Citat:
Ursprungligen postat av
Magmunnen
Du diskuterar sunt. I stället för uthängning kan de samtala med dem de konfronterar, mana dem att söka hjälp. Men cynikern i mig frågar: Hur mycket stålar skulle de dra in på det dock? Det är väl där skon klämmer, eller är det så dumma och primitiva själva Sjöberg och Sara att de tror att det bästa sättet är en slags modern variant på medeltida skampåle? Intern kritik är nog dock för mycket begärt av dessa.
Att en skampåle uppstår beror ju på ett straffvakum, eller avsaknaden av straff och fungerande metoder. Pedofiler och hebefiler härjar ju fritt på barn- och ungdomsappar plus att det finns pedofila nätverkskonversationer. Polisen har varken resurser, prioritering eller lagligt stöd att göra något åt grundproblemet. När något hotas av brott, om det så är grannskapet, båtklubben eller som i det här fallet, barnen, så uppstår medborgargarden och pöbelmentalitet om det inte görs något åt det. I dumpens fall sker brottsligheten på nätet och då blir det ju naturligt att även pöbeln befinner sig där.
Samtidigt så kan jag själv erkänna att jag konsumerar dumpen som en form av underhållning. Det är både roligt att se dem åka fast samtidigt som det rör upp känslor och man förfäras. Jag tror inte Sara och Patrik är dåliga människor, jag tror de verkligen bryr sig om barnen. Men deras konsept är så enkelt så det är bara en tidsfråga innan copycats dyker upp som bara är ute efter pengar och kändisskap.
Hela situationen med dumpen är ohälsosam för egentligen alla (utom de som tjänar pengar på det) men enda lösningen som jag kan se är att polisen tillåts till brottsprovokation i vissa typer av sexualbrott samt att lagstiftningen hänger med. T ex att själva sökandet efter barn k sexuellt syfte blir olagligt, trots att det inte finns ett riktigt brottsoffer.
Dumpen-fenomenet har funnits länge i USA. Det uppstod i vakuumet efter To Catch a Predator. Kan rekommendera en jättebra youtube-dokumentär på ämnet:
https://youtu.be/ij06ti29M3s
För övrigt så tror jag att straffs effekt är så individuellt så det är svårt att sia om uthängning som metod fungerar eller inte. I många av dumpens fall så slutar nog personerna med allt sånt här beteende, direkt. I andra fall kommer de fortsätta ända tills de hamnar bakom lås och bom (sen fortsätta efter straffet är klart).