2022-12-06, 17:07
Medlem
HVIT.s avatar
Jag skulle givetvis klara mig utan Bank-ID men det skulle försvåra min vardag gruvligt. Dock tycker jag att staten skulle se till att det går att få ett Bank-ID utan att gå genom en bank.
Citera
2022-12-06, 17:20
Medlem
Mitt Bank-id funkar ju inte ens, bara när jag ska logga in på Swish konstigt nog. Det slutade bara fungera för cirka ett år sedan. Ingen kan ge ett svar på varför. Men jag loggar in med dosa på banken och kan tyvärr inte längre använda många tjänster där man måste ha Bank id, t ex Kivra.
Citera
2022-12-06, 17:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Mitt Bank-id funkar ju inte ens, bara när jag ska logga in på Swish konstigt nog. Det slutade bara fungera för cirka ett år sedan. Ingen kan ge ett svar på varför. Men jag loggar in med dosa på banken och kan tyvärr inte längre använda många tjänster där man måste ha Bank id, t ex Kivra.

Det har väl gått ut. Man måste förnya sitt Bank-ID efter en visst tid. Om du kan logga in på din bank med dosa så kan du ordna det där.
Citera
2022-12-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det har väl gått ut. Man måste förnya sitt Bank-ID efter en visst tid. Om du kan logga in på din bank med dosa så kan du ordna det där.

Nej det går ut först om ett par år.
Citera
2022-12-06, 19:26
Medlem
Jag skulle inte kunna leva utan bankID idag. Kan inte göra ett piss då.
Använder aldrig kontanter och mycket onlinetjänster för allting och kan använda bankID många gånger per dag.
Citera
2022-12-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Jag skulle givetvis klara mig utan Bank-ID men det skulle försvåra min vardag gruvligt. Dock tycker jag att staten skulle se till att det går att få ett Bank-ID utan att gå genom en bank.

Det finns ju en anledning till att det heter just Bank-ID. Däremot har Anna Kindberg Batra helt nyligen gjort en utredning på uppdrag från regeringen att införa ett statligt digitalt ID. Vet ej om det någonsin blir verklighet dock.
Citera
2022-12-08, 13:38
Medlem
Du kan väl inte logga in på en del myndighetssidor utan bank id?

Du kan inte använda swish.

Man måste väl även använda bank id när man signerar ett köp online tror jag.

Jag gillar det iaf.
Det är enkelt och säkert och mobilen har man ju med sig överallt.
Dock kanske man borde kunna ha det även utan mobil.
Typ en liten elektronisk sak man kopplar in i datorn och verifierar eller man blippar med den på banken
Citera
2022-12-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det finns ju en anledning till att det heter just Bank-ID. Däremot har Anna Kindberg Batra helt nyligen gjort en utredning på uppdrag från regeringen att införa ett statligt digitalt ID. Vet ej om det någonsin blir verklighet dock.

Fast det blir ju lite fel eftersom man använder bank id på andra saker än banken
Citera
2022-12-08, 14:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Man måste inte ha Bank-ID och man måste inte heller ha bil, elektricitet eller betala med kort men det är 2022 nu så det finns ingen anledning att leva som förr i tiden.
Citera
2022-12-08, 16:10
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag är iofs inte svensk men vägrade ha det in I det sista tills Jag flyttade utomlands till ett "normalt" land där inte ens vanliga Id-kort existerar(röstades ner av befolkningen)ännu mindre bank-id.Varje bank har egna säkerhetslösningar och som kund , tittar man på dessa innan man öppnar ett konto , Om man nu tycker att Sånt skit är viktigt.Förresten så är bade ammex visa och mqasterfunktionerna gratis for kunden har.Hur det funkade?Hur bra som helst , levde enligt principen att brevbäraren sällan har nåt gott med Sig , dvs ju mindre brev och avtal dessto bättre och mer halsosam privatekonomi.

Låter som ett riktigt dysfunktionellt babbeland i MÖ. Varje bank och företag har sin egen att lösning för att begåvningsnivån hos befolkningen som helhet är för låg för att ha en central dito.
Inget ID-kort? Definitivt ett babbeland, fan vad efterblivna ni är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in