2021-08-25, 12:05
Medlem
Docklands avatar
Helt oinsatt men vad är ”kreditförlust”?
Är det folk som inte pyntar sina fakturor?
Citera
2021-08-25, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Så du drar slutsatsen att många företag väljer att avsluta sammarbetet med klarna för du har pratat med en mindre firma som tyckte det var problem med betalning?

Lite svårt att förstå att det var två olika meningar?
Citera
2021-08-25, 12:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det stämmer. Jag skulle tro att merparten dessutom är utländska kreditförluster.
Jag tror att kreditförlusterna på svenska "betalkunder" är ganska små.

Vad händer om Klarna konkar? (vilket de inte kommer att göra)
Det kommer i varje fall inte drabba konsumenterna negativt. Däremot kan enskilda handlare påverkas negativt, men i de flesta fall inte. Det är ju främst Klarna som ligger ute med pengar och konsumenterna som är skyldiga Klarna pengar. Konkursboet skulle sannolikt sälja hela fordringstocken till ett inkassobolag som ser till att konsumenterna betalar och tjänar extra pengar på när de inte betalar i tid, precis som Klarna gör.
Citera
2021-08-25, 12:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Så du drar slutsatsen att många företag väljer att avsluta sammarbetet med klarna för du har pratat med en mindre firma som tyckte det var problem med betalning?

Du är väl medveten om att klarna nästan är störst i världen på betallösningar?
Klarna är oerhört smidigt för kunden (konsumenten), men krångligt för säljaren (ofta näthandlare), särskilt när det förekommer returer och reklamationer. Säljaren kan få vänta väldigt länge på att få loss pengar från Klarna, därav frustrationen.

Även om Klarna är stora och har ett för kunden smidigt system så är de ju väldigt lätta att byta ut för näthandlaren, så jag skulle nog inte vara alltför kaxig som Klarna-VD.
Citera
2021-08-25, 12:41
Medlem
Tok-Franss avatar
Klarna har tidigare meddelat att deras bästa kunder inte betalar fakturan i tid.

Kanske blev kakan för stor till slut.
Citera
2021-08-25, 12:42
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tillväxtbolag kan fortsätta ganska länge även om de går med förlust, titta på t.ex. Twitter. Ett attraktivt varumärke och en "potential" att nå framgång gör att folk blir blinda för att bolaget faktiskt inte går så bra.

Är dock inte alltför förvånad när det gäller Klarna, de gånger jag varit i kontakt med dem har de misskött sina kundrelationer å det grövsta. Tog bl.a. betalt trots att de inte levererat någon tjänst, jag fick ringa 4-5 ggr och hotade till slut att polisanmäla innan de skickade tillbaka pengarna.
Korrupta företag som Klarna verkar ha en oväntad överlevnadsförmåga.
Citera
2021-08-25, 12:49
Avstängd
Paris24s avatar
Det är inga problem. klarna är ett it-börsbolag och alla världens rika även ungdomar ser framför sig att de ska bli ett nytt google eller amazon. Och de fyller på med hur mycket pengar som helst. Har för mig att jag sett att 19 av 20 it-stjärnskott försvinner, så det är stor gambling. men man kan också ha hopp om att de köps upp av en bjässe som google eller paypal som betalar totalt överpris med sina alltför stora kassor.

klarna finns alltså inte egentligen för att hjälpa kunder. klarna finns för att göra sina aktieägare så rika som möjligt. Om nu någon trodde något annat.
Citera
2021-08-25, 12:50
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Ja, det är folk som förlänger sina klarna-fakturor dvs gör ett lån. Då klarna betalar säljande firma efter 2 veckor så är det klarna som måste stå för förlusten om fakturan inte betalas. Det är ganska många emigranter som lämnat skulder efter sig när de "flyttar utomlands" (dvs byter identitet). Vissa kreditförluster kan möjligen återvinnas om kronofogden lyckas få in pengar, men ofta är det skatteskulder som prioriteras och därför får inte klarna något.
Citera
2021-08-25, 12:53
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Det är troligen mest befarade kreditförluster, dvs man gör reservationer för konton som har en risk att inte kunna betala. I slutändan kommer de nog kunna driva in det mesta trots alls.
Citera
2021-08-25, 12:57
Medlem
klarna har 900 miljoner balanserade vinstmedel o kan hålla på rätt länge till

Men de kan också omstrukturera till bara provisionsintäkter - om nu inte förlusterna
kommer där - vid kk kan de sälja denna delen om inte förlusterna kommer där
Citera
2021-08-25, 13:03
Medlem
CassandraCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Miljardförlust för Klarna
Betaltjänstföretaget Klarna växer så det knakar men förlusten ökar kraftigt. Under första halvåret blev det en rörelseförlust efter kreditförluster på närmare 1,8 miljarder kronor, jämfört med förlusten på nästan 700 miljoner kronor samma period året före.

Kreditförlusterna växte från 1,2 miljarder till över 1,8 miljarder kronor.

Företagets stora intäktskälla, provisionsintäkterna, steg från 3,4 miljarder till 5,2 miljarder kronor.

Under halvåret noterar Klarna en total försäljningsvolym på 39 miljarder dollar, jämfört med 22 miljarder dollar första halvåret 2020.

Vad shänder egentligen om Klarna konkar?

Nu är jag knappast någon ekonom, men hur kan klarna gå så dåligt nu under pandemin då fler näthandlar än någonsin? Borde de inte gå bättre än någonsin kan man tycka?
Citera
2021-08-25, 13:07
Medlem
MissDecibellas avatar
Satte igång en av mina favoritpoddar inatt, en amerikansk och inte speciellt ”känd” podd.

Dom precis som de flesta andra poddar har även ett brejk för lite sponsor-reklam mitt i ungefär.

Det var den gamla vanliga reklamen dom körde, nåt litet företag som kör som ”Linas matkasse” fast over there.

Döm dock om min förvåning när i slutet av reklamen dom nämner Klarna som betalalternativ (detta ihop med att uppge namnet på deras podd så fick man X% rabatt på första leveransen).

Dom finns numer verkligen överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in