2021-08-31, 08:45
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagetmanglar
Läs för I helvete hela inlägget innan du kommenterar. Ts drog ju upp 2 exempel. Förhåll dig till dom.

Menar du det finns en mall för polisen för dessa två exempel? haha
Citera
2021-08-31, 09:35
Medlem
davetheslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
Fetat: nej, det stämmer inte. Det råder en fruktansvärt stor brist på narkotikahundar i Sverige. Jag har varit med om husrannsakan i en lagerlokal där han som torskade hade flera kilo gräs gömt (om än dåligt gömt). Det enda som hände var att de satte oss i handfängsel, kallade efter en piketbuss för att hämta oss medan de sökte igenom stället. Jag släpptes dagen efter. Detta var i en medelstor stad i mellersta Sverige. Storstäderna, och städer längsmed smuggelrutter vid kusten, har nog alltid någon drogvovve till övers, men de skickar fan inte ut en sån för ett fall av misstänkt ringa narkotikabrott.

Vid misstanke för ringa narkotikabrott kommer de skicka två gröngölingar som går igenom lådor, garderober, möbler etc. beroende på hur noggranna de är. Ibland även ställen som kan ses som uppenbara gömställen (i urholkade böcker m.m.), men det är rätt ovanligt. Jag har klarat två husisar 2013 respektive 2014 med rätt mycket grejor hemma, men de var väl gömda. En vovve hade dock hittat allt direkt, men som jag säger så är det ovanligt.

Ja, som du säger skickar de bara hundar om de kan hitta lite större mängder. Hundarna är inte felfria dock, att tejpa kakorna utanför fönstret har/kan funka.
Citera
2021-08-31, 10:14
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Menar du det finns en mall för polisen för dessa två exempel? haha
Är du dum?
Citera
2021-08-31, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Således kanske man undviker att skruva isär handkontroller om det är ett styckmord som utreds, men däremot förväntas man nog kolla i garderober och leta blodspår…

Precis, då är det inte juridiska skäl som styr då, utan praktiska/resursmässiga skäl. Tack för gräv!
Citera
2021-08-31, 12:24
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
om det är ett styckmord som utreds

Fast som sagt, det saknar betydelse vad som utreds. Om de antar att du är skyldig för andra brott, så kan de t.ex. leta igenom datorer och sådant, även om ingen formell misstanke eller förundersökning finns.
Man kan alltså starta nya förundersökningar, om man t.ex. hittar andra brott.

Såklart skruvar man inte isär en handkontroll för att hitta någon som är misstänkt för stöld (om det inte är så att man misstänker att handkontrollen är stulen och vill kolla serienumret på kretskortet).
Citera
2021-08-31, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
De vänder upp och ner på verkligen hela hemmet, och det kommer se ut som en absolut svinstia efteråt.

Har själv haft husrannsakan då de t.ex. lämnade böcker i ett enda knövel på golvet.

Får man fråga vad misstanken gällde? :)
Citera
2021-08-31, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Nej finns ingen som helst begränsning.
Bi-information som det kallas, får letas och användas hur som helst. Har du blivit misstänkt för cannabis får de alltså leta igenom din dator efter piratkopierat om de vill också.

Det kan man göra t.ex. om någon blivit misstänkt för något - man hittar inget - och man inte vill betala för dörren eller liknande - leta om det finns andra brott.

Det är bara i USA som det finns begränsning på vad man får leta efter - då får man bara leta efter sådant som är relevant för husrannsakningstillståndet man fått av domstolen.

I sverige får t.om. polisen själva husrannsaka utan tillstånd eller begäran från åklagare, de kan gå in när som helst. Kallas fara i dröjsmål.

Glömde svara! Tack för informationen och för att du förstod var jag frågade efter, blev glasklart nu
Citera
2021-08-31, 13:27
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Dom vänder upp och ner på hela stället tills dom hittar bevisföring.
Citera
2021-08-31, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Fast som sagt, det saknar betydelse vad som utreds. Om de antar att du är skyldig för andra brott, så kan de t.ex. leta igenom datorer och sådant, även om ingen formell misstanke eller förundersökning finns.
Man kan alltså starta nya förundersökningar, om man t.ex. hittar andra brott.

Såklart skruvar man inte isär en handkontroll för att hitta någon som är misstänkt för stöld (om det inte är så att man misstänker att handkontrollen är stulen och vill kolla serienumret på kretskortet).

Då får snuten vara duktigt anala. Jag har torskat på fyra narkotikabrott, två ringa, ett av normalgraden och ett grovt. Vid inget av dessa brydde de sig om att ens anmärka på allt piratmaterial jag har på burken, och i det grövre fallet behöll de ändå burken i 13 månader innan det kunde väckas åtal.

Letar de specifikt efter t.ex. narkotikarelaterad brottslighet så är jag rätt övertygad om att nästan alla snutar som inte hatar dig på ett personligt plan kommer skita i nedladdade filmer, trafikskyltar på väggarna och annat trams som folk ibland har i hemmet.
Citera
2021-08-31, 15:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kxogoh
Får man fråga vad misstanken gällde?
Har för mig att det var i samband med att jag hade kört fiddy på stan.
De häntade mig hemma, tog mig på pissprov och såg att det var positivt, och sökte därefter hela hemmet medans jag fick vänta snällt.
Vände verkligen upp och ner på allt.
Citera
2021-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Fetat: nej, det stämmer inte. Det råder en fruktansvärt stor brist på narkotikahundar i Sverige. Jag har varit med om husrannsakan i en lagerlokal där han som torskade hade flera kilo gräs gömt (om än dåligt gömt). Det enda som hände var att de satte oss i handfängsel, kallade efter en piketbuss för att hämta oss medan de sökte igenom stället. Jag släpptes dagen efter. Detta var i en medelstor stad i mellersta Sverige. Storstäderna, och städer längsmed smuggelrutter vid kusten, har nog alltid någon drogvovve till övers, men de skickar fan inte ut en sån för ett fall av misstänkt ringa narkotikabrott.

Vid misstanke för ringa narkotikabrott kommer de skicka två gröngölingar som går igenom lådor, garderober, möbler etc. beroende på hur noggranna de är. Ibland även ställen som kan ses som uppenbara gömställen (i urholkade böcker m.m.), men det är rätt ovanligt. Jag har klarat två husisar 2013 respektive 2014 med rätt mycket grejor hemma, men de var väl gömda. En vovve hade dock hittat allt direkt, men som jag säger så är det ovanligt.

Hur hade du gömt dina saker?
Citera
2021-08-31, 16:05
Medlem
sebnies avatar
Citat:
torskat på fyra narkotikabrott, två ringa, ett av normalgraden och ett grovt

Ja du torskade. Och piratmaterial är ju liksom en droppe i missisippi jämfört med det.
Inte lönt att då även "ta" piratmaterialet.

Men hade det varit tvärtom, att de inte hittade något, men polisen står där med sönderbruten dörr och kanske annat som måste ersättas som blivit skadat i undersökningen, då kan polisen mycket väl leta efter andra brott för att "legitimera" husrannsakningen (så att det inte blir en bomkörning) och därmed ta t.ex. piratmaterial, trafikskyltar på väggen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in