2022-05-05, 09:35
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Bara för att du blir erbjuden förbjudet kött betyder det inte att du måste söka det, vilket dessa äckel gör..
Pedofiler som är i full gång ska jagas. Då skyddas våra barn. Att försöka få äckliga halvt efterblivna gubbar att nappa är nog nästan helt onödigt. Några pedofiler som annars skulle antastat barn får de säkert tag på, men det kan inte vara många. Den typen av pedofiler går inte i sådana fällor.
Citera
2022-05-05, 09:35
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Nu tycker jag i många fall att dessa korkade gubbar får skylla sig själva. Men jag är faktiskt intresserad av hur saker förhåller sig.

Man skulle lika gärna kunna skaffa sig utgivningsbevis och starta en komedisajt där man hänger ut "senaste snuskpratet med bilder på Tinder" där kan vem som helst bli uthängd, Anita 55 som visar lökarna eller Erik 18 som visar kuken och säger att han vill suga kuk...

Samma sak som Dumpen

Låter kanske vulgärt, men jag har väl rätt i sak?

Nä, du får inte hänga ut vem du vill med nakenbilder och annat. Det är olagligt. Även om du fått nakenbilderna av dem.

Det finns dock ett undantag i lagen. Det är om du har utgivningsbevis. Då kan du göra väldigt mycket. Det är mycket svårare att bli fälld även om jag tror att Dumpen skulle bli fälld om någon provade. De är så pass extrema i sina uthängningar.

Tanken med utgivningsbeviset är att media ska kunna utföra sitt arbete utan att vara rädda för represalier. Som motprestation till väldigt generös lagstiftning har media tagit fram etiska riktlinjer som bland annat anger att de normalt inte ska hänga ut privatpersoner, publicera kränkande bilder, samt att de ska tänka på annhöriga osv.

Försiktigt uttryckt använder Dumpen friheten med utgivningsbeviset men skiter i etiska riktlinjer. Jag tror att sådant på sikt kommer att leda till att reglerna ändras till medias nackdel om missbruket fortsätter. Jag tror det är därför media är ovilliga att ha med Dumpen att göra. De ser också den faran.
Citera
2022-05-05, 09:36
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Men det är inte det jag menar. Oberoende om bilderna är eftterfrågade eller ej så menar jag att det inte borde vara lagligt att sprida bilder som någon skickat i en privat chatt.

Jo jag har fattat att du tycker att det. Jag tycker att man får ansvara för det material man producerar på nätet och ta konsekvenserna av det. Men så groomar jag inte barn på nätet heller.
Citera
2022-05-05, 09:36
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Tror det ligger till så här: Gäddorna skickar kukbilder spontant utan att bli tillfrågade och då räknas det i sig som att dom kränker. Dumpen skildrar sedan för öppen ridå hur denna kränkning kan se ut. En annan femma hade varit om de bad om kukbilder. Å andra sidan, de hetsar ju själva sexuellt. Ja, jävligt svårt det här.

Ansiktsbilder är samma sak, gubben har ju frågat "Vill du se en bild på mig" och "pedofilmamman" svara ja och så skickar han ansiktet, det är väl inte olagligt gjort då?

Men helt lagligt av Dumpen att hänga ut?
Citera
2022-05-05, 09:37
Avslutad
Citat:
Nja, inte som man vill. Finns det en journalistisk mening, ja, men för att enbart kränka, nej. Dumpen borde inte få ha inneha utgivningsbevis enligt mig. Kukeriet de ägnar sig åt har inget journalistiskt värde. De överutnyttjar utgivningsbeviset.
Varje steg de tar gör de för att maximera smärtan i sina offer. De skriker våldtäktsmän, ståfrä etc, lägger ut de mest integritetskänsliga nakenbilderna, video, deras hem, arbetsgivare, pedofiler/gäddor, för- och efternamn, bostadsort, fru, barn osv.
Vilken menar du att den journalistiska meningen är? Vad mer än så tror du hade behövts för fällande domar? Är du inte riktigt klok?
Citera
2022-05-05, 09:38
Medlem
Citat:
Finns det allmänintresse i att offentligt hänga ut gäddornas kukbilder och runkvideos? Blir vi andra klokare av att se Kentas kuk? Är det tänkt som journalistiskt dokumentation eller familjeunderhållning ā la hej alla barn och vuxna? Dumpen agerar i nåt luddigt jävla gränsland mellan journalistik, underhållning och hämndporr.
Vi bli lite klokare när vi får veta hur innehållet i chattar till förmodat 13-14-åring ser ut .
Gång på gång slås det upp på löpsedlar att vuxna män söker kontakt med barn på nätet , att unga får bilder skickade till sig från okända vuxna män., Genom dumpen får man se vad barn råkar ut för, enligt polis sker detta till barn som är så unga som 7 år ..
Citera
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huggormenstid
Jo jag har fattat att du tycker att det. Jag tycker att man får ansvara för det material man producerar på nätet och ta konsekvenserna av det. Men så groomar jag inte barn på nätet heller.

Jag tycker inte ett dugg. Jag diskuterar..

Och vad jag menar är själva publiceringen av materialet i sig, jag skulle i princip kunna lägga ut vad som helst bara jag har utgivningsbevis då.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Hur kan det vara lagligt att använda sig av brottsprovokation för att hänga ut folk?

Kan jag försöka få folk att begå diverse brott och sedan hänga ut dem?

Du har en polisbil som avatar. Om du kör den bilen i tjänsten får du inte syssla med brottsprovokation. Annars är det bara att sätta igång.
Citera
2022-05-05, 09:39
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Du har en polisbil som avatar. Om du kör den bilen i tjänsten får du inte syssla med brottsprovokation. Annars är det bara att sätta igång.
Det är ingen polisbil, det är en sobrilbil.
Citera
2022-05-05, 09:40
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Nä, du får inte hänga ut vem du vill med nakenbilder och annat. Det är olagligt. Även om du fått nakenbilderna av dem.

Det finns dock ett undantag i lagen. Det är om du har utgivningsbevis. Då kan du göra väldigt mycket. Det är mycket svårare att bli fälld även om jag tror att Dumpen skulle bli fälld om någon provade. De är så pass extrema i sina uthängningar.

Tanken med utgivningsbeviset är att media ska kunna utföra sitt arbete utan att vara rädda för represalier. Som motprestation till väldigt generös lagstiftning har media tagit fram etiska riktlinjer som bland annat anger att de normalt inte ska hänga ut privatpersoner, publicera kränkande bilder, samt att de ska tänka på annhöriga osv.

Försiktigt uttryckt använder Dumpen friheten med utgivningsbeviset men skiter i etiska riktlinjer. Jag tror att sådant på sikt kommer att leda till att reglerna ändras till medias nackdel om missbruket fortsätter. Jag tror det är därför media är ovilliga att ha med Dumpen att göra. De ser också den faran.

Det var det mest ultimata och uttömmande svaret jag fått hittills. Tack Fido.

Som vi kan se skillnad så seriös media kan hänga ut men maskar och har större respekt för integriteten och anhöriga.

Dumpen saknar det.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-05-05 kl. 09:44.
Citera
2022-05-05, 09:43
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Jag ställde en fråga också. Det jag inte förstår är hur det kan vara lagligt. Man kan ju hänga ut folk för allt möjligt om det är fritt fram för det.

Det är förmodligen inte lagligt. Antagligen är det förtal Dumpen sysslar med. Men Dumpen.se nämns inte specifikt i lagboken så en domstol måste göra en bedömning och förtal ligger inte under allmänt åtal så den drabbade måste polisanmäla det själv. Tills dess kan man inget veta, bara gissa.
Citera
2022-05-05, 09:47
Medlem
huggormenstids avatar
Citat:
Jag tycker inte ett dugg. Jag diskuterar..

Och vad jag menar är själva publiceringen av materialet i sig, jag skulle i princip kunna lägga ut vad som helst bara jag har utgivningsbevis då.

Citat:
Oberoende om bilderna är eftterfrågade eller ej så menar jag att det inte borde vara lagligt att sprida bilder som någon skickat i en privat chatt.

Ok, jag tolkade det som att detta var en åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in