Citat:
Ursprungligen postat av
Allahelgon
Jag håller med dig, de anklagar folk för att göra något moraliskt fel. De behöver därför visa sig bättre, men det visar sig att de varit ute på djupa vatten ifrån start.
En lag ändring så som Dumpen vill ha det kommer bara leda till att de får signaler att de gör rätt och är rättfärdigat. De har visat att de inte går att lita på dem så som när de säger att de kommer lägga ner om de får igenom sin lagändring. En lagändring kommer bara leda till att de trappar upp och folk kommer börja bli dömda. De har redan visat sitt missnöje med att inte kunna anmäla folk för att inga brott har begåtts.
Jag tror det är farligt att förhandla om någon lagändring vid ett sådant hot och press som Dumpen utgör för förändring utan en lag bör i lugn och ro förhandlas av experter i området och utformas noggrant. Jag tror att grupper som Dumpen och i extension PHS utgör ett stort hot emot rättsväsende och demokrati.
Att dess utom slänga ut och blotta människor på detta vis utan att några formella brott har begåtts känns fel. Rättsväsendets största uppgift är att vårda inte att straffa men Dumpen och deras anhängare vill lägga mer vikt på straff snarare än vård. Många kommentarer i deras facebook eller telegramgruppen gräv som mer eller mindre tyder på att straffet skall vara snaran.
Även Katta har ju i Gräv yttrat kommentarer som att hon önskat att skampålen och kasta rutten frukt skulle införas igen, menat främst emot dessa som de exponerar.
Människorna som står högst i Dumpen vill framstå som moraliskt överlägsna och så bra personer men det framkommer mer och mer skit om dem. Oavsett om det går att bevisa eller inte så har de inte gett en bra bild.
Sara påstår att chatten om övergreppsmaterial som du länkar till med aftonbladet är manipulerad eller att chattar har raderats så att det skall framstå värre än det är, något som hon gnällde över i Gräv.
Det är aldrig något de gjort eller deras fel, allt är Sannas fel. Det finns inga andra personer som pratar illa emot dem. Sanna skall stå för alla 6 fiskare som lämnat själv.
Det ser mer och mer ut som att de har mer gemensamt med PHS än polis/media, ett kriminellt blufföretag. Ämnat att försöka förgöra de personer de ger sig efter. Samt framstå som så bra personer själva.
Även om en lagändring skulle medföra att Dumpen tror sig ha gjort rätt hela tiden, är syftet med en sådan lag ett annat än det Dumpen primärt har med uthängningarna. Lite två skilda saker. Men om den lagen blir verklighet, får väl Dumpen med rätta ta åt sig äran - det är ju Dumpen som har initierat den debatten och påkallat politikers uppmärksamhet i frågan.
Kanske skulle Dumpen fortsätta sin verksamhet även med en sådan lag, då polisens resurser förmodligen inte skulle räcka till ändå för att jaga män i den omfattning Dumpen gör idag. Det handlar om prioriteringar utifrån bland annat straffskala, prioriteringar som måste till eftersom resurserna alltid kommer att vara knappa/otillräckliga.
Rörande rättsväsendets uppgift, vård kan vara en del och är inte sällan det när det kommer till sexualbrott mot barn. Fängelserna har ju särskilda program för dömda pedofiler till exempel. Sedan har vi den rena vårdpåföljden rättspsykiatrisk vård.
Men klart är att straff är och förblir en väsentlig komponent i rättskipningen. Fängelse definieras i lagen bokstavligen som ett straff. Så måste det vara - sexualbrottslingar ska, som alla andra brottslingar, straffas. Att diverse behandlingsprogram kan utgöra en del av straffets verkställighet är lika självklart.
Straff är viktigt bland annat som en del i upprättelsen för offret samt en markering från samhällets sida om gärningens förkastlighet: Statens straff som ställföreträdande vedergällning, det vill säga det är staten som straffar för ett brott, inte pöbeln. Så någon skampåle vill jag inte se. Ingen snara heller för den delen.
Det som har diskuterats med Dumpen är just detta med skampålen, den sociala klassningen, det moraliska straffet utdömt av folket som blir konsekvensen av uthängningen. Med eller utan en "lex Dumpen" finns ingen garanti att så inte sker även i en framtid.
EDIT: Givetvis ska lagstiftningsarbetet skötas av dem som kan den saken. Den lag Dumpen vill ha kommer inte att vara något undantag: utredning, förslag, remiss, lagrådsremiss, proposition, riksdagsbeslut, kungörelse, ikraftträdande.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeskB
Som vanligt elokvent och kunskapsbaserat. Skulle gärna ha kopierat inlägget otrimmat – men min epigenetik som gammal modemanvändare – med ty åtföljande minutkostnader för "trafik" – tvingar mig att koncentreara mig på slutklämmen.
Kort sagt: kan inte nog instämma med det citerade.
Tack!
Hehe, det är är lugnt, jag förstår din modemproblematik.
Citat:
Ursprungligen postat av
BeskB
"look who's talking" är ett fint, gammalt utrikiskt uttryck. Mer är så behövs faktiskt inte i detta fall...
Jo, men ungefär så, ja.