• 1
  • 2
2021-08-23, 06:14
Bannlyst
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?
Citera
2021-08-23, 06:16
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Är ett Bank-ID viktigt att man måste ha det? Eller kan man klara sig utan ett Bank-ID

Ni som har Bank-ID kan ni förklara vad fördelen är med det och nackdelen? Är det lättare att vara slösaktig då?

Beror på dina behov. Definitivt underlättar det mycket i kontakten med myndigheter och banker. Eftersom jag är utomlands och inte kan besöka kontor så är det ett måste för mig.
Citera
2021-08-23, 06:16
Medlem
voidvagues avatar
Öh.

Logga in på viktiga sidor utan problem, bara scanna en QR-kod. Slipper lösenord och användarnamn.

Mycket smidigare att logga in på banken.

Swish.

Lättare att betala räkningar.

Att du inte har bankid är skrämmande.
Citera
2021-08-23, 06:27
Medlem
olasvenssons avatar
Bankid har väl dom flesta banker idag. Kan man ens klara sig utan? Hur betalar du dina räkningar?
Senast redigerad av olasvensson 2021-08-23 kl. 06:38.
Citera
2021-08-23, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Beror på dina behov. Definitivt underlättar det mycket i kontakten med myndigheter och banker. Eftersom jag är utomlands och inte kan besöka kontor så är det ett måste för mig.
Jag köper nästan aldrig på internet och jag har inte behov utav Bank-ID på samma sätt som andra behöver det.
Citera
2021-08-23, 06:40
Medlem
anarquistens avatar
Nej, det går bra att klara sig utan om man vill.

Betala räkningar kan man göra från datorn. Bankdosa istället för bank-id.
Överföringar istället för swish. Eller ha en gammal smartphone som inte lämnar hemmet.
Ingen överföring är så akut att den inte kan vänta lite och nej, självklart betalar man inte med swish eller kort i butiker, utan endast kontant!

Vanliga brev från myndigheter istället för digital brevlåda. Då kan man dessutom hävda att man aldrig fått nåt brev om det skulle ha mindre trevligt innehåll

Bank-id, qr-koder och biometrisk data är ett jävla otyg som alla borde bojkotta.

Själv kör jag betalningar och inloggningar hemifrån och tar bara med mig en gammal knappis när jag går ut så slipper man loggas och registreras var hundrade meter.
Ja, jag hatar det moderna samhället och strävar emot så mycket jag kan.
Citera
2021-08-23, 06:46
Medlem
Sverige ligger väl före när det gäller teknisk utveckling just med bank-id, men jag undrar om man har tappat bort de som av olika anledningar inte kan (eller vill) vara uppkopplade på det sättet. Jag tänker t.ex. på de äldre som inte kan använda en dator på den nivån eller en nyare telefon. (Bor själv utomlands där något liknande bank-id inte finns).
När man läser om bank-id så får iaf jag känslan att det är mer eller mindre obligatoriskt i Sverige och det kräver en hyfsad tekniknivå.
Citera
2021-08-23, 06:51
Medlem
welcometorealitys avatar
De är en skillnad på Bank-ID och Mobilt Bank-ID, jag skulle säga att utan Mobilt Bank-Id så skulle det vara svårt att leva idag, de är praktiskt att få en E-Faktura och kunna sen betala detta med Mobilen på jobbet t.e.x

-Så på din fråga så behöver man inte ha Bank-ID och man klarar sig gott och väl med Mobilt-Bank ID och en bankdosa...
Senast redigerad av welcometoreality 2021-08-23 kl. 07:07.
Citera
2021-08-23, 07:14
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
De är en skillnad på Bank-ID och Mobilt Bank-ID, jag skulle säga att utan Mobilt Bank-Id så skulle det vara svårt att leva idag, de är praktiskt att få en E-Faktura och kunna sen betala detta med Mobilen på jobbet t.e.x
Fast hur ofta är det så bråttom att det inte kan vänta tills man kommer hem? Ser faktiskt inte det smidiga här.
Citera
2021-08-23, 07:17
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Fast hur ofta är det så bråttom att det inte kan vänta tills man kommer hem? Ser faktiskt inte det smidiga här.

Visst, men jag tog bara ett praktiskt exempel så att man får mer fritid hehe..
Citera
2021-08-23, 07:20
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Visst, men jag tog bara ett praktiskt exempel så att man får mer fritid hehe..
Jag kan förstå det smidiga med Swish, om man snabbt ska föra över pengar. Men ditt exempel lät mest konstlat. Jag loggar in på banken ca två gånger i månaden och pröjsar räkningar och det tar fem minuter per gång. Kan inte se den stora vinsten i fritid. Och om man verkligen har behov av att pröjsa sina e-fakturor på jobbet så går det att ta med bankdosan dit, så bankid behövs inte.
Citera
2021-08-23, 07:26
Medlem
Citat:

-Så på din fråga så behöver man inte ha Bank-ID och man klarar sig gott och väl med Mobilt-Bank ID och en bankdosa...

Misstänker att de flesta med Bank-id försett sig med båda typerna, har du en dator hemma, vilket flertalet numera har, så är ett Bank-id i datorn absolut enklast att använda, dock finns det ställen där endast den mobila varianten går att nyttja, men för att betala räkningar och mycket annat så är det smidigast med Bank-id i datorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in