2022-03-21, 10:30
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattighjonas
Jo jag förstår ditt resonemang men tänk på hur mycket hämnd som pågår i samhället i övrigt. Någon kan vara skyldig 500 kr och bli mördad. Folk verkligen mördas för småsaker, och det många gånger brutalt och utan eftertanke.
Men Patrik och Sara verkar inte se faran. Aja.. Upp till polisen och dem själva. Jag tycker trots ditt resonemang att det börjar kännas som att de har polisbeskydd.

Det är väl inte gängkriminella vi pratar om här.
Citera
2022-03-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Att en skampåle uppstår beror ju på ett straffvakum, eller avsaknaden av straff och fungerande metoder. Pedofiler och hebefiler härjar ju fritt på barn- och ungdomsappar plus att det finns pedofila nätverkskonversationer. Polisen har varken resurser, prioritering eller lagligt stöd att göra något åt grundproblemet. När något hotas av brott, om det så är grannskapet, båtklubben eller som i det här fallet, barnen, så uppstår medborgargarden och pöbelmentalitet om det inte görs något åt det. I dumpens fall sker brottsligheten på nätet och då blir det ju naturligt att även pöbeln befinner sig där.

Samtidigt så kan jag själv erkänna att jag konsumerar dumpen som en form av underhållning. Det är både roligt att se dem åka fast samtidigt som det rör upp känslor och man förfäras. Jag tror inte Sara och Patrik är dåliga människor, jag tror de verkligen bryr sig om barnen. Men deras konsept är så enkelt så det är bara en tidsfråga innan copycats dyker upp som bara är ute efter pengar och kändisskap.

Hela situationen med dumpen är ohälsosam för egentligen alla (utom de som tjänar pengar på det) men enda lösningen som jag kan se är att polisen tillåts till brottsprovokation i vissa typer av sexualbrott samt att lagstiftningen hänger med. T ex att själva sökandet efter barn k sexuellt syfte blir olagligt, trots att det inte finns ett riktigt brottsoffer.

Dumpen-fenomenet har funnits länge i USA. Det uppstod i vakuumet efter To Catch a Predator. Kan rekommendera en jättebra youtube-dokumentär på ämnet:

https://youtu.be/ij06ti29M3s

För övrigt så tror jag att straffs effekt är så individuellt så det är svårt att sia om uthängning som metod fungerar eller inte. I många av dumpens fall så slutar nog personerna med allt sånt här beteende, direkt. I andra fall kommer de fortsätta ända tills de hamnar bakom lås och bom (sen fortsätta efter straffet är klart).

Mycket klokt och tänkvärt inlägg och tack för tips på dokumentären. Fenomenet pedofiljägare är intressant. Själv tror jag, om vi snackar business, dock inte att det finns en marknad att tala om för det i Sverige. Vi litar på samhället för mycket här för att vi vill se pedofiljägare och pedofiler hålla på som cowboys och indianer.
Citera
2022-03-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Du diskuterar sunt. I stället för uthängning kan de samtala med dem de konfronterar, mana dem att söka hjälp. Men cynikern i mig frågar: Hur mycket stålar skulle de dra in på det dock? Det är väl där skon klämmer, eller är det så dumma och primitiva själva Sjöberg och Sara att de tror att det bästa sättet är en slags modern variant på medeltida skampåle? Intern kritik är nog dock för mycket begärt av dessa.

Självkritik är inte Patriks melodi. Hela hans bok bygger på bortförklaringar och det är alltid någon annans fel. Man blir riktigt less när man läser den. Inte ens cola-torsken kunde han stå för trots att påsen kokain fanns i hans jacka.

Idag är han i stort behov av en inkomst så därför tigger han swishdonationer. Han vill gärna framstå som moralens väktare men det mesta av swishen går till krognotor.
Citera
2022-03-21, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är väl inte gängkriminella vi pratar om här.
Förvisso nog inte men många av dom har ju bevisat att dom är farliga genom att begå grova brott och i domstolar dömas till långa fängelsestraff. Om dom vågar knulla småbarn, varför skulle dom då inte våga mer än så. Det tycker jag är konstigt. Sitter dom bara hemma och tycker synd om sig själva eller vad händer...?
Det måste väl hänga enorm fara över P & S. Inte från alla men från ett antal är väl rimligt att tro. Tycker inte du att det är rimligt att anta?
Citera
2022-03-21, 10:39
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Sorgen är nog enorm inom dessa familjer, men de har nog tillräckligt att ta itu med och bearbeta. De flesta har nog varken ork eller lust att vända på steken och börja veva om att det Dumpens fel alltihop. Det förändrar liksom inte någonting vad familjemedlemmen gjort.

Visst kanske någon är sur på P & S för att det vore bekvämare att aldrig fått veta. Samtidigt inser man ju att personen är den han är ändå, avslöjad eller ej.

Att de lever beror väl på att de valt att inte hänga ut invandrare.
De skulle de aldrig våga.
Man har valt att gå på svaga medelklassmän och gamla farbröde.
Citera
2022-03-21, 10:40
Medlem
Citat:
Jag fattar inte att Sjöberg och Sara vågar. 50 uthängda med bröder, pappor och vänner. Jag tycker det börjar bli konstigt att dom inte redan är döda.

Hehe det är därför vi väntar med spänning på han ska hänga ut nån i förorten. Än så länge är det bara Pettersson utan koppling till maffian som han konfronterar, det har du väl märkt eller måste man berätta det för dig?
Citera
2022-03-21, 10:44
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Förvisso nog inte men många av dom har ju bevisat att dom är farliga genom att begå grova brott och i domstolar dömas till långa fängelsestraff. Om dom vågar knulla småbarn, varför skulle dom då inte våga mer än så. Det tycker jag är konstigt. Sitter dom bara hemma och tycker synd om sig själva eller vad händer...?
Det måste väl hänga enorm fara över P & S. Inte från alla men från ett antal är väl rimligt att tro. Tycker inte du att det är rimligt att anta?

Det är mycket lättare att ge sej på ett barn än en vuxen. Så det tror jag inte kommer att hända.
Citera
2022-03-21, 10:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag fattar inte att Sjöberg och Sara vågar. 50 uthängda med bröder, pappor och vänner. Jag tycker det börjar bli konstigt att dom inte redan är döda.

VEM skulle försvara hedern för den som bedriver sexuell jakt på minderåriga? Vem? Du? Skulle du hämnas din morsa, farsa, syrra, faster, farbror, polare etc om hen tillsammans med bevis blev uthängd i jakten på minderåriga?
Citera
2022-03-21, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det är mycket lättare att ge sej på ett barn än en vuxen. Så det tror jag inte kommer att hända.
Okej. Du menar att det handlar om ren fysisk feghet. Att Patrik är större och starkare än ett barn. Kan det verkligen vara förklaringen...? Hursomhelst, jag bara tycker att det är skumt. Maffia och sånt är dock bullshit. Krävs ju inte maffia och kontakter för att göra andra illa. Det ser vi ju i samhället varje dag. Alla som knivhugger varandra, fotbollssupporters osv. Inte är det gäng eller maffia. Oftast bara lite bortkomna vanliga svenskar och invandrare.
Citera
2022-03-21, 10:52
Medlem
Tänk om man skulle gå in för att låta sig spela med i deras spel. Sen när Sjöberg och Sara kommer för att konfronterat har man dukat smörgåsbord, champagne, strippor, knark och höjdhoppsribba med madrass. Filma detta spektakel, döpa skapelsen till ”Sjöberg och Sara från Dumpen går på pumpen” och lägga upp på tuben. Skål!
Citera
2022-03-21, 10:52
Medlem
USK1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
VEM skulle försvara hedern för den som bedriver sexuell jakt på minderåriga? Vem? Du? Skulle du hämnas din morsa, farsa, syrra, faster, farbror, polare etc om hen tillsammans med bevis blev uthängd i jakten på minderåriga?

Jag kunde inte sagt det bättre själv
Vem tänker folk skulle hämnas egentligen? Jag tänker att endast en som själv är pedofil skulle "hämnas" en uthängning.
Citera
2022-03-21, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Om jag hade barn och söner och dom blev illa misshandlade och inte fick hjälp av polisen så tror jag det. Jag vet inte eftersom jag inte hamnat i den sitsen. Men visst fan skulle väl du plocka dina barns, syskons eller föräldrars t.ex. mördare eller våldtäktsmän?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in