2021-11-01, 23:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Men kan du hitta vanliga Pepsi med socker i nu då? Alltså, förutom hybriden man lurat på konsumenterna, där vanligt socker, men också sötningsmedel ingår? Det kanske finns på hyllorna, jag har inte grävt, men kikat lite ibland och då är det hybriden som erbjuds. Bojkottade skiten direkt när jag blev pålurad burken som fick mig att starta tråden. Jag köper inte Z-Up (vilken man redan förstört med sötningsmedel) och jag bojkottar även Zingo, som förvisso är rätt trevlig och ännu inte förstörd, men principsak.

Sedan skiter jag i om man pudlar och går tillbaka till vanliga receptet framöver, försäljningssiffrorna lär vara bedrövliga. Pepsi är RÖKTA i min bok.
Den här köpte jag på mitt lokala Lidl för inte mer än sex timmar sen.
Citera
2021-11-01, 23:05
Medlem
FnatteTjatteBlattes avatar
På min Ica-butik säljer de bara Pepsi med sötningsmedel numera. Konsum hade fortfarande med vanligt socker och de såldes för 10 kr. Konstigt att de försöker sälja ut de bra med lägre pris.

Tydligen ska Sprite följa efter.

Nej, det får bli gammal hederlig sockerdricka hädanefter. precis som när Emil stod på marken och sa "en sockerdricka till tack".

De små bryggerierna fortsätter nog med vanligt socker så leta efter de märkena.
Citera
2021-11-01, 23:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnatteTjatteBlatte
På min Ica-butik säljer de bara Pepsi med sötningsmedel numera. Konsum hade fortfarande med vanligt socker och de såldes för 10 kr. Konstigt att de försöker sälja ut de bra med lägre pris.

Nej, det får bli gammal hederlig sockerdricka hädanefter. precis som när Emil stod på marken och sa "en sockerdricka till tack".

Mitt Coop tog en femma burken.
Citera
2021-11-01, 23:13
Medlem
bomhulls avatar
Blir illamående av "sockerdricka" -jag märker direkt om det är "light" eller socker i och det känns som att tänderna blir förstörda av skiten.
Går bra att rengöra toaletter med.
Citera
2021-11-01, 23:14
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnatteTjatteBlatte

Ja, inget snack om saken. Man kommer att övergå till mindre bryggeriers produkter, även om priset höjs med ett par kronor. Dock tenderar mindre bryggerier att använda "natriumbensoat" som konserveringsmedel i sin läsk. Och detta är ett ganska risigt tillsatsämne som man bör undvika att konsumera i större utsträckning. Kan bilda bensen o.s.v. i kombination med vissa syror som ibland finns med i receptet (t.ex. C-vitamin/askorbinsyra), vilket kan vara cancerframkallande. Problemet är dock att även om man inte har C-vitamin/askorbinsyra med i receptet i sig, så förekommer det naturligt i merparten "fruktjuicer" som kan finnas med i ett recept, särskilt apelsinläsk. Finns ingen direkt forskning här, men hur är det om man konsumerar ett annat livsmedel som innehåller C-vitamin/askorbinsyra och dricker läsken tillsammans? Den frågeställningen måste man tänka på.
Citera
2021-11-01, 23:15
Medlem
Mobscenes avatar
Sötsuget ökar med sötningsmedel.
De har ändrat Fanta också. Smakar värre än nånsin.
Citera
2021-11-01, 23:36
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Blir illamående av "sockerdricka" -jag märker direkt om det är "light" eller socker i och det känns som att tänderna blir förstörda av skiten.
Går bra att rengöra toaletter med.

När det är sötningsmedel i eller utan? Har hört och sett en del videos på att man kan rengöra toaletten med Coca-Cola Zero/Light, men det kan ju vara fosforsyran. Vet inte om den ingår i receptet för dessa produkter. Tänderna blir för övrigt förstörda av kolsyra som fräter på dentinet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Sötsuget ökar med sötningsmedel.
De har ändrat Fanta också. Smakar värre än nånsin.

Ah, det finns ju några studier som faktiskt visar på detta. Även sett studier som menat på att socker i läsk inte är farligt om man har normal metabolism och motionerar hyfsat frekvent.
Citera
2021-11-01, 23:54
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
När det är sötningsmedel i eller utan? Har hört och sett en del videos på att man kan rengöra toaletten med Coca-Cola Zero/Light, men det kan ju vara fosforsyran. Vet inte om den ingår i receptet för dessa produkter. Tänderna blir för övrigt förstörda av kolsyra som fräter på dentinet.
Det är mycket riktigt fosforsyran, och kolsyran. Fosfor är rengöringen, kolsyran "skrubbandet". Kemi är kul.
Citera
2021-11-02, 00:29
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är mycket riktigt fosforsyran, och kolsyran. Fosfor är rengöringen, kolsyran "skrubbandet". Kemi är kul.

Verkligen! Vad tycker du för övrigt om tillsatsen/konserveringsmedlet "natriumbensoat", som "tyvärr" enbart jag är inne på (i tråden) i att vara en negativ tillsats inom läsk - om man kikar på negativ effekt för hälsa?

För det är ju just p.g.a. natriumbensoat som jag dissar Cuba Cola, även om smaken är mycket god. Jag gillar verkligen deras ny-lansering och så men bojkottar tyvärr. Både Coca-Cola samt Pepsi har inte med något konserveringsmedel i sina recept mig veterligen. En del läskbryggerier använder sig av kaliumsorbat istället för natriumbensoat, vilket är bättre.

Kör lite snabb info inom kemi nedan ifall man inte är insatt, kan ju bidra till bättre vetande:

Just gällande natriumbensoat så kan det bilda bensen (cancerframkallande ämne), vilket uppstår som produkt via kemisk reaktion när natriumbensoat reagerar ihop med askorbinsyra (C-vitamin). Kan säkert reagera med andra syror också. Det här har ju varit lite på tapeten för flera år sedan. Särskilt om vi tittar på läsk som har naturliga fruktjuicer (C-vitamin) i sig.

Natriumbensoat är för övrigt en vanlig tillsats i läsk-koncentrat (sirap) som vi använder till Sodastreamers m.m. Ämnet förhindrar bland annat bakterietillväxt. Gamla "Atamon" som krutkärringarna använde i saft + sylt känner nog många till.

Här ser man ju en kinesdjävul på förpackningen, så då vet man att man ska ge fan i skiten:

https://cdn.starwebserver.se/shops/t...g?_=1460469700
Senast redigerad av stockcock 2021-11-02 kl. 00:31.
Citera
2021-11-02, 00:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Verkligen! Vad tycker du för övrigt om tillsatsen/konserveringsmedlet "natriumbensoat", som "tyvärr" enbart jag är inne på (i tråden) i att vara en negativ tillsats inom läsk - om man kikar på negativ effekt för hälsa?

För det är ju just p.g.a. natriumbensoat som jag dissar Cuba Cola, även om smaken är mycket god. Jag gillar verkligen deras ny-lansering och så men bojkottar tyvärr. Både Coca-Cola samt Pepsi har inte med något konserveringsmedel i sina recept mig veterligen. En del läskbryggerier använder sig av kaliumsorbat istället för natriumbensoat, vilket är bättre.

Kör lite snabb info inom kemi nedan ifall man inte är insatt, kan ju bidra till bättre vetande:

Just gällande natriumbensoat så kan det bilda bensen (cancerframkallande ämne), vilket uppstår som produkt via kemisk reaktion när natriumbensoat reagerar ihop med askorbinsyra (C-vitamin). Kan säkert reagera med andra syror också. Det här har ju varit lite på tapeten för flera år sedan. Särskilt om vi tittar på läsk som har naturliga fruktjuicer (C-vitamin) i sig.

Natriumbensoat är för övrigt en vanlig tillsats i läsk-koncentrat (sirap) som vi använder till Sodastreamers m.m. Ämnet förhindrar bland annat bakterietillväxt. Gamla "Atamon" som krutkärringarna använde i saft + sylt känner nog många till.
Jag tycker att livet är för kort, och jag bor centralt i en storstad, så är det nåt som kommer att ge mig cancer så är det luften.
Citera
2021-11-02, 00:46
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att livet är för kort, och jag bor centralt i en storstad, så är det nåt som kommer att ge mig cancer så är det luften.

Vafan, ni får ju EURO 6-zoner, och definitivt framöver, gator där enbart hybrid & EV får färdas.

Nej, men du har rätt. Räcker säkert med att ta några cigg i månaden så är man uppe på samma nivåer. Natriumbensoat är dock en intressant tillsats att diskutera kring gällande läsk. Inget jag vill dricka dagligen.
Citera
2021-11-02, 14:27
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Glömt av denna tråd tills nu jag fick Pepsi på restaurang. Vidrig fadd smak. Konstigt mellanting.

Vill man ha sötningsmedel av olika anledningar väljer man Zero eller Max, men vill man ha originalet ska den vara fräsch och uppfriskande med tillhörande sockerkick!

Välj alltid Coca-Cola, Cuba Cola eller dylig hädanefter. Glöm inte säga till på restaurang att du bara vill ha Coca-Cola. Påpeka att Pepsi har sötningsmedel och förstör er annars goda mat. Detta ska jag göra i alla fall. Hoppas det straffar Pepsi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in