Citat:
Ursprungligen postat av LaScimmieBlu
Som topic lyder,är det någon som kan tipsa om lite tung arabisk musik,en sådan som gärna har med dem tunga arabiska stråkarna

Lyssna på Rachid Taha, nån har visst nämnt honom. Suverän arabisk musiker bosatt i Paris. Han har b l a gjort en cover på The Clashs "Rock the Casbah". Jag tycker faktiskt att hans version är bättre.
Sen ska du inte missa Cheb Khaled, en mycket duktig Rai-sångare. Andra som är tunga är Hossam Ramzy, Cheb Kader, Orchestre National De Barbes.
En av mina favoriter är en kvinna vid namn Natacha Atlas, hennes namn bör du lägga på minnet. Hon är en stor sångerska i mellanöstern. Hon är född i Berlin och sjunger på arabiska, spanska, franska och engelska. Hon har samarbetat med många sångare från mellanöstern men också med europeiska musiker som Jean Michelle Jarr mfl.
En annan kvinnlig sångerska är en blondin från Egypten; Alabina. Hon är dock ganska kommersiell och tilltalar inte mig personligen. Hon har jobbat ihop med b l a Gipsy Kings. Hon är/var väldigt stor i mellanöstern.
En annan som är bra är Ali Hassan Kuban. En av mina favoriter är hans låt "Habibi"
Om du vill kan jag lägga upp nåt ur min egen samling, bjuder gärna på lite alternativ till Britney och Beyoncé.