• 1
  • 2
2021-08-26, 21:19
Citat:
Ursprungligen postat av enlitendatanord1
Jag fick mest tramsiga svar.
Som man frågar får man svar.
Citera
2021-08-26, 21:30
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Kärnfrågan: De spjälkas och ger fina fibrer lr så passerar de matsmältningsapparaten och kommer ut hela.

Kärnan, är inget rädas. Legal disclaimer: Undvik dadelkärnor. De är stora nog om ohlyckan framme sättas i halsen och har orsakat att barn blivit faderlösa.
Citera
2021-08-26, 22:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Idag tog jag och bara skar bort toppen och botten på ett päron och stoppade det i blendern. Sen kollade jag på internet efter och päronkärnor är farliga. Hur farligt var det att äta kärnor från ett päron och att kärnorna har körts i blendern? Jag känner mig yr i huvudet men jag kan också inbilla mig.

Du inbillar dig.
Citera
2021-08-26, 22:47
Medlem
Kärnenergi är livsfarligt men det finns motmedel. Gå genast till apoteket och köp Tjernobyl comp.
Citera
2021-08-26, 22:56
Medlem
Citat:
Jag fick mest tramsiga svar. Jag har hittat detta på internet så jag har rätt i att päronkärnor är giftiga men kärnorna från ett päron bör ej vara farligt att äta.
The average apple contains only about five to eight seeds. So unless someone is eating their 18th consecutive apple core and has been meticulously chewing all the seeds, they should be fine with their occasional absentminded core chomping.
This means that a person would have to eat 83–500 apple seeds to develop acute cyanide poisoning.
In other words, consuming cups of ground apple seeds might be fatal, or at least cause illness. However, eating the seeds in one apple would not pose a problem.
A single apple's worth of seeds can't produce nearly enough cyanide in your belly to make you even a little bit sick. So if you're throwing out the rest of your apple, you're not actually saving yourself from anything. You're just wasting half an apple.
Blanda inte ihop äpplen och päron..
Citera
2021-08-27, 08:31
Medlem
vadsadusadus avatar
Citat:
Jag fick mest tramsiga svar. Jag har hittat detta på internet så jag har rätt i att päronkärnor är giftiga men kärnorna från ett päron bör ej vara farligt att äta.
The average apple contains only about five to eight seeds. So unless someone is eating their 18th consecutive apple core and has been meticulously chewing all the seeds, they should be fine with their occasional absentminded core chomping.
This means that a person would have to eat 83–500 apple seeds to develop acute cyanide poisoning.
In other words, consuming cups of ground apple seeds might be fatal, or at least cause illness. However, eating the seeds in one apple would not pose a problem.
A single apple's worth of seeds can't produce nearly enough cyanide in your belly to make you even a little bit sick. So if you're throwing out the rest of your apple, you're not actually saving yourself from anything. You're just wasting half an apple.

Det står ju om äppelkärnor, inte päronkärnor. Det är inte samma sak.
Citera
2021-08-30, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Det står ju om äppelkärnor, inte päronkärnor. Det är inte samma sak.
Exakt! man måste ju skilja på äpplen och päron!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in