2021-08-30, 23:59
Medlem
Bonnatorps avatar
De vänder upp och ner på verkligen hela hemmet, och det kommer se ut som en absolut svinstia efteråt.

Har själv haft husrannsakan då de t.ex. lämnade böcker i ett enda knövel på golvet.
Citera
2021-08-31, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kxogoh
Yes! Ok, att de sätter in mer och mer resurser beroende på hur grovt brottet anse vara är jag med på. Men menar ni även att de är juridiskt bakbundna (i teorin, heh) och enbart har mandat att vidta sådana åtgärder som anses rimliga för att hitta just sådant som misstanken gäller?

Dvs, att om de misstänker någon för att ha stulit datorer, då får de bara leta på ett sätt som anses rimligt för att kunna hitta ännu fler stulna datorer, och därför inte får börja skruva isär lampkontakter, handkontroller osv? Men om de däremot letar efter dödsknark i pulverform, då kan de i princip få leta överallt, eftersom dödsknark går att gömma precis överallt?

Nej men sunt förnuft. Vi säger du blir tagen med stöldgods. Jo då kollar man upp dig. Man går igenom lägenheten utan knarkhund. Om man ska kolla efter allt hos alla husis då blir det riktigt tufft.
Citera
2021-08-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Skulle jag gissa så tror jag inte de har en specifik arbetsmall utan riktar in sig på sådant de på förhand har bestämt sig att leta efter.

Det beror nog lite på vad de söker efter också. Letar de efter narkotika så skickar de med största sannolikhet in en hund som gör mycket av jobbet, det är enklast.

Är du misstänkt för IT brottslighet så är de fokuserade på att plocka med sig saker som dator, mobil, bärbara hårddiskar osv.

Misstänker de att du har du mördat någon i ditt hem så kommer de kamma igenom det mesta i jakt på spår osv.

Jag har aldrig haft husis men jag känner dem från min ungdom som har det.

Jag minns inte längre vad de var misstänkta för men det var folk högt uppsatta inom NSF på den tiden och jag kan väl säga så här att i deras fall så rev de nästan lägenheterna totalt utan att hitta något av värde, de gjorde dock inget bra jobb den gången med tanke på att de missade ett avsågat hagelgevär inkilat bakom ett element.

Fetat: nej, det stämmer inte. Det råder en fruktansvärt stor brist på narkotikahundar i Sverige. Jag har varit med om husrannsakan i en lagerlokal där han som torskade hade flera kilo gräs gömt (om än dåligt gömt). Det enda som hände var att de satte oss i handfängsel, kallade efter en piketbuss för att hämta oss medan de sökte igenom stället. Jag släpptes dagen efter. Detta var i en medelstor stad i mellersta Sverige. Storstäderna, och städer längsmed smuggelrutter vid kusten, har nog alltid någon drogvovve till övers, men de skickar fan inte ut en sån för ett fall av misstänkt ringa narkotikabrott.

Vid misstanke för ringa narkotikabrott kommer de skicka två gröngölingar som går igenom lådor, garderober, möbler etc. beroende på hur noggranna de är. Ibland även ställen som kan ses som uppenbara gömställen (i urholkade böcker m.m.), men det är rätt ovanligt. Jag har klarat två husisar 2013 respektive 2014 med rätt mycket grejor hemma, men de var väl gömda. En vovve hade dock hittat allt direkt, men som jag säger så är det ovanligt.
Citera
2021-08-31, 02:50
Medlem
BenDaviss avatar
Av alla husrannsakningar jag varit med om så har de missat grejer.

En gång låg ett hg bruning i en skokartong på ett skrivbord. De la massa grejer på kartongen på skrivbordet innan de tittade i lådan så den begravdes under allt.
Citera
2021-08-31, 03:13
Medlem
Vad jag vet så hittar dom pengar och knark bakom kylskåp och ventilation i köket och bakom spisen, under diskbänken i rör och gud vet allt! Ibland hittar dom knark och pengar under parkettgolvet också och väggar och under badkar ! Det beror lite på om dom har knarkhund eller inte. Det går ju kanske att gömma undan med svartpeppar kanske men det kanske bara är myter?!

Kanske i en termos som är ordentligt sköljd och parfymerad!? (koks)
Senast redigerad av Mistyarrow 2021-08-31 kl. 03:20.
Citera
2021-08-31, 03:48
Medlem
lemonzhellos avatar
Många konkreta svar på en intressant fråga.

Mitt idiotsvar är att jag antar - utan att vara säker - att det inte finns någon juridisk begränsning annat än vad som följer av femte paragrafen förvaltningslagen:

”…Myndigheten får ingripa i ett enskilt intresse endast om åtgärden kan antas leda till det avsedda resultatet.

Åtgärden får aldrig vara mer långtgående än vad som behövs och får vidtas endast om det avsedda resultatet står i rimligt förhållande till de olägenheter som kan antas uppstå för den som åtgärden riktas mot.”

Jaha. Utan egentliga sanktioner också. Annat än kritik från JO, möjligen.

Observera också att nionde paragrafen samma lag inte gäller i brottsutredande verksamhet:

”Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.”

Det finns nog ett rätt rejält spelrum, med andra ord.

Således kanske man undviker att skruva isär handkontroller om det är ett styckmord som utreds, men däremot förväntas man nog kolla i garderober och leta blodspår…
Citera
2021-08-31, 04:35
Medlem
davetheslaves avatar
Polisen på lite "lantligare" ställen missade vågar och verktyg som låg synligt, men de hittar alltid knarket :-)
Citera
2021-08-31, 04:53
Medlem
Citat:
Ni som haft husis för misstanke om brott av den lite mildare varianten, hur är det egentligen?
I filmer så vänder de ju upp och ned på bostaden, och när man läser diverse FUP angående mordfall så går de ju givetvis (med all rätt) igenom varenda lilla millimeter av bostaden med diverse tekniska och kemiska hjälpmedel. Men detta kan ju inte vara det normala, det faller ju på sin egna orimligthet, det skulle ju ÄTA resurser utan dess like. Eller?

Jag inser att detta är en "hur långt är ett snöre?"-fråga, så ska avgränsa mig lite med ett exempel.

Vi tar Håkan 24 år. Håkan var lite övermodig på stan och rökte cannabis på Stortorget, blev plockad av snuten och fick en husis som present. Eller så kan vi ta Pontus 45 år, som fick lite kleptomanfeeling och snodde en brödrost på Elgiganten bara för att kliva rätt in i väktaren, även här med en husis som resultat.

Vad händer nu, egentligen? Går de in med hazmat suits och portföljer, två knarkhundar, han den där blodstänksDexter på TV och börjar skruva isär allt till minsta beståndsdel? Skor klipps sönder, TV-apparater skruvas isär, glödlampor krossas, schampooflaskor töms, lister avlägsnas, ventilationen kryps in i, elkontakter i väggen skruvas bort, mjöl-, socker-, müsliförpackingar hälls ut för att gås igenom, minsta lilla elektronik skruvas isär för att kolla bakom varenda kretskort?

Eller var ligger ribban egentligen? Ni som fått sådana här trevliga oväntade besök (Gevaliajingel i bakgrunden), vad hände egentligen?

Det beror på vad de letar efter. Hos mig kom dom in och ställde massa frågor men letade slarvigt. Dock visade de sig att de letade efter weed. Sedan var jag inte stressad heller. Men det var slarvigt gjort kunde jag tycka. Dom kollade inte ens källaren...
Citera
2021-08-31, 05:07
Medlem
Tror ts fiskar lite din luring!
Citera
2021-08-31, 08:40
Medlem
Jag satt förvisso på stationen när tre herrar klev in hos mig och rotade i tre timmar. En lägenhet på ca. 45kvm, tre timmars letande, tre poliser. Mycket resurser går det åt, men noggrant görs det - givetvis hittade dom ingenting i hemmet.

Om dom kollade bilen eller källarförrådet vet jag inte, spontant tror jag inte att dom gjorde det.
Citera
2021-08-31, 08:43
Medlem
Gnagetmanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det beror på brottets art
Läs för I helvete hela inlägget innan du kommenterar. Ts drog ju upp 2 exempel. Förhåll dig till dom.
Citera
2021-08-31, 08:44
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Vi tar Håkan 24 år. Håkan var lite övermodig på stan och rökte cannabis på Stortorget, blev plockad av snuten och fick en husis som present. Eller så kan vi ta Pontus 45 år, som fick lite kleptomanfeeling och snodde en brödrost på Elgiganten bara för att kliva rätt in i väktaren, även här med en husis som resultat.
Har varit med både när de klivit in beväpnade med AK genom fönstret och när två poliser vänligt knackar på. De gör det grundligt och med fog. Efter grip så är husis ett beslut högre upp, dessa sker inte lättvindigt.

Man förväntar sig resultat på husis, så finns det inget fantastiskt uppenbart så kan de nog riva runt några timmar.
Själv lyckades de glömma några grejer, för de fick vad de trodde skulle finnas. Gäller att gömma dopet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in