2025-02-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vad tragisk du är som inte kan fördöma en pedofil och samtidigt vara kritisk mot Dumpen.

Du är smuts.

Hade du kunnat läsa så hade du sett att jag inte tycker att dumpen är det optimala och att jag hoppas på att polisen ska få göra dumpens arbete ist
Citera
2025-02-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Fattat saken rätt? Det är bara ett vanligt sätt att markera att man inte är tvärsäker på ett visst faktum. Jag har förstått att det inte är något du behöver bekymra dig om, eftersom du verkar vara den objektiva och absoluta sanningens allvetande röst. Någon i tråden ska väl ändå vara det också.

När det gäller den före detta fiskaren är saker och ting långtifrån klarlagda när det rör detta med att hon umgås med en pedofil, som du uttrycker det. Problem med att hon sover? Var skrev jag det? Jag skrev att jag inte har något problem med att hon författar en bok tillsammans med honom. Om du sitter på belägg för att hon skulle ha sovit hos honom, får du gärna delge det.

Angående att gladeligen spela peddomamma, ja vad är det med det då? Det är väl bra att hon har gjort det och bidragit till att fånga män som avser att förgripa sig på små barn?

Sedan ad hominem på det, "smutsmänniskor". Höj dig.

Du att skriva en massa snömos imponerar inte på mig.
Du ser inget konstigt med att en mamma börjar att umgås och sova hos en pedofil för att skriva en bok.
Det räcker för mig för att veta vad för en person du är.

Man får faktiskt vara på gäddornas sida, så du behöver inte slingra in dig i långa texter
Citera
2025-02-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Du ser inget konstigt med att en mamma börjar att umgås och sova hos en pedofil för att skriva en bok.

Man får faktiskt vara på gäddornas sida, så du behöver inte slingra in dig i långa texter

Nöj dig bara med att konstatera, att du inte har förmågan att följa Lesslers resonemang. Du gör bara bort dig med dina rabiata tirader...
Citera
2025-02-03, 22:56
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Jag håller med dig, de anklagar folk för att göra något moraliskt fel. De behöver därför visa sig bättre, men det visar sig att de varit ute på djupa vatten ifrån start.

En lag ändring så som Dumpen vill ha det kommer bara leda till att de får signaler att de gör rätt och är rättfärdigat. De har visat att de inte går att lita på dem så som när de säger att de kommer lägga ner om de får igenom sin lagändring. En lagändring kommer bara leda till att de trappar upp och folk kommer börja bli dömda. De har redan visat sitt missnöje med att inte kunna anmäla folk för att inga brott har begåtts.

Jag tror det är farligt att förhandla om någon lagändring vid ett sådant hot och press som Dumpen utgör för förändring utan en lag bör i lugn och ro förhandlas av experter i området och utformas noggrant. Jag tror att grupper som Dumpen och i extension PHS utgör ett stort hot emot rättsväsende och demokrati.

Att dess utom slänga ut och blotta människor på detta vis utan att några formella brott har begåtts känns fel. Rättsväsendets största uppgift är att vårda inte att straffa men Dumpen och deras anhängare vill lägga mer vikt på straff snarare än vård. Många kommentarer i deras facebook eller telegramgruppen gräv som mer eller mindre tyder på att straffet skall vara snaran.

Även Katta har ju i Gräv yttrat kommentarer som att hon önskat att skampålen och kasta rutten frukt skulle införas igen, menat främst emot dessa som de exponerar.

Människorna som står högst i Dumpen vill framstå som moraliskt överlägsna och så bra personer men det framkommer mer och mer skit om dem. Oavsett om det går att bevisa eller inte så har de inte gett en bra bild.

Sara påstår att chatten om övergreppsmaterial som du länkar till med aftonbladet är manipulerad eller att chattar har raderats så att det skall framstå värre än det är, något som hon gnällde över i Gräv.

Det är aldrig något de gjort eller deras fel, allt är Sannas fel. Det finns inga andra personer som pratar illa emot dem. Sanna skall stå för alla 6 fiskare som lämnat själv.
Det ser mer och mer ut som att de har mer gemensamt med PHS än polis/media, ett kriminellt blufföretag. Ämnat att försöka förgöra de personer de ger sig efter. Samt framstå som så bra personer själva.

Även om en lagändring skulle medföra att Dumpen tror sig ha gjort rätt hela tiden, är syftet med en sådan lag ett annat än det Dumpen primärt har med uthängningarna. Lite två skilda saker. Men om den lagen blir verklighet, får väl Dumpen med rätta ta åt sig äran - det är ju Dumpen som har initierat den debatten och påkallat politikers uppmärksamhet i frågan.

Kanske skulle Dumpen fortsätta sin verksamhet även med en sådan lag, då polisens resurser förmodligen inte skulle räcka till ändå för att jaga män i den omfattning Dumpen gör idag. Det handlar om prioriteringar utifrån bland annat straffskala, prioriteringar som måste till eftersom resurserna alltid kommer att vara knappa/otillräckliga.

Rörande rättsväsendets uppgift, vård kan vara en del och är inte sällan det när det kommer till sexualbrott mot barn. Fängelserna har ju särskilda program för dömda pedofiler till exempel. Sedan har vi den rena vårdpåföljden rättspsykiatrisk vård.

Men klart är att straff är och förblir en väsentlig komponent i rättskipningen. Fängelse definieras i lagen bokstavligen som ett straff. Så måste det vara - sexualbrottslingar ska, som alla andra brottslingar, straffas. Att diverse behandlingsprogram kan utgöra en del av straffets verkställighet är lika självklart.

Straff är viktigt bland annat som en del i upprättelsen för offret samt en markering från samhällets sida om gärningens förkastlighet: Statens straff som ställföreträdande vedergällning, det vill säga det är staten som straffar för ett brott, inte pöbeln. Så någon skampåle vill jag inte se. Ingen snara heller för den delen.

Det som har diskuterats med Dumpen är just detta med skampålen, den sociala klassningen, det moraliska straffet utdömt av folket som blir konsekvensen av uthängningen. Med eller utan en "lex Dumpen" finns ingen garanti att så inte sker även i en framtid.

EDIT: Givetvis ska lagstiftningsarbetet skötas av dem som kan den saken. Den lag Dumpen vill ha kommer inte att vara något undantag: utredning, förslag, remiss, lagrådsremiss, proposition, riksdagsbeslut, kungörelse, ikraftträdande.

Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
Som vanligt elokvent och kunskapsbaserat. Skulle gärna ha kopierat inlägget otrimmat – men min epigenetik som gammal modemanvändare – med ty åtföljande minutkostnader för "trafik" – tvingar mig att koncentreara mig på slutklämmen.

Kort sagt: kan inte nog instämma med det citerade.

Tack!

Hehe, det är är lugnt, jag förstår din modemproblematik.

Citat:
Ursprungligen postat av BeskB
"look who's talking" är ett fint, gammalt utrikiskt uttryck. Mer är så behövs faktiskt inte i detta fall...

Jo, men ungefär så, ja.
Senast redigerad av Lessler 2025-02-03 kl. 23:20.
Citera
2025-02-03, 23:08
Medlem
Lesslers avatar
Citat:

Jag ser inget problem med att en mamma skriver en bok med en pedofil, nej. Som att man skulle vara en sämre mamma enbart på grund av detta faktum. Barockt! Och nu har jag skrivit det för tredje gången. Jag väntar alltjämt på belägg för ditt påstående att hon har sovit hos honom.

Det räcker för mig att veta vad du är för en person när du inte kan avhålla dig från att tilldela meningsmotståndare diverse osakliga epitet.

Jag hyser inga som helst illusioner om att jag skulle kunna imponera på dig. Det är inte heller mitt ärende. Jag står inte på gäddornas sida, så tillskriv mig inte saker jag aldrig har uttalat. Tvärtom har jag åtskilliga gånger i tråden klandrat gäddorna för deras beteende.

Men det är hopplöst att försöka lyfta fram kritik mot Dumpen i den här tråden utan att få sig påkletat att man skulle stå på gäddornas sida, vara peddokramare eller dylikt. Inget nytt under solen idag heller.
Citera
2025-02-03, 23:21
Medlem
Citat:
Så det finns ingen anledning att betvivla en tidigare fiskare som har spelat har en pedofilmamma och som även senare började att umgås med en av pedofilerna?

Ditt logiska tänkande är inte på topp direkt

Och de finns ju absolut ingen anledning att betvivla SoP i ditt fulländade logiska sinne?
Citera
2025-02-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
[...]
Men det är hopplöst att försöka lyfta fram kritik mot Dumpen i den här tråden utan att få sig påkletat att man skulle stå på gäddornas sida, vara peddokramare eller dylikt. Inget nytt under solen idag heller.

Inget nytt under kj... eh, SOLEN(!)...

"Gutta cavat lapidem [non vi, sed sæpe cadendo]" ("Droppen urholkar stenen [inte genom sin kraft, men genom att ofta falla]") utmanar nog även de mest uthålliga i den här tråden...
Citera
2025-02-03, 23:49
Medlem
Ankan-mannens avatar
Vid brott i vanliga fall så måste offret tycka det är ett brott mot denne när offret är en vuxen. Andra brott bestraffas av samhället för den utsattes räkning. En kvinna som jag känner blev våldtagen och hon sade det var det skönaste hon varit med om (och hon menade verkligen det), antagligen ovanligt. Mannen gjorde ett klart brott, man ska inte ens tänka tanken, men det blir ett brott vid utförandet. Ja hon anmälde det förstås inte, men om någon annan anmält det, hur hade rättsväsendet hanterat det, det undrar jag? Hon var trots allt vuxen. Skriver detta för att det alltid är problematiskt då offer inte tycker- vill delta i beivran, och även då det är unga inblandade, kan tänka mig att en tonåring tycker det är pinsamt när det kommer på tal, och helst vill slippa skiten, skiten kan vara värre än sexet. Det bör man tänka på innan man drar in en ungdom.

Tänker på när polisen gick ut med "Tafsa inte!" kampanjen, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte Vilket ramaskri det blev från alla håll, Dan Eliasson fick hur mycket skit som helst, hans agerande var makalöst tyckte väldigt många. Ett handledsband delades ut av polisen. Det spyddes skit förmodligen för att det var kommet från polisen.

Peter Lundgren (SD) avfärdar armbanden som skrattretande och verkningslösa. De sätter bara fokus på Dan Eliassons inkompetens. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/tafsa-inte-armband-vacker-debatt

Men Dumpen kläder går hem, ingen protesterar, och snart har de nog flicktrosor och pojkkalsonger i sitt sortiment. Undrar om Peter Lundgren (SD) tycker Dumpens kläder sätter fokus på Dumpens inkompetens.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2025-02-04 kl. 00:04. Anledning: Kompletterat
Citera
2025-02-03, 23:59
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vid brott i vanliga fall så måste offret tycka det är ett brott mot denne när offret är en vuxen. Andra brott bestraffas av samhället för den utsattes räkning. En kvinna som jag känner blev våldtagen och hon sade det var det skönaste hon varit med om (och hon menade verkligen det), antagligen ovanligt. Mannen gjorde ett klart brott, man ska inte ens tänka tanken, men det blir ett brott vid utförandet. Ja hon anmälde det förstås inte, men om någon annan anmält det, hur hade rättsväsendet hanterat det, det undrar jag? Hon var trots allt vuxen. Skriver detta för att det alltid är problematiskt då offer inte tycker- vill delta i beivran, och även då det är unga inblandade, kan tänka mig att en tonåring tycker det är pinsamt när det kommer på tal, och helst vill slippa skiten, skiten kan vara värre än sexet. Det bör man tänka på innan man drar in en ungdom.

Tänker på när polisen gick ut med "Tafsa inte" kampanjen, https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-ny-kampanj-tafsa-inte Vilket ramaskri det blev från alla håll, Dan Eliasson fick hur mycket skit som helst, hans agerande var makalöst tyckte väldigt många. Ett handledsband delades ut av polisen. Det spyddes skit förmodligen för att det var kommet från polisen.

Men dumpen kläder går hem, ingen protesterar, och snart har de nog flicktrosor och pojkkalsonger i sitt sortiment.

Det är vidrigt när föräldrar anmäler flickors pojkvänner för våldtäkt när båda varit med på det. Det är lite incest vibbar över det hela. Svartsjuka/sinnessjuka.
Citera
2025-02-04, 01:07
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Precis, det är mer logiskt att betvivla de anonyma inläggen som poppade upp i samband med att Aftonbladet gick ut med att de pratat med 6 olika fiskare. Det vore helt idiotiskt utav Aftonbladet att gå ut med en sådan artikel utan att verifiera eller prata med personerna. Då det ser ut att finnas fiskare på olika platser i vårt långa land kan man nog tänka sig att iom den första artikeln så var det mer än en person som hoppade av. Så finnes troligen mer än bara de 6 som hade gått till Aftonbladet som hoppat av men inte gått ut.

Aftonbladet har för mycket att förlora på att skriva ogrundade artiklar speciellt utan att verifiera vad som sagts på något sätt. Där emot är det inte en ända person som vet något om de så kallade fiskarna som dök upp anonymt på Dumpens facebook. Eller den påstådda polisen som anonymt dök upp. Finner det konstigt att en polis anonymt sitter och chattar där när ämnet var generellt polisarbete och inget om åsikter eller utredningar.

Men det är mer logiskt att dessa anonyma källor är äkta än några som förmodligen mer än en person i en stor tidning har verifierat och kanske till och med har koll att de inte har någon kontakt med varandra och där med oberoende gett informationen utan att kunna influeras av varandra.

Logiken tycks försvinna när dessa fakta trillar fram och alla blir plötsligt otroligt skeptiska.

Ja, det vore idiotiskt av Aftonbladet att gå ut med detta utan att ha verifierat uppgifterna när det är fråga om en omfattande granskning. Det är helt enkelt uteslutet att Aftonbladet skulle ha fabulerat fiskarens uppgifter eller att skriva att man har varit i kontakt med flera fiskare om man i själva verket bara har haft kontakt med en fiskare. Etablerade medier jobbar inte så.

Aftonbladet agerar på sitt etik- och utgivaransvar och belägg för det som publiceras är helt avgörande för trovärdigheten. Det kan emellanåt vara lite si och så med just trovärdigheten, i synnerhet när det gäller medier som verkar i kvällstidningstraditionen, som Aftonbladet gör, på grund av hårda vinklar, sensationslystnad eller en önskan om att vara allra först med en het nyhet - då kan det ibland bli faktafel.

Men när det är fråga om stora, granskande grävjobb är inte Aftonbladet sämre än "fina" DN eller Uppdrag granskning. Man har tid på sig, man tar sig tid, kontrollerar uppgifter och fakta, gärna från flera oberoende källor. Sedan ska det ytterst bestämmas av utgivaren vad som publiceras och inte - utgivar- och etikansvaret.

Ett granskande reportage kan alltid ifrågasättas ändå, till exempel att publicerade påståenden inte anses ha full täckning/belägg eller liknande, vilket sker titt som tätt: folk har olika syn på publiceringen i relation till sin egen verklighetsuppfattning. Därför är det inte konstigt att Aftonbladets granskning av Dumpen är utsatt för kritik.

Men just den kritik som går ut på att betvivla huruvida någon som påstås ha intervjuats verkligen har intervjuats och sagt det den har sagt, som i detta fall med fiskarna, är ingen kritik att ta på allvar.
Senast redigerad av Lessler 2025-02-04 kl. 01:14.
Citera
2025-02-04, 01:23
Medlem
vasaduellers avatar
Stämmer trådens titen - jagar de endast män?

Jag läste någonstans att det är vanligare med kvinnliga pedofiler än manliga. Inte säker pp om det stämmer eller ej men det verkar inte som att man fokuserar på barnens bästa om man låter kvinnliga pedofiler slippa undan.
Citera
2025-02-04, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Stämmer trådens titen - jagar de endast män?

Jag läste någonstans att det är vanligare med kvinnliga pedofiler än manliga. Inte säker pp om det stämmer eller ej men det verkar inte som att man fokuserar på barnens bästa om man låter kvinnliga pedofiler slippa undan.

Enligt SVT Nyheter: (glömde att spara länken men googla på "kvinnliga pedofiler"-

"enligt Christoffer Rahm så finns det ett mörkertal – kvinnor. Upp till 20 procent av alla sexuella övergrepp mot barn begås av kvinnliga förövare. Dessa uppskattningar bygger på berättelser från offer för övergrepp. Men övergreppen leder sällan till åtal eller vårdinsatser."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in