Flashback bygger pepparkakshus!
2022-07-08, 15:56
Avstängd
konstapels avatar
Man behöver absolut BankID, går inte att klara sig utan det, som sagt.
Nåt jag kan störa mig på dock är att även privata kommersiella företag börjat med BankID-inloggning.
Nu senast min internetoperatör och hyresvärd.
Att bankerna vill ha det förstår jag, banksekretess mm och de måste vara säkra på att det är rätt person som får åtkomst, samma med myndigheter.
Citera
2022-07-08, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nåt jag kan störa mig på dock är att även privata kommersiella företag börjat med BankID-inloggning.
Att bankerna vill ha det förstår jag, banksekretess mm och de måste vara säkra på att det är rätt person som får åtkomst, samma med myndigheter.

Går utan. Tro mig de vill ha pengar och mailar dig räkningar om du ber dom.För bankärenden så finns det bankdosa.

Jag blev av med min telefon för ett tag sen och kunde inte fixa nytt BankID utan...BankID (ironiskt) och utan pass. BankID appens NFC läsare godtar inte pass som gått ut i tiden vilket mitt har gjort.

Så ja. jag kan omöjligen fixa nytt BankID från min bank förens när jag fått nytt leg och det är flera månaders väntetid på att ens gå ansöka..

Klarar mig bra utan förutom att jag inte kan handla på självbetjäning butiker som livfs längre
Citera
2022-07-09, 16:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Så ja. jag kan omöjligen fixa nytt BankID från min bank förens när jag fått nytt leg och det är flera månaders väntetid på att ens gå ansöka..
Kan du inte aktivera nytt BankID med din dosa som du verkar ha?
Är man bekväm och lat kan det ta flera månader för leg men nya tider läggs ut mer nu samt återbud så kan det räcka att uppdatera sidan, kollade snabbt och i min region finns det tid redan 14/7 men inte i hemstaden så man får ta pendeltåg på ca 45 min. ...Det finns också script "pass für alle" som låter datorn söka upp återbud och nya tider med gott resultat för en del.
Skatteverket gör också leg om din bank har kontor där du aktiverar bankid.
Citera
2022-07-09, 16:25
Medlem
Måste väl finnas nån svensk som stretar emot och inte har Bank-id, vore intressant att höra hur de klarar av livet i Sverige år 2022
Citera
2022-07-10, 12:39
Medlem
Inte fan är det lätt iallafall att vara utan.
Citera
2022-07-10, 12:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PassTid
Måste väl finnas nån svensk som stretar emot och inte har Bank-id, vore intressant att höra hur de klarar av livet i Sverige år 2022
Här är 2 stycken som inte har bankid och det är jag och tjejen. Funkar hur bra som helst
Citera
2022-07-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Här är 2 stycken som inte har bankid och det är jag och tjejen. Funkar hur bra som helst

Okej, vad bra /tack

Mobilt BankID används av 81 procent av den vuxna befolkningen, en stor majoritet bland de äldsta över 76 år använder inte Mobilt BankID.
https://svenskarnaochinternet.se/rap...and-de-aldsta/
Citera
2022-07-10, 15:54
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Klart du klarar dig utan bank-id, men allt blir så satans mycket jobbigare. Så det är ditt autonoma beslut hur du vill göra. Men väljer du att inte ha bank-id så kom inte och startat trådar att livet är jobbigt och att du inte kan göra ditten eller datten
Citera
2022-07-10, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PassTid
Jag är iofs inte svensk men vägrade ha det in I det sista tills Jag flyttade utomlands till ett "normalt" land där inte ens vanliga Id-kort existerar(röstades ner av befolkningen)ännu mindre bank-id.Varje bank har egna säkerhetslösningar och som kund , tittar man på dessa innan man öppnar ett konto , Om man nu tycker att Sånt skit är viktigt.Förresten så är bade ammex visa och mqasterfunktionerna gratis for kunden har.Hur det funkade?Hur bra som helst , levde enligt principen att brevbäraren sällan har nåt gott med Sig , dvs ju mindre brev och avtal dessto bättre och mer halsosam privatekonomi.
Citera
2022-07-11, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jag är iofs inte svensk men vägrade ha det in I det sista tills Jag flyttade utomlands till ett "normalt" land där inte ens vanliga Id-kort existerar(röstades ner av befolkningen)ännu mindre bank-id.Varje bank har egna säkerhetslösningar och som kund , tittar man på dessa innan man öppnar ett konto , Om man nu tycker att Sånt skit är viktigt.Förresten så är bade ammex visa och mqasterfunktionerna gratis for kunden har.Hur det funkade?Hur bra som helst , levde enligt principen att brevbäraren sällan har nåt gott med Sig , dvs ju mindre brev och avtal dessto bättre och mer halsosam privatekonomi.
Vilket land? =)
Citera
2022-12-06, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel

Tele2 började med det också, vilket är anus. -_-
Citera
2022-12-06, 17:03
Medlem
SamuraiBennys avatar
Jag har min foliehatt på, men undrar om bankerna samarbetar med mobiltillverkarna iom. Att bank-id är ett måste mer eller mindre samtidigt som bank-id appen ständigt måste uppdateras tills det står att mobilen är för gammal och man måste köpa ny.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in