Citat:

Ursprungligen postat av 
WhiskeyTango84

Skulle jag gissa så tror jag inte de har en specifik arbetsmall utan riktar in sig på sådant de på förhand har bestämt sig att leta efter. 
Det beror nog lite på vad de söker efter också. Letar de efter narkotika så skickar de med största sannolikhet in en hund som gör mycket av jobbet, det är enklast.
Är du misstänkt för IT brottslighet så är de fokuserade på att plocka med sig saker som dator, mobil, bärbara hårddiskar osv.
Misstänker de att du har du mördat någon i ditt hem så kommer de kamma igenom det mesta i jakt på spår osv.
Jag har aldrig haft husis men jag känner dem från min ungdom som har det. 
Jag minns inte längre vad de var misstänkta för men det var folk högt uppsatta inom NSF på den tiden och jag kan väl säga så här att i deras fall så rev de nästan lägenheterna totalt utan att hitta något av värde, de gjorde dock inget bra jobb den gången med tanke på att de missade ett avsågat hagelgevär inkilat bakom ett element.

Fetat: nej, det stämmer inte. Det råder en 
fruktansvärt stor brist på narkotikahundar i Sverige. Jag har varit med om husrannsakan i en lagerlokal där han som torskade hade flera kilo gräs gömt (om än dåligt gömt). Det enda som hände var att de satte oss i handfängsel, kallade efter en piketbuss för att hämta oss medan de sökte igenom stället. Jag släpptes dagen efter. Detta var i en medelstor stad i mellersta Sverige. Storstäderna, och städer längsmed smuggelrutter vid kusten, har nog alltid någon drogvovve till övers, men de skickar fan inte ut en sån för ett fall av misstänkt ringa narkotikabrott.
Vid misstanke för ringa narkotikabrott kommer de skicka två gröngölingar som går igenom lådor, garderober, möbler etc. beroende på hur noggranna de är. Ibland även ställen som kan ses som uppenbara gömställen (i urholkade böcker m.m.), men det är rätt ovanligt. Jag har klarat två husisar 2013 respektive 2014 med rätt mycket grejor hemma, men de var väl gömda. En vovve hade dock hittat allt direkt, men som jag säger så är det ovanligt.