Citat:
Ursprungligen postat av
System76
Jag kan förklara det fetmarkerade och hur allt hänger ihop.
Var drar vi gränsen när det kommer till att framföra ett fordon säkert?
Om du är trött i huvudet för att det har varit en tung dag på jobbet, är det straffbart idag att sätta sig bakom ratten och köra hem fastän det kan jämföras med att dra i sig 2st starköl?
Vad exakt testade Sara positivt för? Amfetamin? Cannabis? Heroin? Benso? Alkohol?
Var hon påverkad av amfetamin så är det inte ens säkert att hon framförde fordonet sämre än vad hon är kapabel som nykter. Stridspiloter kallar metamina (amfetamin) för "go pills".
Finns en jävla massa grader i detta helvete och sätta sig onykter bakom ratten är inte ok. Däremot så är det nog väldigt få som gör det med avsikten att köra över någon.
Jag har tex gått mot röd gubbe sena kvällar på väg hem från krogen. Ska det också jämföras med en pedofil/hebefil som har för avsikt att förgripa sig på ett barn?
Det är inte helt omöjligt att man missar att en bil kommer och pga att jag går mot röd gubbe så väjer föraren och kör in i närmsta stolpe.
Min poäng är att dom flesta ser att gå mot röd gubbe en sen kväll i fyllan anses vara väldigt milt, men tänker man efter så kan det vara lika allvarligt som att man sätter sig onykter bakom ratten.
Sara har fått stå sitt kast och ingen for illa av att hon satte sig onykter bakom ratten. Men du kan ge dig fan på att om dessa pedofiler/hebefiler inte mött upp med Patrik eller Sara utan istället bestämt träff med ett barn så hade barnet garanterat farit väldigt illa.
Jag misstänker att varken Sara eller Patrik behöver några droger idag för att hålla sina inre demoner i schack, paniken i gäddornas ögon och hur dessa spån ödelagt sina egna liv istället för ett barns räcker gott och väl för att kunna sova bättre om nätterna.
Jävligt osmakligt att jämföra en drograttfylla med övergrepp på barn.
Bilar är farliga och barn har inget ute i trafiken att göra lika lite som vuxna människor har något med barn och deras sexualitet att göra.
Men man måste ha egna ungar som man älskar över allt annat på denna jord eller såpass mycket empati för andra människor för att kunna förstå det.
Därav så kan man bara konstatera att något inte står rätt till i skallen på er.
Men det är bara fortsätta med att göra pedofilerna/hebefiler en björntjänst. Folk läser i den här tråden och väljer att inte skriva i den. Men kan lova er att det formligen kokar i många av oss när man läser hur jävla illa ställt det är med vissa.
Mord kan förlåtas, övergrepp på ett barn kan aldrig förlåtas och man är felknullad om man tror något annat.
Att köra rattonykter är väldigt annorlunda från att gå mot röd gubbe. För det första är det olagligt och straffbart. För det andra innebär det att man
direkt riskerar andra trafikanters liv och hälsa, och det med en kraftigt förhöjd risk, vilket gå mot röd gubbe knappast kan sägas vara. (Hur många människor dör i trafiken pga trafikolyckor som orsakats av att förare behövt väja för fotgängare som har gått mot röd gubbe, och därefter kört på någon annan? Nej, det händer väl inte så värst ofta. De som dödas av rattfyllon är desto fler.)
Även om sexualbrott och rattonykterhet är väldigt olika sorters brott så finns likheter på så vis att det är brott som utförs med en likgiltighet och vårdslöshet inför andra människors liv och hälsa, och som faktiskt skadar människor för livet och ibland dödar. Rattonykterhet är inte något trivialt skitbrott som ska viftas bort, och jag tycker inte att jämförelser med övergrepp på barn är smaklöst. Rattfylla dödar barn också.