2025-02-04, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Hen antar att det är fler än en fiskare som bekräftar uppgifterna, antingen så är det fler eller så är det inte det
Lär dig att läsa tack
Jag förstår att du blir helt till dig när någon skriver lite längre inlägg till skillnad från erat cirkelrunkande
Men det imponerar inte på mig

På tal om läsförmåga. Lessler citerar Aftonbladet och utgår ifrån att de gjort research och haft kontakt med personerna ifråga som de påstår. Han redogör ganska tydligt för detta om du förstår hans inlägg. Det är inget antagande.Tidningen har en ansvarig utgivare som aldrig skulle riskera att släppa igenom fria fantasier gripna ur luften. Kan du definiera cirkelrunkande?? Anser du dig vara seriös??
Senast redigerad av Takanashi 2025-02-04 kl. 08:00.
Citera
2025-02-04, 12:37
Medlem
Det lär ju komma fler inslag av Aftonbladet, jag tror inte att de är klara än.

Det började i slutet av september med 22, 23 och 25.
Fortsatte i november 13, 14 och 21.
December 5, dock bara städning utav filmer pga JK.
Januari 8-11 samt bomben som kom den 23 och sedan 27.

Om det följer mönstret lär vi få ett nytt inslag mitten eller slutet av månaden med nya uppgifter om Dumpen.
Citera
2025-02-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Det lär ju komma fler inslag av Aftonbladet, jag tror inte att de är klara än.

Det började i slutet av september med 22, 23 och 25.
Fortsatte i november 13, 14 och 21.
December 5, dock bara städning utav filmer pga JK.
Januari 8-11 samt bomben som kom den 23 och sedan 27.

Om det följer mönstret lär vi få ett nytt inslag mitten eller slutet av månaden med nya uppgifter om Dumpen.

Jo, Aftonbladets mediadrev mot dumpen lär tyvärr fortsätta ett tag till
Viljan att sänka dumpen är stark
Citera
2025-02-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Skulle inte vilja säga att det är en vilja utan pga fenomenet blivit så stort så tål det att granskas och många uppgifter som tyder på ful spel har dykt upp. Det är inte Aftonbladets fel att Dumpen hanterat övergreppsmaterial eller spridit material som kan anses som BP.

Aftonbladet har ingen vilja att sänka utan uppgifterna har ju framkommit pga Dumpens oaksamhet.
Bara för du blir besviken och vill se Aftonbladet som pedofiler som har något att gömma är något du får brottas med på egenhand.
Citera
2025-02-04, 12:52
Medlem
Citat:

Dumpen är självsänkande pga sina brister. Pressen gör sitt jobb genom att avslöja bristerna.
Citera
2025-02-04, 12:53
Medlem
Citat:

Jag kan inte uttala mig om viljan mer än att avsikten är att rapportera. Sen är dumpen själva bra på att göra bort sig med tveksamma och stundtals motsägelsefulla uttalanden , förutom det starkt ifrågasatta samarbetet med blufföretaget Impulskollen och problem med SKV. Tydligen ingenting som stör dig.
Senast redigerad av Takanashi 2025-02-04 kl. 12:56.
Citera
2025-02-04, 14:53
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Vid brott i vanliga fall så måste offret tycka det är ett brott mot denne när offret är en vuxen. Andra brott bestraffas av samhället för den utsattes räkning. En kvinna som jag känner blev våldtagen och hon sade det var det skönaste hon varit med om (och hon menade verkligen det), antagligen ovanligt. Mannen gjorde ett klart brott, man ska inte ens tänka tanken, men det blir ett brott vid utförandet. Ja hon anmälde det förstås inte, men om någon annan anmält det, hur hade rättsväsendet hanterat det, det undrar jag? Hon var trots allt vuxen. Skriver detta för att det alltid är problematiskt då offer inte tycker- vill delta i beivran, och även då det är unga inblandade, kan tänka mig att en tonåring tycker det är pinsamt när det kommer på tal, och helst vill slippa skiten, skiten kan vara värre än sexet. Det bör man tänka på innan man drar in en ungdom.

I de fall där bristande samtycke är ett rekvisit (villkor) i brottsbeskrivningen (som vid våldtäkt mot någon över 15 år), är brott förövat om samtycke inte föreligger. Då spelar det egentligen ingen roll vad offret känner eller tycker huruvida det är ett brott: Strikt juridiskt är alla brott ett brott mot staten - det är staten som straffar. Att det vid många brott finns ett individuellt offer förtar inte detta faktum.

Så i den våldtäktssituation du beskriver är det brottsligt, eftersom samtycke inte var för handen. Det hade blivit fällande dom. Vidare kan brott begås mot en person utan att personen ens är medveten om gärningen. Så är fallet med sexuellt ofredande (och även våldtäkt om offret exempelvis är totalt utslaget på grund av rus).

Ibland räcker inte ens samtycke som allmänt är en ansvarsfrihetsgrund. Hit hör bland annat grov misshandel. Det är brottsligt att grovt misshandla någon, även om personen samtycker till våldet, vilket är ett utslag av att brott förövas mot staten, brottslingen bryter mot den lag staten har bestämt ska gälla.

Våldtäkt mot barn fungerar på liknande sätt. 14-åringens samtycke är irrelevant i legal mening. 15- årsgränsen finns till för att skydda barns sexuella integritet, dels fysiskt, dels psykiskt. Barn och unga har inte ett utvecklat konsekvenstänkande på samma sätt som vuxna. Påtagligt äldre kan utnyttja detta, manipulera den unge för sina sexuella syften, något som typiskt sett anses skada barnets utveckling i en ålder som vi vet är känslig av alla möjliga anledningar.

Att enskilda individer som är 14 år i praktiken kan ge "psykologiskt" samtycke spelar ingen roll. Lagen måste vara generellt utformad. Det är ju detta Dumpen riktar sökarljuset mot, med andra ord hur villig någon som är 13, 14 år än säger sig vara, är det den myndiges ansvar att avstå att inlåta sig i sexuellt umgänge med personen.

En absolut åldersgräns måste dras någonstans, och de flesta länder har ju en sådan - av goda skäl. Det Dumpen ändå gör bra är att visa på det utbredda fenomenet män som är mentalt redo att ta tillfället i akt, när det yppar sig, att sexa med någon under 15 år.

Sedan tycker jag att fiskarna ofta är alltför offensiva i sin strävan att få gäddan på kroken; det är onödigt provokativt med ibland rent tjatande, överdrivet smickrande etc., till och med när gäddan har uttalat att det hela inte är någon bra idé.
Senast redigerad av Lessler 2025-02-04 kl. 15:20.
Citera
2025-02-04, 15:02
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
I de fall där bristande samtycke är ett rekvisit (villkor) i brottsbeskrivningen (som vid våldtäkt mot någon över 15 år), är brott förövat om samtycke inte föreligger. Då spelar det egentligen ingen roll vad offret känner eller tycker huruvida det är ett brott: Strikt juridiskt är alla brott ett brott mot staten - det är staten som straffar. Att det vid många brott finns ett individuellt offer förtar inte detta faktum.

Så i den våldtäktssituation du beskriver är det brottsligt, eftersom samtycke inte var för handen. Vidare kan brott begås mot en person utan att personen ens är medveten om gärningen. Så är fallet med sexuellt ofredande (och även våldtäkt om offret exempelvis är totalt utslaget på grund av rus).

Ibland räcker inte ens samtycke som allmänt är en ansvarsfrihetsgrund. Hit hör bland annat grov misshandel. Det är brottsligt att grovt misshandla någon, även om personen samtycker till våldet, vilket är ett utslag av att brott förövas mot staten, brottslingen bryter mot den lag staten har bestämt ska gälla.

Våldtäkt mot barn fungerar på liknande sätt. 14-åringens samtycke är irrelevant i legal mening. 15- årsgränsen finns till för att skydda barns sexuella integritet, dels fysiskt, dels psykiskt. Barn och unga har inte ett utvecklat konsekvenstänkande på samma sätt som vuxna. Påtagligt äldre kan utnyttja detta, manipulera den unge för sina sexuella syften, något som typiskt sett anses ska barnets utveckling i en ålder som vi vet är känslig av alla möjliga anledningar.

Att enskilda individer som är 14 år i praktiken kan ge "psykologiskt" samtycke spelar ingen roll. Lagen måste vara generellt utformad. Det är ju detta Dumpen riktar sökarljuset mot, med andra ord hur villig någon som är 13, 14 år än säger sig vara, är det den myndiges ansvar att avstå att inlåta sig i sexuellt umgänge med personen.

En absolut åldersgräns måste dras någonstans, och de flesta länder har ju en sådan - av goda skäl. Det Dumpen ändå gör bra är att visa på det utbredda fenomenet män som är mentalt redo att ta tillfället i akt, när det yppar sig, att sexa med någon under 15 år.

Sedan tycker jag att fiskarna ofta är alltför offensiva i sin strävan att få gäddan på kroken; det är onödigt provokativt med ibland rent tjatande, överdrivet smickrande etc., till och med när gäddan har uttalat att det hela inte är någon bra idé.

Även om du har helt rätt kom det ju ett domslut bara häromdagen där en 18-åring endast dömdes till böter efter att ha idkat sexuellt umgänge med en 13-årig flicka. En väldigt udda dom kan man tycka om det psykologiska samtyckandet av i detta fallet en 13-åring inte bedömts vara av vikt. Men jag har inte mer än bara väldigt ytlig koll på det fallet, och vet inte vad grunden för den väldigt milda påföljden var.

Vad Dumpen sysslar med skulle jag snarare beskriva som uppvigling och pervers underhållning (motiverat av kommersiella intressen och personliga traumatisk upplevelse) än en upplysningsverksamhet
Citera
2025-02-04, 15:38
Avslutad
Dem ser ut att ha väldigt roligt på sitt "jobb". Bara jag som reagerar på det? De pratar ofta om gäddor som om det vore underhållning och humor, speciellt i deras livepoddar. Det är nog den största avslöjande saken för mig bakom deras motiv med Dumpen.

Om man jobbade för att fånga livsfarliga p*dofiler för att rädda barnen. Då är det lite konstigt med all humor och skratt.
Senast redigerad av HallonAppleR 2025-02-04 kl. 15:41.
Citera
2025-02-04, 15:44
Medlem
Det "osannolika" händer dock ibland. Har nog tidigare refererat hurusom en 13-års tjej och en 25-års kille blev kära i varandra – och tjejen blev med barn... De "gick till kungs" och gifte sig. Har under åren hört från deras närstående, att de fortfarande är som "nykära". (Pga flytt till annan ort har jag inte haft någon nära kontakt med dem).

"Roade mig" i dag med att googla på killens namn och hemvist – det visade sig, att paret fortfarande bor på samma adress – och "killen" är numera nästan 90 år gammal...
Citera
2025-02-04, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Skulle inte vilja säga att det är en vilja utan pga fenomenet blivit så stort så tål det att granskas och många uppgifter som tyder på ful spel har dykt upp. Det är inte Aftonbladets fel att Dumpen hanterat övergreppsmaterial eller spridit material som kan anses som BP.

Aftonbladet har ingen vilja att sänka utan uppgifterna har ju framkommit pga Dumpens oaksamhet.
Bara för du blir besviken och vill se Aftonbladet som pedofiler som har något att gömma är något du får brottas med på egenhand.

Du pratar om att dumpen hanterat övergreppsmaterial som om det vore en sanning, vänta tills en eventuell rättegång där det kan slås fast (eller tills förundersökningen läggs ner)

Jag ser inte Aftonbladet som pedofiler men däremot väljer dom att bekämpa dumpen istället för gäddorna
Om dom kunde fokusera på hur vi kan förbättra för barnen istället för att skriva om "dumma dumpen" så skulle det va bättre för alla
Citera
2025-02-04, 16:19
Medlem
Citat:
Du pratar om att dumpen hanterat övergreppsmaterial som om det vore en sanning, vänta tills en eventuell rättegång där det kan slås fast (eller tills förundersökningen läggs ner)

Jag ser inte Aftonbladet som pedofiler men däremot väljer dom att bekämpa dumpen istället för gäddorna
Om dom kunde fokusera på hur vi kan förbättra för barnen istället för att skriva om "dumma dumpen" så skulle det va bättre för alla

Och man kan inte göra två saker samtidigt för att?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in