Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-01, 19:02
  #1
Medlem
olasvenssons avatar
Vi vet att myndigheter och bolag kan hemligstämpla olika saker. Till exempel kan bolag hemligstämpla vem/vilka man har samröre med. Polis kan hemligstämpla olika saker.

Kan man som privatperson hemligstämpla saker också?

Ponera att polisen förhör en privatperson om något, och privatpersonen säger "Kan inte svara på, det är hemligstämplat. Jag har hemligstämplat detta". Kan vem som helst hemligstämpla? Kan alla människor hemligstämpla?
Citera
2021-09-01, 19:05
  #2
Medlem
GoUoDs avatar
Nej, det kallas för mened eller Osann partsutsaga i rätten.

För polisen får du ljuga och undanhålla information bäst du vill dock. Det är bara inför tingsrätt och liknande myndighet du inte får ljuga eller undanhålla information som är av väsentlig vikt för utfall.
Citera
2021-09-01, 19:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vi vet att myndigheter och bolag kan hemligstämpla olika saker. Till exempel kan bolag hemligstämpla vem/vilka man har samröre med. Polis kan hemligstämpla olika saker.

Kan man som privatperson hemligstämpla saker också?

Ponera att polisen förhör en privatperson om något, och privatpersonen säger "Kan inte svara på, det är hemligstämplat. Jag har hemligstämplat detta". Kan vem som helst hemligstämpla? Kan alla människor hemligstämpla?

Nix: https://riksarkivet.se/hemligstamplat
Citera
2021-09-01, 19:36
  #4
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ponera att polisen förhör en privatperson om något, och privatpersonen säger "Kan inte svara på, det är hemligstämplat. Jag har hemligstämplat detta". Kan vem som helst hemligstämpla?
Om du med hemligstämpla menar låta bli att uttala dig till polisen så står det dig fritt att göra så.
Citera
2021-09-01, 19:43
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Så kan du inte göra, däremot är det helt ok att glömma saker.
Vid en fråga kan du fritt säga "det minns jag inte".
Citera
2021-09-01, 20:05
  #6
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Nej, det kallas för mened eller Osann partsutsaga i rätten.

För polisen får du ljuga och undanhålla information bäst du vill dock. Det är bara inför tingsrätt och liknande myndighet du inte får ljuga eller undanhålla information som är av väsentlig vikt för utfall.

Det är bara om man har lagt en ed som man kan begå mened, och bara om man har gjort en sanningsförsäkran man kan göra en osann partsutsaga.

Är det så att man själv står anklagad, så är det inte brottsligt att påstå att information man besitter är hemligstämplad.
Citera
2021-09-01, 23:01
  #7
Medlem
EastAreaPapists avatar
Hemlighetsstämpel betyder att en annars offentlig handling inte omfattas av offentlighetsprincipen (källa: något jag fått för mig). Du har antagligen inga offentliga handlingar ändå, så det gör nog ingen skillnad om de blir hemlighetsstämplade.
Citera
2021-09-02, 00:18
  #8
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är bara om man har lagt en ed som man kan begå mened, och bara om man har gjort en sanningsförsäkran man kan göra en osann partsutsaga.

Är det så att man själv står anklagad, så är det inte brottsligt att påstå att information man besitter är hemligstämplad.
Det finns inte att du vittnar utan ed såvida du inte är kärande/målsägande.

Klart man kan bestämt påstå det! Är omvänd bevisbörda. Svårt att slå hål på en sådan lögn

TS: hur hård sekretess definierar du som hemligstämplat? Enligt OSL så får du ju låsa uppgifter från myndigheter ex v.
Citera
2021-09-02, 00:19
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det finns inte att du vittnar utan ed såvida du inte är kärande/målsägande.

Den åtalade själv vittnar inte under ed, ej heller dennes närstående.

Citat:
Klart man kan bestämt påstå det! Är omvänd bevisbörda. Svårt att slå hål på en sådan lögn

Det beror på vad man påstår är hemligstämplat.
Citera
2021-09-02, 00:23
  #10
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Den åtalade själv vittnar inte under ed, ej heller dennes närstående.



Det beror på vad man påstår är hemligstämplat.
Menar man att det finns hemligstämplade papper så går det att hävda ad absurdum, till följd av sakens natur. Tingsrätten avfärdar detta givetvis av logiska skäl. Då det inte är av värde för processen. Oavsett sanningsgrad. Eventuellt misstror nämndemän ens övriga utsaga efter ett sådant påstående.
Men det är nog inte i TR ts syftar på att göra sekretess.
Citera
2021-09-02, 04:21
  #11
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Vi vet att myndigheter och bolag kan hemligstämpla olika saker. Till exempel kan bolag hemligstämpla vem/vilka man har samröre med. Polis kan hemligstämpla olika saker.

Kan man som privatperson hemligstämpla saker också?

Ponera att polisen förhör en privatperson om något, och privatpersonen säger "Kan inte svara på, det är hemligstämplat. Jag har hemligstämplat detta". Kan vem som helst hemligstämpla? Kan alla människor hemligstämpla?
Det går inte att "hemligstämpla" saker på det sätt du beskriver.

Däremot så behöver man inte yttra sig under polisförhör, så man kan säga "Inga kommentarer" till allt helt lagligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback