Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-06-04, 21:38
Medlem
Som topic lyder,är det någon som kan tipsa om lite tung arabisk musik,en sådan som gärna har med dem tunga arabiska stråkarna
Citera
2006-06-04, 21:43
Medlem
Princans avatar
Lyssna på Raï (musikgenre). Det är tung, världskänd arabisk musik. Annars finns Raï'nb, som är en blandning av arabiska och franska, också det mycket känt.

Varför så nyfiken? Ett försök att skaffa street-creds hos dina arabpolare, eller hört någon speciell låt?
Citera
2006-06-04, 21:48
Medlem
sursomfans avatar
Är du riktigt säker på att arabisk musik är rätt beskrivning på raï?
Citera
2006-06-04, 22:16
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan
Är du riktigt säker på att arabisk musik är rätt beskrivning på raï?
Har du något bättre förslag?
Citera
2006-06-04, 23:00
Medlem
Bloodstones avatar
Skulle hemskt gärna vilja veta om det finns arabisk Heavy Metal eller Hårdrock?
Citera
2006-06-04, 23:11
Medlem
Princans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Jo det finns faktiskt. Arabisk rock är soft. Faudel är en artist från Algeriet. Rachid Taha gör också arabisk rock har jag för mig.
Citera
2006-06-04, 23:15
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodstone
Melechech eller hur det nu stavas är ett israeliskt black metal band som är ganska bra... Inte arabiskt, men från Mellanöstern iaf...

Men visst finns det arabisk hårdrock också, banden är helt enkelt inte så kända internationellt... Och så finns det förstås många andra hårdrocksband som tar in arabiska influenser...
Citera
2006-06-04, 23:20
Medlem
HellFists avatar
Finns ett band som heter Pentagram, kommer från turkiet tror jag,dom lirar iaf arabisk hårdrock.
Kolla in Orphaned Land oxo
Citera
2006-06-05, 00:17
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
Finns ett band som heter Pentagram, kommer från turkiet tror jag,dom lirar iaf arabisk hårdrock.
Kolla in Orphaned Land oxo
De går under namnet Mezarkabul internationellt, vilket nog är ett smart drag, eftersom det finns andra band som kallar sig Pentagram, exempelvis ett relativt välkänt 70-talsband i Storbritanien... Det jag hört av både nämnda band och Orphaned Land är hur som helst riktigt bra... Fast varesig Turkiet eller icke-palestinska Israel (Orphaned's hemLand) är arabländer, om man skall vara lite petig...
Citera
2006-06-05, 01:20
Medlem
HellFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
De går under namnet Mezarkabul internationellt, vilket nog är ett smart drag, eftersom det finns andra band som kallar sig Pentagram, exempelvis ett relativt välkänt 70-talsband i Storbritanien... Det jag hört av både nämnda band och Orphaned Land är hur som helst riktigt bra... Fast varesig Turkiet eller icke-palestinska Israel (Orphaned's hemLand) är arabländer, om man skall vara lite petig...

Jag köpte en platta med dom i tron om att det var det gamla doombandet för 10 år sen kanske, såg bara namnet o köpte den (gav inte fullpris men ändå)

ok det är inte araber som lirar men musiken får mig att tänka på öknar o kameler. trodde det var det han var ute efter
Citera
2006-06-05, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HellFist
ok det är inte araber som lirar men musiken får mig att tänka på öknar o kameler. trodde det var det han var ute efter

Klockrent!
Citera
2006-06-05, 10:31
Medlem
Bloodstones avatar
Tackar för tipsen! Jo "kameler och öknar" ska gärna finnas i soundet, mellanöstern har ju en del annorlunda instrument så förhoppningsvis kan man höra det i låtarna med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in