Citat:
Ursprungligen postat av
Beckisbarnet
Nu tycker jag i många fall att dessa korkade gubbar får skylla sig själva. Men jag är faktiskt intresserad av hur saker förhåller sig.
Man skulle lika gärna kunna skaffa sig utgivningsbevis och starta en komedisajt där man hänger ut "senaste snuskpratet med bilder på Tinder" där kan vem som helst bli uthängd, Anita 55 som visar lökarna eller Erik 18 som visar kuken och säger att han vill suga kuk...
Samma sak som Dumpen
Låter kanske vulgärt, men jag har väl rätt i sak?
Nä, du får inte hänga ut vem du vill med nakenbilder och annat. Det är olagligt. Även om du fått nakenbilderna av dem.
Det finns dock ett undantag i lagen. Det är om du har utgivningsbevis. Då kan du göra väldigt mycket. Det är mycket svårare att bli fälld även om jag tror att Dumpen skulle bli fälld om någon provade. De är så pass extrema i sina uthängningar.
Tanken med utgivningsbeviset är att media ska kunna utföra sitt arbete utan att vara rädda för represalier. Som motprestation till väldigt generös lagstiftning har media tagit fram etiska riktlinjer som bland annat anger att de normalt inte ska hänga ut privatpersoner, publicera kränkande bilder, samt att de ska tänka på annhöriga osv.
Försiktigt uttryckt använder Dumpen friheten med utgivningsbeviset men skiter i etiska riktlinjer. Jag tror att sådant på sikt kommer att leda till att reglerna ändras till medias nackdel om missbruket fortsätter. Jag tror det är därför media är ovilliga att ha med Dumpen att göra. De ser också den faran.