2021-08-25, 13:48
Medlem
Johnblends avatar
Trollfabriker, luftslott och naiva konsumenter lade grunden för vår tids största ekonomiska härdsmälta. Skrukföretag som Klarna mfl faller först. Monetärmaffians friserade grafer kan endast betraktas som konstverk. Det händer fort, och det händer nu.
Citera
2021-08-25, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är inga problem. klarna är ett it-börsbolag och alla världens rika även ungdomar ser framför sig att de ska bli ett nytt google eller amazon. Och de fyller på med hur mycket pengar som helst. Har för mig att jag sett att 19 av 20 it-stjärnskott försvinner, så det är stor gambling. men man kan också ha hopp om att de köps upp av en bjässe som google eller paypal som betalar totalt överpris med sina alltför stora kassor.

klarna finns alltså inte egentligen för att hjälpa kunder. klarna finns för att göra sina aktieägare så rika som möjligt.
Citat:
Om nu någon trodde något annat.
Jag faktiskt så gjorde vi det.
Citera
2021-08-25, 14:02
Medlem
Så för en oinsatt vad är det som är så dåligt med Klarna? Använder klarna väldigt ofta då jag vill få hem grejerna först för att kolla skador osv innan jag betalar och såklart helt räntefritt. Och om saker är trasiga vid leverans är klarna verkligen super att ha bakom sig oftast så skickar företag ut nya grejer direkt efter dom har fått tillbaka den trasiga varan samt att klarna förlänger betalningen tills att allt är korrekt på min sida. Klarna är även bra och ha bakom sig vid olika tvister t ex när saker är trasiga och försäljaren menar att bruten förpackning så kan dom inte hjälpa en osv osv..
Citera
2021-08-25, 14:06
Medlem
”Kånka”?

Ha. Klarna kommer aldrig gå i konkurs. De sitter väl som herre på täppan i en bransch som aldrig varit större i och med näthandeln världen över. Klarna är ju mycket mer än bara Sverige.

Men hur som helst, om de mot all förmodan någonsin kommer att ha så stora skulder att bolaget riskerar konkurs, kommer bolaget innan dess att säljas.

Att redovisa en förlust för ett år är något HELT annat.

I övrigt, som inte har med ämnet att göra men som många såklart kommenterar, är väl Klarna en väldigt smidig lösning för gemene man, så länge man betalar den faktura man fått för den produkten man köpt. Gör man inte det förstår jag att man får problem. Precis som med allt annat man köper.
Dessutom är det ju idag aldrig problem med vare sig returer eller liknande.
Senast redigerad av M.J.A 2021-08-25 kl. 14:09.
Citera
2021-08-25, 14:26
Medlem
Det kostar att växa
Citera
2021-08-25, 15:09
Medlem
Skywallkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Så för en oinsatt vad är det som är så dåligt med Klarna? Använder klarna väldigt ofta då jag vill få hem grejerna först för att kolla skador osv innan jag betalar och såklart helt räntefritt. Och om saker är trasiga vid leverans är klarna verkligen super att ha bakom sig oftast så skickar företag ut nya grejer direkt efter dom har fått tillbaka den trasiga varan samt att klarna förlänger betalningen tills att allt är korrekt på min sida. Klarna är även bra och ha bakom sig vid olika tvister t ex när saker är trasiga och försäljaren menar att bruten förpackning så kan dom inte hjälpa en osv osv..

Som med alla kreditbolag så tjänar ju klarna på att folk som inte kan hantera sin ekonomi handlar hos dom. Tar delbetalning på småsummor som lägger på extra kostnader. Det tycker många är "fult".

Men jag håller med dig, brukar använda klarnas månadsfaktura tjänst, slänger allt på en faktura, som betalas i slutet av månaden. Allt handlar om personliga preferenser, inte så stor skillnad på ett kreditkort.
Citera
2021-08-25, 15:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Klarna har väl plockat in 1,5 miljarder dollar i emissioner, bara i år. Ev. börsnotering nästa år.
Ingen konkursrisk föreligger.
Citera
2021-08-25, 15:32
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Så du drar slutsatsen att många företag väljer att avsluta sammarbetet med klarna för du har pratat med en mindre firma som tyckte det var problem med betalning?

Du är väl medveten om att klarna nästan är störst i världen på betallösningar?

Om sunes rör och vvs nere i ronneby säger att klarnas system är skit så är det bara att acceptera och hålla med
Citera
2021-08-25, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är inga problem. klarna är ett it-börsbolag och alla världens rika även ungdomar ser framför sig att de ska bli ett nytt google eller amazon. Och de fyller på med hur mycket pengar som helst. Har för mig att jag sett att 19 av 20 it-stjärnskott försvinner, så det är stor gambling. men man kan också ha hopp om att de köps upp av en bjässe som google eller paypal som betalar totalt överpris med sina alltför stora kassor.

klarna finns alltså inte egentligen för att hjälpa kunder. klarna finns för att göra sina aktieägare så rika som möjligt. Om nu någon trodde något annat.

Klarna är inte börsnoterade

Alla företags mål är att tjäna pengar, det är nog inte en hemlighet för någon. Ingen tror klarna pysslar med välgörenhet. Jag tror de här företagen vet vad de pysslar med, du vet nog inte det
Citera
2021-08-25, 15:58
Medlem
För mig får dessa vänsterextremister gärna konka, kommer korka upp champagnen då.
Citera
2021-08-25, 16:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engodcevap
Klarna är inte börsnoterade

Alla företags mål är att tjäna pengar, det är nog inte en hemlighet för någon. Ingen tror klarna pysslar med välgörenhet. Jag tror de här företagen vet vad de pysslar med, du vet nog inte det
De VILL bli börsnoterade, eller uppköpta. Och då blir ägarna miljardärer.

Klarna sysslar inte alls med välgörenhet. De vill tjäna så mycket som möjligt, på sikt. Att de förlorar just nu spelar ingen roll, de som ska vara med och dela på kakan vid börsnoteringen betalar gärna in en slant till.
Citera
2021-08-25, 17:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CassandraC
Nu är jag knappast någon ekonom, men hur kan klarna gå så dåligt nu under pandemin då fler näthandlar än någonsin? Borde de inte gå bättre än någonsin kan man tycka?

Jag är inte helt inne på Klarnas affärsmodell. Är det uppläggningsavgiften de tjänar på?
Köper jag något via klarna betalar jag ju inte mer bara för att betalningen går via klarna?
Jag förstår inte.
Typ, jag köper snus på nätet. Summa 1200:-
Betalar via Klarna exakt 1200:- som dras från kort/konto.

Det har ju bara kostat Klarna massa administration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in