolkar jag det.

Det tror jag är lagstadgat till och med. Kan ha fel men har för mig det är så
Citera
2021-09-03, 11:56
  #9
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men det vaccinintyget är enligt grundlagen olagligt.
Citat:
2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.

Det blir ju svårt också. Diskussionen väcktes redan vid svininfluensa. Det blev snarare tvärtom, dvs att "bara för att du inte vaccinerat dig ska du inte tro att du kommer undan".

Smitta kan du ju göra även om du är vaccinerad. Jobbar man inom en känslig verksamhet gäller det ju att använda korrekt skyddsutrustning och inte jobba när man har symptom.

Jag är själv vaccinerad och respekterar individens egna val då det gäller vad vi sprutar in i vår kropp. Dock kan jag ur ett samhällsperspektiv önska att så många som kan vaccinerar sig, och att debatten blir vettig dvs inte "jag blir magnetisk av vaccinet" etc etc.

I den verksamheten jag jobbar i är ca 50% ovaccinerade. 1 i personalgruppen har blivit sjuk (innan vi fick möjlighet att vaccinera oss). Ingen har smittats trots massiv exponering. Dvs varken våra brukare/patienter eller någon i den egna personalgruppen eller i de verksamheter vi jobbar mot. Vi har konsekvent innan det blev bestämt använd munskydd och visir till alla.

Vaccinet skyddar mest mot att bli allvarligt sjuk i Covid.

Däremot kan jag tänka mig att det kan bli så att du inte får ett jobb utan att vara vaccinerad.
Citera
2021-09-03, 11:57
  #10
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men det vaccinintyget är enligt grundlagen olagligt.
Citat:
2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.

Vad f-n har _patientlagen_ med detta att göra?

En arbetsgivare kan såklart omplacera, inom rimliga gränser, en anställd som inte uppfyller de villkor som krävs för att utföra arbetsuppgiften.

Krävs det då ett vaccinationsintyg för att få jobba med sköra och äldre och den anställde inte vill/kan visa upp det så är det rimligt att den anställde omplaceras.
Citera
2021-09-03, 12:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det tror jag är lagstadgat till och med. Kan ha fel men har för mig det är så

Sjuklönelagen anger att man inte är skyldig att informera om sitt hälsotillstånd, annat är om man är frisk eller sjuk.

Vad gäller arbetsgivarens rätt att omplacera eller säga upp någon om man inte kan uppvisa vaccinationsintyg så måste sådan åtgärd ha stöd i lag, kollektivavtal eller förordning.
Citera
2021-09-03, 12:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Vi ser i flera länder nu, framförallt i USA, hur anställda inom sjukvården får sparken då de inte vill vaccinera sig.
Även alltfler privata företag, som t.ex. Google m m, kommer med samma krav.

Här i Sverige kunde man i förra veckan läsa följande artikel;
Citat:”

Oklara bud om vaccintvång från arbetsgivare
Det är oklart vad som gäller kring arbetsgivares befogenheter om en anställd inte vill vaccinera sig. Till SvD säger Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega, att även om det finns grundlagsskydd mot påtvingade kroppsliga ingrepp så ”finns inget grundlagskydd för att samtidigt behålla jobbet”.
LO-juristen Sofie Rehnström gör bedömningen att vaccinering inte är ett rimligt krav, men säger till tidningen att rättspraxis saknas, så det är från situation till situation.
Arbetsgivarverkets chefsjurist Hedda Mann säger till SvD:
– Om en anställd väljer att inte vaccineras kan denne komma att omplaceras om verksamheten är känslig, men uppsägning är troligen att gå för långt.”


https://www.svd.se/vaccinkrav-pa-ans...-storforetagen

Hur vården i Sverige hanterar frågan om vaccintvång;
Citat

” Kan inte agera
När det gäller frågan hur personal som vägrar coronavaccin ska hanteras svarar kommunerna att de inte kan påverka det beslutet eller agera mot anställda på grund av det.

– Vi kan uppmana, men vi har ingen rätt att tvinga någon eller bestraffa någon för att de inte vaccinerar sig, säger Torill Skaar Magnusson, omsorgschef i Karlshamn
.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bl...estraffa-nagon

Så vad säger egentligen Svea Rikes Grundlag om vaccintvång?

I Patientlagen i 5:e kapitlet och 1:a paragrafen står det följande;

5 kap. Delaktighet

1 § Hälso- och sjukvården ska så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten.

2 § En patients medverkan i hälso- och sjukvården genom att han eller hon själv utför vissa vård- eller behandlingsåtgärder ska utgå från patientens önskemål och individuella förutsättningar.

3 § Patientens närstående ska få möjlighet att medverka vid utformningen och genomförandet av vården, om det är lämpligt och om bestämmelser om sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument...1_sfs-2014-821

Patientens självbestämmande och integritet skall respekteras. Det kan inte bli
mer tydligare.

I övrigt så kan det konstateras att grundlagen (Patientlagen) alltid går före alla andra nationella lagar.
Det betyder att grundlagen gäller.
Står det i grundlagen att var och en ör skyddat mot påtvingat kroppsligt ingrepp, så gäller detta och inget annat.

Din chef kan således inte ens hävda till någon arbetsbeskrivning eller något arbetsavtal som åsidosätter grundlagen, eftersom grundlagsskyddade rättigheter inte kan avtalas bort.

Du har inte ens skyldighet att svara din arbetsgivare om du vaccinerat dig.

Nix, ingen möjlighet att säga upp någon eller ens kräva ett intyg. Möjligen kommer de föreslå omplacering om de är tveksamma, men tror inte de kommer kunna ha det som allmän policy. Däremot kan de kräva intyg på vaccinering vid anställning, så håll hårt i din fasta tjänst om du inte tänker ta sprutan..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback