• 2
  • 3
2021-08-26, 13:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Har du en svets är det ju nästan enklare att laga det ordentligt än att åka och handla massa andra prylar. Dessutom behöver du inte göra om det om ett år.

Du byter ju inte hela skärmkanten om den till stora delar är frisk. Kapa bara ur dom dåliga bitarna. Du kanske inte ens behöver köpa en skärmkant utan kan knacka till plåt själv.

Seriöst svar, så här får jag göra, inget annat. Jag har inte ens tänkt på detta innan jag startade tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ser ut som om bilen står på gräs, har du den alltid så kommer den rosta avsevärt fortare pga i princip ständig fukt under i från.

Det här är ett fundamentalt problem som jag håller på att ta tag i. Jag har utrymme för massa bilar men vad gör det när det bara är gräs överallt. Alla mina bilar, 5-6 stycken står på gräs. Jag skulle väldigt gärna veta något bonn-meckar-tips för att förvara bilar lång tid, utan att de står i kall/varm-garage. Kanske finns de på Youtube som förklarar det. (Men jag har fått lite förslag i andra trådar som jag får nysta i).
Citera
2021-08-26, 15:31
Medlem
Måla med Hagmans tvåkomponent Stålplast Primer. Väsentligt mycket bättre än en-komponents rostskyddsfärg från Biltema mfl.
Citera
2021-08-26, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Seriöst svar, så här får jag göra, inget annat. Jag har inte ens tänkt på detta innan jag startade tråden.

Tack.

Jag brukar göra så att jag kapar bort det som är rostigt tills jag kommer till helt frisk plåt.

Sen lägger jag kartong ovanpå det bortkapade området, typ pizzakartong och drar ett skruvmejselskaft eller liknande mot kartongen, trycket mot plåten gör ett avtryck som man sen kan ta en sax och klippa efter.

Om den utklippta kartongbiten passar bra där plåten är borta ritar jag bara av mallen på plåten med en rits och kapar först därefter med vinkelslip.

Det är mycket lättare att klippa och modifiera kartongbiten än att hålla på och kapa plåt tills det passar.

Tänk bara på att du även har en inre skärmkant så du inte skadar den när du kapar bort den yttre.

Försök också att nå baksidan av svetten med en bra grundfärg och rostskydd annars röstar det fort där i från.

Citat:
Det här är ett fundamentalt problem som jag håller på att ta tag i. Jag har utrymme för massa bilar men vad gör det när det bara är gräs överallt. Alla mina bilar, 5-6 stycken står på gräs. Jag skulle väldigt gärna veta något bonn-meckar-tips för att förvara bilar lång tid, utan att de står i kall/varm-garage. Kanske finns de på Youtube som förklarar det. (Men jag har fått lite förslag i andra trådar som jag får nysta i).

Ja, det där skulle du göra något åt. Fukten från marken fullständigt äter upp bilarna.

Har tyvärr inget jätte bra tips men att palla upp bilar man inte använder så dom kommer upp några decimeter extra och står på plank under verkar hjälpa lite grann. Sen kan du ju lägga ut plast och lägga på några spadar grus precis under bilen. Det är ju lätt att återställa, dock dödar du ju växtligheten under efter ett tag.
Citera
2021-08-26, 16:30
Medlem
skära eller slipa bort rosten och då måste ALL rost bort, annars kommer den tillbaka förr eller senare. själv gjort några rost lagningar både bra och dåliga. De som blivit bra är där jag skurit bort eller slipat bort rosten helt och de mindre bra har jag fuskat och då kommer det tillbaka snabbt.
Finns ingen "fast fix" när det gäller rost, man måste göra det ordentligt om man inte vill göra om proceduren hela tiden.
många av biltemas produkter är dugliga eller liknande som andra. i tex rostätaren är det syran man vill åt. skiter i om det står hagmans eller biltema om syra halten är densamma.
Däremot kan du göra det enklare för dig om du skaffar bättre spackel. testade biltemas spackel och det går säkert att få bra men det fungerade inte för mig. då köpte jag ett finare märke(kan ha varit hagmans) som det stod att det var lätt hanterligt och det var som natt och dag.

ett och det enda tips du behöver: fuska inte.
Citera
2021-08-26, 16:31
Medlem
Citat:

Som någon sa, köp byggplast på rulle och rulla ut till lite större "parkeringsrutor", sen 10 cm dränerande grus ovanpå som du packar med en padda, sen är det bara att backa upp bilen på sin fina grusbädd. Anlägger du platserna på ett ställe där du får till lite marklutning åt något håll så har du dräneringen av plasten fixad.
Citera
2021-08-26, 16:39
Bannlyst
ett tips till TS , måla ALLTID med hammarlack före spackling och spraymålning med rätt kulör , finns slät silver matt hammarlack som är bäst till detta

så kör med rondell och stålborste noga , tvätta med stark förtunning , måla med hammarlack , när det torkat , spackla med tex kemisk metall , slipa , tvätta med förtunning och sen kulörlacka

håller i många många år
Citera
2021-08-27, 03:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
ett tips till TS , måla ALLTID med hammarlack före spackling och spraymålning med rätt kulör , finns slät silver matt hammarlack som är bäst till detta

så kör med rondell och stålborste noga , tvätta med stark förtunning , måla med hammarlack , när det torkat , spackla med tex kemisk metall , slipa , tvätta med förtunning och sen kulörlacka

håller i många många år

Om man inte ändrat ingredienserna innehåller Hammarlack silikon vilket är sämsta tänkbara grundfärg.
Citera
2021-08-27, 04:29
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil

håller i många många år

Hammarlack??
Om inte jag minns helt fel så inehåller det silikon. Vilket inte alls är bra
Citera
2021-09-03, 10:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Rosten går inte att fixa på nåt annat sätt än med vinkelslip, ekonomiplåt och migsvets.

Exakt och som många redan nämnt här: andra lösningar är halvmesyrer. Rost är som cancer som går in i porerna och måste därför skäras bort, kemiska preparat i alla dess former kan möjligen bromsa processen men den kommer definitivt tillbaka. Väljer du det senare är det upp till dig själv hur länge det ska hålla. Jag har fusklagat skärmkanter som har funkat OK i upp till ett år men på vissa lagningar har rosten börjat komma igenom efter bara några månader.
En quick-fix är att skaffa snygga skärmlister/skärmkanter som täcker skärmkanten, finns även kromade. Men vad som då händer är att det börjar rosta än jävligare därunder så det är absolut ingen permanent lösning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in