Jag har inte lagat något alls på denna bilen. Den såg helt okej ut när jag köpte den för några år sedan. Sedan blev detta resultatet. Ja, den hade förmodligen lite små rostangrepp som sedan blev större.
Kleta in underredsmassa på insidan av kanterna så brukar det lugna sig. Men visst, det sitter ju utsatt till, så en liten fixning på vårarna kan behövas.
Ett bra råd så ska jag göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Bilen är en fantastisk bil som närmar sig slutet om du inte kan tänka dig att flytta in i garaget och lär dig svetsa!
Bilmodellen börjar bli lite väl gammal jag tycker men det är en utomordentlig bil att färdas i och köra.
Beror väl på vad du menar med seriöst. Är det viktigt för dig att den ser perfekt ut är det bäst att skaffa en bil som är fin. Är du nöjd med att den är ok är det bara att rengöra, rostskydda, ev. spackla och måla över. Då kommer det synas att bilen har skavanker, men det är inget som äventyrar trafiksäkerheten eller orsakar problem vid besiktningen (vilket det kommer göra om du låter det fortsätta rosta så skärmkanterna pajar riktigt).
Skärmkanterna är ju ingen bärande del så det ska nog mycket till innan bilprovningen bryr sig om det.
Slipa, spackla och måla över rost som inte tas bort helt och hållet är dömt att misslyckas. Beroende på hur noga du varit och vilka produkter du använt kommer rosten tillbaka ändå. Som längst håller det max 2-3 år, sen ser man de små bubblorna igen.
Det bästa är att byta ut hela plåtdetaljer, ibland finns det "ekonomiplåtar".
Leta upp nån seriös men mindre verkstad och kolla priser. Kolla flera ställen.
Att börja meka själv utan hyfsad erfarenhet tar tid och kostar oftast mer än vad man tänkt.
Klippte bort rostkanterna ,tryckte in en 2liters plastlåda, fyllde med fogskum, spacklade,slipade,sprayade.
Blev förvånadsvärt bra.
Dock en röten gammal 850 som jag hade i ett år.
Orkar inte köpa skärmkanter och svetsa dit utan vill förenkla för mig.
Har du en svets är det ju nästan enklare att laga det ordentligt än att åka och handla massa andra prylar. Dessutom behöver du inte göra om det om ett år.
Du byter ju inte hela skärmkanten om den till stora delar är frisk. Kapa bara ur dom dåliga bitarna. Du kanske inte ens behöver köpa en skärmkant utan kan knacka till plåt själv.
Ser ut som om bilen står på gräs, har du den alltid så kommer den rosta avsevärt fortare pga i princip ständig fukt under i från.
Skärmkanterna är ju ingen bärande del så det ska nog mycket till innan bilprovningen bryr sig om det.
De oroar sig givetvis inte för att bilen ska rasa ihop av det, utan problemet är att personer som vistas i närheten av bilen kan skära eller riva sig på kvarvarande delar som blir vassa och ojämna när bitar rostat bort. Sedan ska skärmarna skydda mot vatten som sprutar och stänker från däcken också, så det går inte att ta bort för mycket heller.
Senast redigerad av mulpac 2021-08-26 kl. 09:54.
Om du ska få det där att se bra ut måste du skära bort rostig plåt och svetsa i ny. Alla andra sätt är halvmesyrer.
Du har tyvärr även färgen mot dig, det kommer inte gå att blanda in ny lack mot befintlig där om man inte är professionell lackerare och dimmar lacken ut mot en större yta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!