• 1
  • 2
2021-08-24, 11:34
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Kan du berätta mer?

Ena fonden ligger jag nästan 700% plus på och den andra endast ca 80

Här finns mer detaljer https://www.smaspararguiden.se/jour/...ing-av-aktier/. Jag fick info från Skatteverket att det går att applicera på fonder också, genom att skriva en kommentar i ”Övriga uppgifter”.
Citera
2021-08-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Om du haft dem så länge som 19år, har de ökat mer än 400%? Isåfall kan du schablonbeskatta
Vad innebär det? Det är inte 30% skatt om man haft aktier/fonder i x antal år och ökat med y% eller?
Citera
2021-08-25, 10:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabbar
Tjena. Har några 100k investerade på ett fondkonto hos min bank. Dessa pengar kommer troligen inte röras på flera år, därför undrar jag vad ni skulle gjort. Sälja nu- betala skatt och sedan köpa tillbaka samma papper på ett ISK för att då slippa skatten senare när de förhoppningsvis vuxit till mer pengar eller bara låta dom ligga tills jag faktiskt har användning av pengarna och då (när pengarna vuxit) betala mer skatt när jag säljer än vad jag skulle gjort atm.

Hur skulle ni gjort?

Över 100k på ISK? S har redan flaggat för att de allra rikaste i samhället ska betala mer skatt och just riktigt rika, det vill säga de som har en förmögenhet på över 100k kommer sannolikt få se sina villkor för ISK försämras.

Det kan mycket väl bli såpass stora försämringar för sparande på ISK om vänstern vinner nästa val att det inte lönar sig för dig att sälja och köpa tillbaka på ISK.

Signalen från vänster är tydlig, premiera sluldsättning med ränteavdrag, kläm åt de som sparar och skapar oberoende från staten.

Räknar du med fortsatt låga räntor och oförändrade villkor för ISK så tycker jag du ska flytta sparandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in