Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-04, 23:06
  #1
Avstängd
Indouzs avatar
Som titeln säger, varför ska man vara så förbannat hardcore hela tiden?

Jag har fått intrycket att, eller ja.. jag vet att många som lyssnar på rock och metal. Dom som lyssnar på lite "tyngre" rock och metal, klankar ner en hel del på folk som inte lyssnar på lika "tung" musik som dom.

För att ta ett exempel, ta nån form av lite "tyngre" musik såsom för att ta nått exempel.. Cannibal Corpse? eller At the gates? Folk som lyssnar på dessa band (många av dom iallafall) kommer med största sannolikhet klanka ner på folk som lyssnar på In Flames, varför? Jo för att in flames är för "mesiga", eller nått i den stilen.

Folk som lyssnar på In Flames kommer då i sin tur klanka ner på folk som lyssnar på Hammerfall, varför? Jo för att dom för för mesiga..

Men inte nog med det! Det finns något som är ännu tacksammare att klnka ner på! Jo ni har nog gissat det.. alla dessa förbannade mainstreamband!


Sen har vi ju band som marknadsför sig.. usch och tvi vilket vedervärdigt brott! Ta In Flames som exempel, dom turnerade med Slipknot tror jag det va? Efter den turnén så hade tappade dom massa fans, dom blev indelade i "gamla" och "nya" In Flames. Folk som tidigare gillat dom ogillade dom helt plötsligt? Varför? jo dom hade ju marknadsfört sig, det får man ju inte göra!

Sist men inte minst har vi Nu-Metal banden.. aj aj aj säger jag bara.. dom är visst alltid i skottlinjen. Dom är för mesiga.. dom är jävla mjukpopartister som är hardcore-wannabes..




Så frågar är, varför klankar man ner på band som är "mjukare" och "mesigare" än just dom banden man själv lyssnar på? Har man ett sånt förbannat behov av att vara hardcore?

Folk går omkring och säger "Våga vägra mainstream!" varför i helvete ska man göra det? Ska man ge fan i att lyssna på ett bra band som man gillar för att dom råkar spelas på radion? Då kan man ju ställa sig frågan, lyssnar man på musik för att man gillar det eller för att man vill vara en så inihelvete stenhård tuffing?

Vad tror/tycker/tänker ni om detta?

PS. Håll debatten konstruktiv, snälla inga meningslösa inlägg som "ööhhh! x band suger ju! jävla töntar som lyssnar på det!". Jag tycker att det är en otroligt intressant fråga, och tycker att det vore skojigt att se vad andra tycker.
Citera
2006-06-04, 23:09
  #2
Medlem
Nemesis1s avatar
Tja, fansen av de "mjukare" musikstilarna burkar ju å andra sidan klanka ner på de "hårdare" och kalla dem för "oljud", "talanglösa" etc... De flesta har väl något de klankar ner på... Du klankar ner på folk som klankar ner, och jag klankar ner på att du klankar ner på folk som klankar ner... =)
Citera
2006-06-04, 23:17
  #3
Avstängd
Indouzs avatar
Sant sant.. Dock så tycker jag väll att det brukar vara vanligare med det "tyngre" folket som klankar ner på det "mjukare" folket..

Sen så om jag klankar ner på folk som klankar ner.. ja.. jo det kanske jag gör lite..

Tycker bara det är tråkigt att folk inte kan få lyssna på det man vill utan att få massa skit och spydiga kommentarer.
Citera
2006-06-04, 23:18
  #4
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag kan "reta" en polare för hans musiksmak, han gillar mycket schlager m.m. Hade han inte hymlat och försökt dölja detta hade jag inte haft något intresse av att retas men när han agerar så blir det bara ett incitament för ret.
Citera
2006-06-04, 23:20
  #5
Medlem
diannos avatar
antar att du också har läst det här http://www.flashback.org/showthread.php?t=335043

jag fattar faktiskt inte heller grejen, alltid måste man ha nåt att klaga på...
Citera
2006-06-04, 23:28
  #6
Avstängd
Indouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
antar att du också har läst det här http://www.flashback.org/showthread.php?t=335043

Man skulle kunna påstå att du har rätt, ja
Citera
2006-06-04, 23:36
  #7
Medlem
miness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
antar att du också har läst det här http://www.flashback.org/showthread.php?t=335043

jag fattar faktiskt inte heller grejen, alltid måste man ha nåt att klaga på...

men det var ju han som klankade ner på "bögmusik"!

om du nu syftade på oss och inte han :C

det är fan skillnad mellan att klanka ner på något för det är mesigt och för att det är kasst!
Citera
2006-06-04, 23:45
  #8
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
men det var ju han som klankade ner på "bögmusik"!

om du nu syftade på oss och inte han :C

det är fan skillnad mellan att klanka ner på något för det är mesigt och för att det är kasst!

jag syftade på båda
nejnej de e skitskoj att mobba black metal-nissar och kent-fjollor men i den tråden verkar folk vara seriösa ju
fast de roligaste är ju i alla fall folk som kallar kiss och david bowie för bögar
Citera
2006-06-04, 23:46
  #9
Medlem
Läskigs avatar
Folk gnäller då betydligt mer på min musiksmak än vad jag gnäller på andras musiksmak.
Får gnälliga kommentarer direkt jag sätter på något "tyngre" och folk börjar skrika att jag ska slå av oljudet, alternativt att folk kommer med dryga kommentarer om att det låter som att någon håller på att kräkas och att dom bara misshandlar instrumenten....

Själv försöker jag låta bli att bry mig om andras musikstil, men när folk klagar på mig eller det jag gillar så sätter jag gärna taggarna utåt och gnäller tillbaka.
Citera
2006-06-05, 00:03
  #10
Medlem
Eskimåjävels avatar
Som jag sa i den andra tråden, om man säger såna saker som t.ex. att In Flames LIKNAR black metal, så får man en kommentar helt enkelt, sen att han inte slutade och inte gav upp att komma med dumma kommenterar är inte mitt fel.
Citera
2006-06-05, 00:12
  #11
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indouz
Sant sant.. Dock så tycker jag väll att det brukar vara vanligare med det "tyngre" folket som klankar ner på det "mjukare" folket..

Sen så om jag klankar ner på folk som klankar ner.. ja.. jo det kanske jag gör lite..

Tycker bara det är tråkigt att folk inte kan få lyssna på det man vill utan att få massa skit och spydiga kommentarer.

Jag håller med dig till viss del att det är en massa besserwisserkommentarer i omlopp men att "hårda" människor klagar mer på andras musiksmak kan du trycka upp någonstans, så fort man drar på någon som helst sorts "hård" musik på allmän plats eller ens på en fest med icke-likasinnade människor så får man enbart skit och det är så jävla hemskt. Men talanglösa(jepp där kom det) "mainstream-artister" med sina skinande nya singel som det ligger 2 timmars jobb bakom som får alla små femtonåringar att hoppa av glädje så säger inget något. Tänk dig själv att vara ensam bland dina kompisar med din musiksmak och tvingas lyssna på deras skit varje gång en skivspelare släpas fram så får du kanske lite känsla av hur det är.

Japp ett jävla rabblande men summan av kardemumman är att även om "hårda" personer är så gnälliga om annan musik beror kanske på att de själva får ta en jävla massa skit om sin musik?


(Ja gissa vilken musik jag lyssnar på )
Citera
2006-06-05, 00:16
  #12
Medlem
Eskimåjävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
Jag håller med dig till viss del att det är en massa besserwisserkommentarer i omlopp men att "hårda" människor klagar mer på andras musiksmak kan du trycka upp någonstans, så fort man drar på någon som helst sorts "hård" musik på allmän plats eller ens på en fest med icke-likasinnade människor så får man enbart skit och det är så jävla hemskt. Men talanglösa(jepp där kom det) "mainstream-artister" med sina skinande nya singel som det ligger 2 timmars jobb bakom som får alla små femtonåringar att hoppa av glädje så säger inget något. Tänk dig själv att vara ensam bland dina kompisar med din musiksmak och tvingas lyssna på deras skit varje gång en skivspelare släpas fram så får du kanske lite känsla av hur det är.

Japp ett jävla rabblande men summan av kardemumman är att även om "hårda" personer är så gnälliga om annan musik beror kanske på att de själva får ta en jävla massa skit om sin musik?

Ett av dom vettigaste inläggen idag. Cheers!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback