2021-08-25, 20:04
Medlem
JustZlatans avatar
Idag blev jag sugen på pistagenötter vilket jag nästan aldrig äter. Fick en chock när jag letade i butiken och såg att pistagenötter kostar 400-500 kr/kg och det dyraste var 700 kr/kg. Måste man vara miljonär för att köpa pistagenötter?

Förstår inte hur pistagenötter kan vara så dyrt.
Citera
2021-08-25, 20:16
Medlem
alroberts avatar
saxat ifrån nätet:

Citat:
Pistagenötter, eller pistaschnötter, kommer från trädet pistage som kan bli omkring 10 meter. När trädet är omkring åtta år börjar det ge avkastning i form av pistagenötter.

Ett pistageträd kan producera cirka 25000 pistagenötter varje år vilket ger lite drygt 25 kg pistagekärnor. Det beräknas åtgå 3 liter vatten för att odla en enda pistagenöt.

För att odla pistagenötter krävs mycket varmt väder med minst 600 timmar per år då det är mer än 30°C men 37°C ger de bästa och godaste pistagenötterna. Dessutom behöver pistageträdet omkring 40 dagar med lite kallare väder, d.v.s. under 10°C. Dessa hårda krav på klimatet göt att det inte finns så många platser på jorden där pistagenötter går att odla.

Detta medför väll att det är väldigt dyrt att producera, och tar tid.. som med dem flesta nötterna
25000 nötter per träd x 3L vatten per nöt = 75000L vatten per pistage träd som troligtvis inte är gratis att förse dem med
Citera
2021-08-25, 20:19
Medlem
Henriksss avatar
Nä du behöver inte vara miljonär för att köpa pistagenötter. Det räcker med några tior förmatt få en påse med nötter.
Gud vilken korkad fråga…
Citera
2021-08-25, 20:29
Medlem
aTIVeLTos avatar
Om man ska lägga pengar på nötter så är det väl bättre att lägga dem på macadamianötter.

Tillgång och efterfrågan.

Sedan må kilopriset vara högt, men vem fan klämmer i sig ett kilo nötter? 100g är väl mer än tillräckligt?
Citera
2021-08-25, 20:58
Medlem
TheJackets avatar
På Lidl hittar du bra mycket billigare pistagenötter som dessutom är goda.
Citera
2021-08-25, 21:13
Medlem
aTIVeLTos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nötter är en riktig miljöbov.

Macadaminötter var inte heller billigt.

Det skrev jag inte. Lär dig läsa.
Citera
2021-08-25, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aTIVeLTo
Det skrev jag inte. Lär dig läsa.

Den uppmaningen bör du nog läsa själv också.
Citera
2021-08-25, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Idag blev jag sugen på pistagenötter vilket jag nästan aldrig äter. Fick en chock när jag letade i butiken och såg att pistagenötter kostar 400-500 kr/kg och det dyraste var 700 kr/kg. Måste man vara miljonär för att köpa pistagenötter?

Förstår inte hur pistagenötter kan vara så dyrt.

Det brukar ju finnas i den där tag själv naturgodis för 149 kr kilot? Var det någon liten påse du hittade?
Citera
2021-08-25, 22:39
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Big Nut-kartellen dominerar marknaden och sätter därför priserna efter eget huvud snarare än att anpassa sig till konkurrensläget.
Citera
2021-08-26, 01:34
Medlem
ETA2824-2s avatar
Köp i lösvikt i exotic snacks-disken då för 150 kr kilot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in