2006-06-05, 10:43
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Tackar för tipsen! Jo "kameler och öknar" ska gärna finnas i soundet, mellanöstern har ju en del annorlunda instrument så förhoppningsvis kan man höra det i låtarna med.
Fler låttips med "kameler och öknar"-tema och arabiska instrument och melodier:

Amorphis - Better Unborn
Iron Maiden - The Nomad
Camel - Lady Fantasy
Hawkwind - Hassan I Sabha
David Bowie - The Secret Life Of Arabia
Running Wild - The Ghost
Citera
2006-06-05, 13:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Amorphis - Better Unborn
Iron Maiden - The Nomad
Camel - Lady Fantasy
Running Wild - The Ghost
Glöm inte The Kristet Usteende - Under den perversa maharadjans sol

För att vara seriös så finns det ett riktigt häftigt och primitivt black metal-band från Iran (!), Abathur heter det.

Från rockdetector.com:
Citat:
Tehran Black / Thrash act ABATHUR, originally entitled ABYSSIC upon formation in 1999, is the solo endeavour of one Arash 'Demaforest'. Pre ABATHUR ventures included FROM THE ETERNAL NIGHTFALL and RUSTUM. His first public works as ABATHUR would be the cassette 'Grim Fuckin Folktales' in 2001. The underground Black Metal Regimental Records paired ABATHUR with US band DEMONAR for a split release 'Philisophic Nothingness' in 2002. ABATHUR's track 'Blood, World, Flesh, Winter' would include a passage lifted from BURZUM's 'Beholding The Daughters Of The Firmament'.

Demaforest also operates FILDENDARK in union with Lord Skrymer.
Citera
2006-06-05, 16:39
Medlem
Björnass avatar
Nile lirar ju också en hårdare variant med arabisk/egyptiska inslag, även om de själva inte är från det hållet.
Citera
2006-06-05, 23:41
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScimmieBlu
Som topic lyder,är det någon som kan tipsa om lite tung arabisk musik,en sådan som gärna har med dem tunga arabiska stråkarna

Lyssna på Rachid Taha, nån har visst nämnt honom. Suverän arabisk musiker bosatt i Paris. Han har b l a gjort en cover på The Clashs "Rock the Casbah". Jag tycker faktiskt att hans version är bättre.

Sen ska du inte missa Cheb Khaled, en mycket duktig Rai-sångare. Andra som är tunga är Hossam Ramzy, Cheb Kader, Orchestre National De Barbes.

En av mina favoriter är en kvinna vid namn Natacha Atlas, hennes namn bör du lägga på minnet. Hon är en stor sångerska i mellanöstern. Hon är född i Berlin och sjunger på arabiska, spanska, franska och engelska. Hon har samarbetat med många sångare från mellanöstern men också med europeiska musiker som Jean Michelle Jarr mfl.

En annan kvinnlig sångerska är en blondin från Egypten; Alabina. Hon är dock ganska kommersiell och tilltalar inte mig personligen. Hon har jobbat ihop med b l a Gipsy Kings. Hon är/var väldigt stor i mellanöstern.

En annan som är bra är Ali Hassan Kuban. En av mina favoriter är hans låt "Habibi"

Om du vill kan jag lägga upp nåt ur min egen samling, bjuder gärna på lite alternativ till Britney och Beyoncé.
Citera
2006-06-06, 00:17
Medlem
Anchis avatar
Några länkar om/med musik från mellanöstern:

http://khaled-lesite.artistes.universalmusic.fr/

http://www.natachaatlas.net/

http://www.louzine.net/onb.htm

http://www.hossamramzy.com/ramzyhome/bio.html

http://www.alabina.8m.com/index2.html

http://rachidtaha.artistes.universalmusic.fr/

http://alihassankuban.calabashmusic.com/
Citera
2006-06-06, 00:58
Medlem
bajenvraks avatar
Tung arabisk musik o de flesta ger honom tung musik, stor humor
Tror iaf jag fattar du vad du söker, vill du ha riktig tunga(arabisk kontext) toner skall du satsa på iransk bandari, kolla vad du får fram med gruppen Sandy. Finns en fransk orkester, nu kan jag en franska men orchestre de berbe el nåt, feta. Rai som ngn sa grymt, Cheb Khaleds live skivor rockar.

Ofra Haza om vi skall bli riktigt tunga, hennes Temple of Love med Sisters of Mercy är tung utifrån alla kontexter.

ta ta
/B
Citera
2006-06-06, 01:31
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajenvrak
Tung arabisk musik o de flesta ger honom tung musik, stor humor
Tror iaf jag fattar du vad du söker, vill du ha riktig tunga(arabisk kontext) toner skall du satsa på iransk bandari, kolla vad du får fram med gruppen Sandy. Finns en fransk orkester, nu kan jag en franska men orchestre de berbe el nåt, feta. Rai som ngn sa grymt, Cheb Khaleds live skivor rockar.

Ofra Haza om vi skall bli riktigt tunga, hennes Temple of Love med Sisters of Mercy är tung utifrån alla kontexter.

ta ta
/B

Ofra Haza är grymt bra. I tonåren gillade jag att klä mig i svart och lyssna på Sisters och skriva svår poesi till Joydivision. Kunde inte varit mer patetisk, blah. Så kombinationen Ofra & Sisters of Mercy är riktigt najs.

Du borde lyssna på Natacha Atlas, i kombination med Jean Michelle Jarre, otroligt bra.

Och som sagt; Hossam Ramzy & Orchestre National De Barbes.
Citera
2006-06-06, 16:53
Medlem
Tack för alla svar,anchi och bajen vrak ni verkar kunna ert ämne,ni har tipsat om helt klart dugliga artister,men nu vill jag fråga er om den absoluta tyngtsa arabiska låten med eller utan sång!
Låten ska vara grymt tung med dem traditionella arabiska stråkarna och sträng instrumenten,man ska nästan kunna tro att man befinner sig mitt i öknen.

någon undrade varför jag ville ha tips om ovannämnd musik,det är av skälet att jag tycker om den,jag tycker den har det mesta!och sen finns det en orsak till som jag inte tänker dra upp här
Citera
2006-06-06, 21:29
Medlem
Bloodstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Amorphis - Better Unborn
Iron Maiden - The Nomad
Camel - Lady Fantasy
Running Wild - The Ghost

Tack, Maiden och Bowie har jag lyssnat på, ska kolla upp de andra!
Självklart ska Kashmir med Led Zeppelin nämnas oxå, vill minnas att just Page och Plant är väldigt influerade av Österländska toner, finns många låtar av dem som känns "kameler o öknar" i sina arr.
Citera
2006-06-06, 21:38
Medlem
Anchis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScimmieBlu
Tack för alla svar,anchi och bajen vrak ni verkar kunna ert ämne,ni har tipsat om helt klart dugliga artister,men nu vill jag fråga er om den absoluta tyngtsa arabiska låten med eller utan sång!
Låten ska vara grymt tung med dem traditionella arabiska stråkarna och sträng instrumenten,man ska nästan kunna tro att man befinner sig mitt i öknen.

någon undrade varför jag ville ha tips om ovannämnd musik,det är av skälet att jag tycker om den,jag tycker den har det mesta!och sen finns det en orsak till som jag inte tänker dra upp här

Jag har två absoluta favoritlåtar och jag kan inte säga vilken jag gillar bäst men det är dessa två:

Hossam Ramzy - Enta Omri I, en instrumental låt med de arabiska stråkarna.

och

Cheb Khaled - Male Habtl MaDJatch, Cheb sjunger ihop med en brud i 9 minuter. Tung arabisk rytm.

Båda har jag hittat på den här plattan:

http://www.bol.de/shop/home/artikeld...al5g7qb3.fdc52

Om du vill kan jag lägga upp dem, det är synd att inte dela med sig av denna vackra musik
Citera
2006-06-06, 23:28
Medlem
GreenManalishis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Tack, Maiden och Bowie har jag lyssnat på, ska kolla upp de andra!
Självklart ska Kashmir med Led Zeppelin nämnas oxå, vill minnas att just Page och Plant är väldigt influerade av Österländska toner, finns många låtar av dem som känns "kameler o öknar" i sina arr.
Page och Plant gjorde några inspelningar i Marrakesh tillsammans med lokala musiker.
Dessa finns på No Quarter(Unledded)-albumet.
Citera
2006-06-07, 15:54
Medlem
jag är inte helt nöjd med tipsen,det måste jag säga.söker en låt med lite mer stråkar i och där sångerskorna "lala-sjunger"ungefär som i låten Mon Bled med ROHFF,chebba maria och mohamed lamine.ni vet sådana låtar som man brukar höra i filmer som utspelar sig i mellanöstern miljö,det är såna jag vill ha,ett exempel tror jag finns på "Team America"filmen i början,när al qaida ska spränga paris.

jag tror även att ett sådant stycke finns med i kingdom of heaven när han hugger ner araben i öknen,men är inte helt säker.

låten jag söker kan vara i stil med stråkarna som finns med i låten Sniper-Arabe(ett franskt hiphopband)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in