• 1
  • 2
2021-08-26, 19:53
Medlem
Idag tog jag och bara skar bort toppen och botten på ett päron och stoppade det i blendern. Sen kollade jag på internet efter och päronkärnor är farliga. Hur farligt var det att äta kärnor från ett päron och att kärnorna har körts i blendern? Jag känner mig yr i huvudet men jag kan också inbilla mig.
Citera
2021-08-26, 20:00
Medlem
SittFints avatar
Vet inte hur farligt det är. Vet bara att jag brukar äta hela päronet, inklusive kärnor.
Citera
2021-08-26, 20:05
Medlem
Moramannens avatar
Det är väldigt farligt att äta kärnor. Det kan börja växa ett träd i din mage.
Citera
2021-08-26, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det är väldigt farligt att äta kärnor. Det kan börja växa ett träd i din mage.
Ja fast det synliga brukar mest börja vid näsborrarna som en mustasch. Om man duschar varje dag i ett år kan man äta päron rätt från näsan sen, har jag hört. Gratis frukt ts! Gratis frukt!
Citera
2021-08-26, 20:13
Medlem
Om du nu hittat "på nätet" är det väl lämpligt att klistra länken här?

Jag gjorde mos av äpplen och päron ifjol. Jag mixade allt med en stavmixer. Så jag lär ju ha en hel del smulor av kärnor i min mos, som jag ätit mycket av.
Citera
2021-08-26, 20:52
Medlem
Det är ungefär 0% farligt. Skulle du äta en hink med kärnor kan det vara farligt, för jag antar att dom likt äppelkärnor innehåller cyanid.
Citera
2021-08-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Om du nu hittat "på nätet" är det väl lämpligt att klistra länken här?

Jag gjorde mos av äpplen och päron ifjol. Jag mixade allt med en stavmixer. Så jag lär ju ha en hel del smulor av kärnor i min mos, som jag ätit mycket av.

Jag fick mest tramsiga svar. Jag har hittat detta på internet så jag har rätt i att päronkärnor är giftiga men kärnorna från ett päron bör ej vara farligt att äta.
The average apple contains only about five to eight seeds. So unless someone is eating their 18th consecutive apple core and has been meticulously chewing all the seeds, they should be fine with their occasional absentminded core chomping.
This means that a person would have to eat 83–500 apple seeds to develop acute cyanide poisoning.
In other words, consuming cups of ground apple seeds might be fatal, or at least cause illness. However, eating the seeds in one apple would not pose a problem.
A single apple's worth of seeds can't produce nearly enough cyanide in your belly to make you even a little bit sick. So if you're throwing out the rest of your apple, you're not actually saving yourself from anything. You're just wasting half an apple.
Citera
2021-08-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enlitendatanord1
Idag tog jag och bara skar bort toppen och botten på ett päron och stoppade det i blendern. Sen kollade jag på internet efter och päronkärnor är farliga. Hur farligt var det att äta kärnor från ett päron och att kärnorna har körts i blendern? Jag känner mig yr i huvudet men jag kan också inbilla mig.

Om det var farligt tror du päron skulle säljas på ICA?

Har du läst i Kvällspressen om "pärondöden"?

Trollar du TS?
Citera
2021-08-26, 21:04
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Jag fick mest tramsiga svar.
Ja men vad förväntade du dig egentligen när du ställde en så dum fråga?
Citera
2021-08-26, 21:12
Medlem
Timmervargens avatar
Jag äter alltid hela päronet. Har inte dött ännu iallafall.
Citera
2021-08-26, 21:14
Medlem
Annars är ju livsmedelsverket ett schysst ställa att kolla av livsmedel på 🤔
Citera
2021-08-26, 21:15
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:

Du är ett väldigt märkligt troll, kan inte bestämma mig om du bara har konstig humor eller om du är lite skum överlag

Tror inte du behöver oroa dig TS, dom skär väl frukten åt dig på gruppboendet, be dom bara att slänga dom när det är dags för mellis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in