2021-08-29, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad menar du med den siffran?

Antar att du menar att legala vapen som kommer ut illegalt används 1.2 ggr, inte per år. Och inte att alla legala vapen används kriminellt 1.2 ggr/år. Det vore ju riktigt hemskt i så fall, och ett klart incitament till att förbjuda vapen helt.

Men förtydliga gärna.
Det betyder att av landets ca 2 miljoner licensierade skjutvapen, så kommer 12 av dem att under en 10-årsperiod användas i kriminellt syfte. De som tycker att det är ett problem bör bära hjälm konstant. Vem vet när en tegelpanna ramlar ner från taket?
Citera
2021-08-29, 15:38
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det betyder att av landets ca 2 miljoner licensierade skjutvapen, så kommer 12 av dem att under en 10-årsperiod användas i kriminellt syfte. De som tycker att det är ett problem bör bära hjälm konstant. Vem vet när en tegelpanna ramlar ner från taket?
Det var inte riktigt vad du skrev i trådstarten. Tack för förtydligande.

Boken vapensmederna handlar INTE om att legala vapen hamnar i kriminella händer (förutom vapenhandlaren), den handlar till stor del om att det köps startpistoler och liknande i länder inom eu där det fortfarande är legalt att handla med sådana som kräver licens i Sverige.

Väl i Sverige byggs vapnen om.

Att smuggla en startpistol, om man fastnar i tullen, är inte lika illa som att fastna med ett funktionellt vapen.

Jag förstår inte varför personer med legala vapen stör sig på boken och journalisterna som skrivit den. Inget handlar om att man vill begränsa tillgången på jaktvapen eller prickskyttevapen.
Citera
2021-08-29, 16:30
Medlem
Citat:
Absolut inget i boken, för jag antar att det är den det handlar om, påstår att vapen i rätt händer är fel.

Boken tar upp en handlare som utan att registrerat levererat närmare tre hundra halvautomatiska pistoler till troligen kriminella. I boken diskuteras att man borde ha ett bättre system för registrering av vapen - Ingenting som skulle drabba seriösa.

Ingenstans påstås att gevär generellt är dåliga, endast att de inte ska hamna hos fel personer. Inte ett ord om restriktioner för jägare och prickskyttar.

Låt mig förtydliga lite, med risk att till synes hamna off topic.

Du vill ha ett modernt gevär för att utöva din hobby. Skjuta på mål eller burkar. Något halvautomatiskt i .223 eller kanske till och med 5.45x39.

Du kan inte få detta inom ramen för en jaktlicens då vapnen inte ser ut som om året är 1875 och björnen kräver att du har små magasin när du ska ut och jaga, för att ha en ärlig chans. Du kan inte heller använda en målskyttelicens då vapnen inte är av korrekt typ för att utöva sporten, och syftet med målskyttelicens är att du ska (behöver) tävla.

Kvar är IPSC Rifle. För .223 i alla fall, det andra kan du glömma. Här behöver du också tävla. Och det är här schizofrenin jag menar mig se kommer in. Alla klubbar som jag har frågat påstår att du behöver ha tävlingslicens för, och tävla med, enhandsvapen i minst ett år innan motsvarande licens för långa vapen kan bli aktuell. Pistol ses alltså som någon slags inkörsport, trots att det enligt rim och reson borde vara tvärt om.

Anekdotalt och väldigt specifikt, men det är i min syn tecken på något större - att även om pistoler är betydligt mer intressanta för kriminella, så ses de ibland som mindre "farliga" än andra typer av vapen. Och detta tror jag är den här Breivik-effekten. Det är samma sak med skolskjutningarna i USA, som trots att de är en försvinnande liten del av det dödliga våldet gång på gång används för att sätta policy - just för de läskiga gevären.

Nu ska jag sluta raljera. Tycker att själva frågeställningen är intressant, men allting jag hört förut tyder på att den överväldigande majoriteten av de vapen som kriminella använder inte är lagliga. Sprängmedel och gamla karbiner.
Citera
2021-08-29, 16:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Nu ska jag sluta raljera. Tycker att själva frågeställningen är intressant, men allting jag hört förut tyder på att den överväldigande majoriteten av de vapen som kriminella använder inte är lagliga. Sprängmedel och gamla karbiner.
Boken handlar INTE om att begränsa vapen till jägare och prickskyttar.

Varför är det så svårt att förstå?

Läckaget enligt boken handlar om att man i dag har ett dåligt system för hanteringen, vilket gjort att bland annat en handlare kunnat få iväg 2-3 hundra halvautomatiska Glock till troligtvis kriminella.

Mestadels handlar det dock om omgjorda start-och gaspistoler från mestadels Slovakien.
Senast redigerad av constant 2021-08-29 kl. 16:47.
Citera
2021-08-29, 17:18
Medlem
Citat:
Boken handlar INTE om att begränsa vapen till jägare och prickskyttar.

Varför är det så svårt att förstå?

Läckaget enligt boken handlar om att man i dag har ett dåligt system för hanteringen, vilket gjort att bland annat en handlare kunnat få iväg 2-3 hundra halvautomatiska Glock till troligtvis kriminella.

Mestadels handlar det dock om omgjorda start-och gaspistoler från mestadels Slovakien.
I de tidningsartiklar som gör reklam för boken hävdas att det huvudsakligen är licensierade vapen som går till kriminella. (Jo visst, vi som har licens för AK-47 säljer dem till kriminella. Bra pris för dig kompis.) Att haka upp sig på en dalmas som fick vapenhandlarlicens är tämligen debilt. Och det är djupt oärligt att antyda att han drev en jaktbutik. Polismyndigheten struntade i att göra tillsyn av dalmasen, så det är faktiskt där den största skulden ligger. Han hade kunnat stoppas långt tidigare. Det är lite som med Anders Breivik, som hade sin första kontakt med psykvården när han var fyra år. Han var psykiskt sjuk, liksom hans mamma, liksom hans mormor. Men vapenlicens fick han utan problem. Peter Mangs var kund hos psykiatrin i Malmö i åratal innan han fick vapenlicens.
Citera
2021-08-29, 18:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
I de tidningsartiklar som gör reklam för boken hävdas att det huvudsakligen är licensierade vapen som går till kriminella. (Jo visst, vi som har licens för AK-47 säljer dem till kriminella. Bra pris för dig kompis.) Att haka upp sig på en dalmas som fick vapenhandlarlicens är tämligen debilt. Och det är djupt oärligt att antyda att han drev en jaktbutik. Polismyndigheten struntade i att göra tillsyn av dalmasen, så det är faktiskt där den största skulden ligger. Han hade kunnat stoppas långt tidigare. Det är lite som med Anders Breivik, som hade sin första kontakt med psykvården när han var fyra år. Han var psykiskt sjuk, liksom hans mamma, liksom hans mormor. Men vapenlicens fick han utan problem. Peter Mangs var kund hos psykiatrin i Malmö i åratal innan han fick vapenlicens.
Är du emot att man digitaliserar registret för vapenhandlare så att det för vapenhandlaren blir svårare att sälja till kriminella? Ibland kanske under hot.

Jag förstår inte riktigt kritiken mot boken. Det är ytterst lite i den som handlar om att man använder legala vapen som stulits eller försvunnit, men självklart tas det upp då det förekommer. Och självklart militära vapen från utlandet.

Men varken jag eller vad det verkar, författarna, anser inte att problemet med vapen hos kriminella ligger där.
Citera
2021-08-29, 18:25
Medlem
Frontlinjens avatar
Med sunt förnuft går det att inse att de legala, svenskregistrerade vapnen bara kan stå för en bråkdel av vapnen som kriminella använder.

Det kanske finns någon ytterligare skum vapenhandlare likt den som nu upptäcktes, men handlarna är alla dock registrerade och såna hål täpps igen.

Den andra vägen, via enskilda vapenägare, är också ett smalt rör. Om någon skulle sälja sitt legala vapen så kan det lätt spåras, vilket är avhållande. Kraven på förvaring i säkerhetsskåp minskar risken för stöld rejält. Jag tänker då främst på inbrottstjuvar som inte är ute efter vapen primärt men råkar på dem när de söker igenom bostaden. Riktade inbrott utifrån vapenregistret har vi (ännu) inte sett vad jag vet.
Citera
2021-08-29, 18:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Det kanske finns någon ytterligare skum vapenhandlare likt den som nu upptäcktes, men handlarna är alla dock registrerade och såna hål täpps igen.
Uppenbart täpps det inte igen.

Varför kan man inte införa ett modernare system som gör det svårare att fuska med?

Handlar det om att vissa vill kunna köpa vapen de egentligen inte får köpa? Jag fattar inte.
Citera
2021-08-29, 18:33
Medlem
Citat:
Är du emot att man digitaliserar registret för vapenhandlare så att det för vapenhandlaren blir svårare att sälja till kriminella? Ibland kanske under hot.

Jag förstår inte riktigt kritiken mot boken. Det är ytterst lite i den som handlar om att man använder legala vapen som stulits eller försvunnit, men självklart tas det upp då det förekommer. Och självklart militära vapen från utlandet.

Men varken jag eller vad det verkar, författarna, anser inte att problemet med vapen hos kriminella ligger där.

Var någonstans anser du så fall att problemet ligger någonstans?
Jag har bara läst och skummat igenom tråden och jag får en känsla av att du är lite halvsur på vi de vanliga som får lov att ha vapen?

Det stora problemet vet nog allihopa är att vapen kommer in från utlandet. Knappast att 300 pistoler från en norrländsk handlare det gör så stor skillnad.
Citera
2021-08-29, 18:37
Medlem
chimichurris avatar
De största vapenläckaget som har hänt i sverige ansvarar staten för. Förr var det vanligt att MC gäng plundrade militära kasuner med militära vapen som var utplacerat i skogen av armen. Inte sådär jättelyckat när banditer förstod detta.

Det ena vapnet var en svensktillverkad automatkarbin som används av försvaret. Under 90-talet skedde flera stora vapenstölder från militären och många vapen är fortfarande inte återfunna.

https://sverigesradio.se/artikel/7440197
Senast redigerad av chimichurri 2021-08-29 kl. 18:57.
Citera
2021-08-29, 18:37
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Uppenbart täpps det inte igen.

Varför kan man inte införa ett modernare system som gör det svårare att fuska med?

Handlar det om att vissa vill kunna köpa vapen de egentligen inte får köpa? Jag fattar inte.

Ja, det går säkert att effektivisera uppföljningen, införa ett digitalt system som följer varje vapenindivid igenom kedjan med e-signaturer på varje transaktion eller liknande.

Men du måste vara rätt korkad som vapenhandlare om du tror att du kan handla under bordet någon längre period. Köpen är spårbara och åker fast tids nog. Så jag har svårt att tro att detta är utbrett. Kan i det aktuella fallet handla om en desperat individ med pengaproblem eller liknande.
Citera
2021-08-29, 20:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Men du måste vara rätt korkad som vapenhandlare om du tror att du kan handla under bordet någon längre period. Köpen är spårbara och åker fast tids nog. Så jag har svårt att tro att detta är utbrett. Kan i det aktuella fallet handla om en desperat individ med pengaproblem eller liknande.
Antagligen nämndes hur lång tid det handlade om, men hur som, 2-300 halvautomatiska Glock hann han leverera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in