Citat:
Ursprungligen postat av
BigFatCone
Det är mycket riktigt fosforsyran, och kolsyran. Fosfor är rengöringen, kolsyran "skrubbandet". Kemi är kul.
Verkligen! Vad tycker du för övrigt om tillsatsen/konserveringsmedlet "natriumbensoat", som "tyvärr" enbart jag är inne på (i tråden) i att vara en negativ tillsats inom läsk - om man kikar på negativ effekt för hälsa?
För det är ju just p.g.a. natriumbensoat som jag dissar Cuba Cola, även om smaken är mycket god. Jag gillar verkligen deras ny-lansering och så men bojkottar tyvärr. Både Coca-Cola samt Pepsi har inte med något konserveringsmedel i sina recept mig veterligen. En del läskbryggerier använder sig av kaliumsorbat istället för natriumbensoat, vilket är bättre.
Kör lite snabb info inom kemi nedan ifall man inte är insatt, kan ju bidra till bättre vetande:
Just gällande natriumbensoat så kan det bilda bensen (cancerframkallande ämne), vilket uppstår som produkt via kemisk reaktion när natriumbensoat reagerar ihop med askorbinsyra (C-vitamin). Kan säkert reagera med andra syror också. Det här har ju varit lite på tapeten för flera år sedan. Särskilt om vi tittar på läsk som har naturliga fruktjuicer (C-vitamin) i sig.
Natriumbensoat är för övrigt en vanlig tillsats i läsk-koncentrat (sirap) som vi använder till Sodastreamers m.m. Ämnet förhindrar bland annat bakterietillväxt. Gamla "Atamon" som krutkärringarna använde i saft + sylt känner nog många till.
Här ser man ju en kinesdjävul på förpackningen, så då vet man att man ska ge fan i skiten:
https://cdn.starwebserver.se/shops/t...g?_=1460469700