• 1
  • 2
2021-08-25, 09:01
Medlem
Miljardförlust för Klarna
Betaltjänstföretaget Klarna växer så det knakar men förlusten ökar kraftigt. Under första halvåret blev det en rörelseförlust efter kreditförluster på närmare 1,8 miljarder kronor, jämfört med förlusten på nästan 700 miljoner kronor samma period året före.

Kreditförlusterna växte från 1,2 miljarder till över 1,8 miljarder kronor.

Företagets stora intäktskälla, provisionsintäkterna, steg från 3,4 miljarder till 5,2 miljarder kronor.

Under halvåret noterar Klarna en total försäljningsvolym på 39 miljarder dollar, jämfört med 22 miljarder dollar första halvåret 2020.

Vad shänder egentligen om Klarna konkar?
Citera
2021-08-25, 09:03
Medlem
Vansterpartiets avatar
En ny tjänst tar över. Men med tanke på att det är ett flashigt tillväxtbolag lär det ta lång tid ifall det konkar, så länge man växer. Se bara på Spotify och liknande.
Citera
2021-08-25, 09:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nästan lite pinsamt att jag betalar mina räkningar till Klarna...
Citera
2021-08-25, 09:11
Medlem
Det är en liten summa, sett till deras EK och övriga tillgångar så dom kommer inte gå i kk.
Citera
2021-08-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
En ny tjänst tar över. Men med tanke på att det är ett flashigt tillväxtbolag lär det ta lång tid ifall det konkar, så länge man växer. Se bara på Spotify och liknande.

Vad händer med allas skulder då?

Om en företagare går i konkurs går konkursförvaltaren in och ser till att skatten först betalas in sedan kommer fodringsägarna…
Citera
2021-08-25, 09:14
Medlem
Citat:
Vad händer med allas skulder då?

Om en företagare går i konkurs går konkursförvaltaren in och ser till att skatten först betalas in sedan kommer fodringsägarna…

HA köper din skuld och försöker driva in den, var försiktig med att ta skulder i det skojarföretaget.
Citera
2021-08-25, 09:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Miljardförlust för Klarna
Betaltjänstföretaget Klarna växer så det knakar men förlusten ökar kraftigt. Under första halvåret blev det en rörelseförlust efter kreditförluster på närmare 1,8 miljarder kronor, jämfört med förlusten på nästan 700 miljoner kronor samma period året före.

Företagets stora intäktskälla, provisionsintäkterna, steg från 3,4 miljarder till 5,2 miljarder kronor.

Under halvåret noterar Klarna en total försäljningsvolym på 39 miljarder dollar, jämfört med 22 miljarder dollar första halvåret 2020.

Vad shänder egentligen om Klarna konkar?
Antar att källan är: https://live.aftonbladet.se/supernyt...arna.RvNIs3vGb
Citera
2021-08-25, 09:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Tillväxtbolag kan fortsätta ganska länge även om de går med förlust, titta på t.ex. Twitter. Ett attraktivt varumärke och en "potential" att nå framgång gör att folk blir blinda för att bolaget faktiskt inte går så bra.

Är dock inte alltför förvånad när det gäller Klarna, de gånger jag varit i kontakt med dem har de misskött sina kundrelationer å det grövsta. Tog bl.a. betalt trots att de inte levererat någon tjänst, jag fick ringa 4-5 ggr och hotade till slut att polisanmäla innan de skickade tillbaka pengarna.
Citera
2021-08-25, 09:48
Medlem
Jag har märkt att en hel del företag väljer att avsluta sitt samarbete med Klarna den senaste tiden.
Vet inte vad det beror på, men en mindre firma jag var i kontakt med angående problem med en betalning var helt vansinnig på deras system.
Citera
2021-08-25, 10:11
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag har märkt att en hel del företag väljer att avsluta sitt samarbete med Klarna den senaste tiden.
Vet inte vad det beror på, men en mindre firma jag var i kontakt med angående problem med en betalning var helt vansinnig på deras system.

Det är inga problem med deras system vad jag märkt. Men det är ju förlust om man inte säljer så mycket.
Citera
2021-08-25, 11:25
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Hänger en del i diverse Facebook-grupper för små- och mellanstora företag som säljer med Klarna och det mönstret jag sett är dels deras kundtjänst, att den är kass. Företagen får inga svar vid problem med mera. Utöver det så klagas det på att Klarna inte inkluderar momsen i fakturorna vilket gör att företaget måste skapa egna kvitton eftersom Klarnas kvitto inte duger. Förstår inte riktigt varför det sista är ett problem, men många verkar klaga på det i alla fall.
Citera
2021-08-25, 11:28
Medlem
Citat:

Så du drar slutsatsen att många företag väljer att avsluta sammarbetet med klarna för du har pratat med en mindre firma som tyckte det var problem med betalning?

Du är väl medveten om att klarna nästan är störst i världen på betallösningar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in