• 1
  • 2
2021-08-26, 10:36
Medlem
JustZlatans avatar
Nu är det så att jag har kört bil i mer än 20 år, varav yrkestrafik en stor del av tiden. Jag har aldrig krockat och jag har aldrig varit med om en seriekrock eller dylikt. Trots att jag ibland har kört lite våghalsigt, speciellt de första 10 åren.

Nu är det så att jag betalar vagnskadegaranti sk helförsäkring på min taxibil och den är inte billig. Funderar därmed på att avsluta den och bara ha halvförsäkring och spara 10 000-15 000 kr om året.

Vad tycker ni?
Citera
2021-08-26, 10:43
Medlem
JustZlatans avatar
Jag är alltså inte rädd att jag själv orsakar en krock. Däremot är rädd att någon annan krockar med mig. Men då kanske jag kan installera dash cam i bilen som filmar allt och som jag kan använda ifall någon annan orsakar krocken.
Citera
2021-08-26, 10:46
Medlem
goofers avatar
Om du är ensam att köra din taxi så du vet att ingen annan kör den så varför inte.

Vet många som "chansar" på att inte beta helförsäkring.

Är bilen ny och dyr är det ju inte så smart att vara oförsäkrad.

Även små skador kan bli väldigt dyrt att reparera.

Men visst, en Taxiförsäkringen är snordyr så det finns ju pengar att spara för den som kör försiktigt.
Citera
2021-08-26, 10:49
Medlem
Observera att halvförsäkring ej täcker skadegörelse, eller att någon kör in i din bil när den står stilla och sedan smiter. Det är främsta skälen till att jag har vagnskada.
Citera
2021-08-26, 10:53
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om du är ensam att köra din taxi så du vet att ingen annan kör den så varför inte.

Vet många som "chansar" på att inte beta helförsäkring.

Är bilen ny och dyr är det ju inte så smart att vara oförsäkrad.

Även små skador kan bli väldigt dyrt att reparera.

Men visst, en Taxiförsäkringen är snordyr så det finns ju pengar att spara för den som kör försiktigt.

Ja det är en del taxibilar som kör runt med bucklade dörrar etc, även Tesla-taxi.

När jag körde för en annan kommer jag ihåg att ibland har en kund slängt upp bildörren utan att titta först och vips så kommer en bil bakom i hög fart och pang säger det, eller så kommer en cyklist och flyger runt. Men såna saker har bara hänt på sena kvällar på helger.
Citera
2021-08-26, 10:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Observera att halvförsäkring ej täcker skadegörelse, eller att någon kör in i din bil när den står stilla och sedan smiter. Det är främsta skälen till att jag har vagnskada.

Det är jag också lite rädd för. Men då kanske man kan ha på kameran 24/7 som filmar allt. Visst det kommer dra på bilbatteriet, men det är mycket billigare att byta bilbatteri än att betala helförsäkring.
Citera
2021-08-26, 12:45
Medlem
miikoss avatar
Är bilen registrerad på juridisk person?

Isf så borde man kunna tjärna en del. Självrisken är ju också betydligt högre än för privatpersoner. Så ibland så kan väl kostnaden för att laga bucklor vara ungefär som det hade kostat med vagnskadeförsäkring/garanti.

Själv har jag vagnskadeförsäkring, men det är främst för att jag kör mycket landsvägar på natten, och djur finns det mycket av.

Har jobbat med godstransporter, och jag tror att de aldrig har haft vagnskadeförsäkring, utan man kör bilen och lagar buckorna själv. Dock så måste man förklara till chefen varför bilen ser ut som den gör
Senast redigerad av miikos 2021-08-26 kl. 12:47.
Citera
2021-08-26, 12:55
Medlem
Jag krockar hela tiden . Bättre att ha helförsäkrat.
Citera
2021-08-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu är det så att jag har kört bil i mer än 20 år, varav yrkestrafik en stor del av tiden. Jag har aldrig krockat och jag har aldrig varit med om en seriekrock eller dylikt. Trots att jag ibland har kört lite våghalsigt, speciellt de första 10 åren.

Nu är det så att jag betalar vagnskadegaranti sk helförsäkring på min taxibil och den är inte billig. Funderar därmed på att avsluta den och bara ha halvförsäkring och spara 10 000-15 000 kr om året.

Vad tycker ni?

Hej kollega!

Jag tycker du gör ett dumdristigt val. Våra försäkringar är dyra af. men det blir ännu dyrare om du är med och orsakar en olycka och bilen står stilla eller att bilen rent av inte går att köra med längre.
Du gör såklart som du vill men jag råder dig att ha kvar försäkringen.
Citera
2021-08-26, 19:54
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Hej kollega!

Jag tycker du gör ett dumdristigt val. Våra försäkringar är dyra af. men det blir ännu dyrare om du är med och orsakar en olycka och bilen står stilla eller att bilen rent av inte går att köra med längre.
Du gör såklart som du vill men jag råder dig att ha kvar försäkringen.

Om jag är med och orsakar en olycka har väl inte det med helförsäkringen att göra. Det är trafikförsäkringen som gäller då. Helförsäkring har bara med plåtskador att göra på min bil, tror jag. Allt annat går på halvförsäkring.
Citera
2021-08-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om jag är med och orsakar en olycka har väl inte det med helförsäkringen att göra. Det är trafikförsäkringen som gäller då. Helförsäkring har bara med plåtskador att göra på min bil, tror jag. Allt annat går på halvförsäkring.

Trafikförsäkringen täcker skadorna på motpartens bil inte på din bil. Skulle taxin stå kvar och inte vara körduglig så blir du stående med mer kostnader än om du slår ut det på ett år.

jag betalar 2900 per kvartal för min taxi hos swetax försäkringar. halvförsäkring då min bil är en 2020 och har vagnskadegarantin kvar.
Citera
2021-08-26, 20:14
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
Trafikförsäkringen täcker skadorna på motpartens bil inte på din bil. Skulle taxin stå kvar och inte vara körduglig så blir du stående med mer kostnader än om du slår ut det på ett år.

jag betalar 2900 per kvartal för min taxi hos swetax försäkringar. halvförsäkring då min bil är en 2020 och har vagnskadegarantin kvar.

Förvisso men om motorn, växellådan och elektroniken går sönder av krocken eller av någon annan anledning så står inte helförsäkringen för det. Motorfel och elfel ingår inte i taxiförsäkringar, ingår bara i bilens garanti. Iaf är det så hos Trygg Hansa men kanske är annorlunda hos swetax? I såna fall byter jag till Swetax.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in