• 1
  • 2
2021-08-23, 22:59
Medlem
Tjena. Har några 100k investerade på ett fondkonto hos min bank. Dessa pengar kommer troligen inte röras på flera år, därför undrar jag vad ni skulle gjort. Sälja nu- betala skatt och sedan köpa tillbaka samma papper på ett ISK för att då slippa skatten senare när de förhoppningsvis vuxit till mer pengar eller bara låta dom ligga tills jag faktiskt har användning av pengarna och då (när pengarna vuxit) betala mer skatt när jag säljer än vad jag skulle gjort atm.

Hur skulle ni gjort?
Citera
2021-08-23, 23:01
Medlem
mikaelss avatar
Om jag inte behövde dem skulle jag låta dem vara, men öppna ett ISK för allt nyspar. Är det en fond eller flera? Om det är flera kanske du kan kvitta vinster och förluster och realisera en del av sparandet för att flytta in i ditt ISK.
Citera
2021-08-23, 23:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Tjena. Har några 100k investerade på ett fondkonto hos min bank. Dessa pengar kommer troligen inte röras på flera år, därför undrar jag vad ni skulle gjort. Sälja nu- betala skatt och sedan köpa tillbaka samma papper på ett ISK för att då slippa skatten senare när de förhoppningsvis vuxit till mer pengar eller bara låta dom ligga tills jag faktiskt har användning av pengarna och då (när pengarna vuxit) betala mer skatt när jag säljer än vad jag skulle gjort atm.

Hur skulle ni gjort?

Är det svenska papper?
Citera
2021-08-23, 23:10
Medlem
Det är Länsförsäkringar mix samt fastighet jag äger och har gjort så i 19 år. Har ett ISK på avanza där lönen åker in varje månad för långsiktigt spar..
Citera
2021-08-24, 00:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Hur skulle ni gjort?
Skulle sålt efter börsraset, och då köpt i ett ISK-konto.
Citera
2021-08-24, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Skulle sålt efter börsraset, och då köpt i ett ISK-konto.
Får väl vänta tills nästa då
Citera
2021-08-24, 01:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Får väl vänta tills nästa då
Ännu bättre vore i och för sig att sälja nu och köpa till ett ISK-konto efter raset...
Citera
2021-08-24, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ännu bättre vore i och för sig att sälja nu och köpa till ett ISK-konto efter raset...
Såklart men vem vet när det är och hur mycket börsen hinner gå upp tills dess? Säljer jag nu kanske det fortfarande är lägre än efter raset...
Citera
2021-08-24, 01:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Såklart men vem vet när det är och hur mycket börsen hinner gå upp tills dess? Säljer jag nu kanske det fortfarande är lägre än efter raset...
Det är det som är problemet. Och hur man än gör så inser man efteråt att det hade kunnat bli bättre.
Citera
2021-08-24, 07:11
Medlem
Svårt att säga. Har vi en korrektion framför oss efter de två senaste monsterårens avkastning är det bättre att ha det kvar på AF kontot eftersom du slipper skatta på en negativ avkastning på AF kontot, vilket du inte gör på ISK. Tror du däremot börsen kommer fortsätta att prestera, sälj.
Citera
2021-08-24, 08:20
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Det är Länsförsäkringar mix samt fastighet jag äger och har gjort så i 19 år. Har ett ISK på avanza där lönen åker in varje månad för långsiktigt spar..

Om du haft dem så länge som 19år, har de ökat mer än 400%? Isåfall kan du schablonbeskatta

Jag skulle väntat tills pengarna behövs, sälja, skatta, investera överskottet i ISK.
Citera
2021-08-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Om du haft dem så länge som 19år, har de ökat mer än 400%? Isåfall kan du schablonbeskatta

Jag skulle väntat tills pengarna behövs, sälja, skatta, investera överskottet i ISK.

Kan du berätta mer?

Ena fonden ligger jag nästan 700% plus på och den andra endast ca 80
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här